Gå til innhold

filsystem?

Fry

Anbefalte innlegg

har en 120 gb hardisk og har nå nylig instalert windows på nytt og lagd 3 patisjoner en på 10 gb med kun windows, satte denne til Fat32 filsystem siden den var mindre enn 32gb? de to andre har jeg til ntfs...

Burde jeg satt den minste partisjonen til NTFS system og? siden hele hardisken er større enn 32 gb? eller regnes det som forskjellige hardisker etter at det er partisjonert i flere? noen som har peiling på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja hardisken er på 120 GB, i den windows mappa som fulgte med installasjons cden står det at FAT32 kan brukes opp til 32GB og NTFS når det er mere, men så har jeg partisjonert hd så den jeg har til FAT32 kun er på 10GB

Lenke til kommentar

Hei Fry:

NTFS er mer sikker. Dvs. at du kan sette rettigheter på filer. NTFS er også raskere enn FAT32 er på større disker, fra 25GB og oppover.

Du kan også sette diskforbruk restriksjoner på NTFS. Så ja, med NTFS kan du gjøre langt mer enn med FAT32

Kan også Kan skyte inn at NTFS er også mer robust og mer "selv-reparerende" for feil enn FAT, men NTFS støttes bare av NT4, 2000, XP og 2003.

FAT32 støttes av de nevnte + 98 og ME.

FAT støttes av alle OS'er.

Generelt anbefales det bruk av NTFS med mindre partisjonen også skal kunne leses av eldre OS'er på samme maskin.

konklusjon: Gå for NTFS du;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...