keops_777 Skrevet 3. april 2004 Del Skrevet 3. april 2004 (endret) Har noen vage planer om å lage et nettsted/webapplikasjon som kan konvertere vanlige html-sider til xhtml-mp, slik at man kan browse "på den orntlige webben" med vanlig WAP 2.0 over GPRS. Nettstedet/webapplikasjonen skal hente ned nettsida, skrelle bort unyttig grafikk/bannere/menyer/stiler, og lage en helt strippa versjon av sida, som kun inneholder selve teksten pluss at tabellstrukturen beholdes (f.eks. kalendere o.l.). Et slags ad-blocker-filter på steroider (og sansynligvis med 7 tommeltotter i tidlige versjoner)... Resultatet vil så formatteres som XHTML-MP for å kunne leses med mobiler som støtter WAP 2.0., og sendes tibake til mobiltelefonen som forespurte web-sida (fortrinnsvis over GPRS)... Er det noen som kjenner til om det allerede finnes noen slike løsninger? Erfaringer med disse isåfall? (NB: tenker ikke på java-baserte løsninger a'la WebViewer) XHTML-MP er etter hva jeg har forstått en del av WAP 2.0 standarden, slik at alle mobiler som averterer WAP 2.0 også kan vise XHTML-MP, right? Kan noen bekrefte/avkrefte den antagelsen? Eller er det slik at mobil-produsentene krengler seg imellom, og tolker WAP 2.0 som alt mellom hummer og kanari..? Noen som vet om Sonyericsson T610/T630 håndterer XHTML-MP ? Vurderer å kjøpe denne ettersom de(n) har fått bra kritikk og er ganske populær. På Sonyericsson sine egne sider står det at den støtter cHTML, men ingenting om XHTML, men i et forum var den en som hevdet at XHTML-MP også var støttet - noen som har T610/T630 som vet dette sikkert? NB: Poenget mitt er å lage noe som "de fleste mobiler" om 1 år kan bruke, derfor vil jeg ikke teste ut dette med en "supermobil". Full HTML-støtte sånn som P800 m.fl. har ligger minst 2-3 år til fram i tid for mannen i gata, ettersom de fleste folk ikke skifter mobil mer enn toppen annenhvert år. "Målgruppen" min er ikke fjortiser med 1.000,- i ukelønn, for å si det sånn.. (Men hvis det er fjortiser som har noen tips om WAP2.0/XHTML-MP så tips ivei..! - Keops "Juhu så gøy det er med smilies! Skulle ønske man kunne legge inn polyfoniske ringetoner i innleggene også..!" Endret 3. april 2004 av keops_777 Lenke til kommentar
Artistic.Hipster Skrevet 4. april 2004 Del Skrevet 4. april 2004 Er ikke det du snakker om å lage et program som ligner å opera? Lenke til kommentar
keops_777 Skrevet 5. april 2004 Forfatter Del Skrevet 5. april 2004 Nei, det er ikke snakk om Opera. Opera er en selvstendig nettleser, som kan hente en nettside rett fra nettstedet. Det jeg snakker om er et program (dynamisk nettsted), kall det X, som kjører på "min" server (Opera kjører på selve mobilen, ikke på en ekstern server). Når mobilen ber om en nettside, ber den om det -via- X (ikke direkte som Opera gjør). Det X gjør er å hente nettsiden, filtrere og forenkle og minimere bort mest mulig, reformattere som XHTML-MP (istedet for vanlig HTML), og -deretter- sende resultatet til mobilen (via WAP 2.0 protokollen). Got it? - Keops Lenke til kommentar
keops_777 Skrevet 5. april 2004 Forfatter Del Skrevet 5. april 2004 Men det jeg egentlig spør om er: Dersom en produsent averterer med at mobiltelefon X støtter WAP 2.0; kan jeg da utgå ifra at mobiltelefon X også støtter XHTML-MP ? - Keops Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå