Gå til innhold

Hva er egentlig CSS?

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest litt rundt på forumet her så har jeg forstått det sånn at CSS er nesten et møst å kunne. Jeg tok konsikvensen og søkte litt rundt men har enda til gode å finne en skikkelig god nybegynner guide til CSS.

Noen som kunne gitt noen tips til gode guider eller lignende ?

På forhånd Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CSS er ikke programmering på noe som helst vis. Det er ikke scripting engang! Det er bar et kodespråk likt HTML er. Det kan ikke behandle noe som helst eller bestemme noe. Det bare sier til nettleseren f. eks at "All tekst som er av klasse "ingress" skal være italic og blå". Nettleseren kan så selfølgelig også selv velge om det vil gjøre dette :)

Lenke til kommentar

CSS - Cascading Style Sheet, et "stilark" med instruksjoner til nettleseren som skal supplere en html-side med henhold til utforming på web eller som utskrift.

Cascading Style Sheets, style sheets when attached to documents describe how the document is displayed or printed, e.g. a CSS sheet is attached to an HTML document, to influence its layout when accessed via a browser. CSS supports cascading, i.e. a single document may use two or more style sheets that are than applied according to specified priorities (=cascade).

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
et nøyaktig korrekt svar: CSS er et programmeringsspråk.......

Nei. Men CSS er i hvert fall – for å bruke en så generell term som mulig (noe «programmeringsspråk» ikke er) – et dataspråk.

Det går an å være mer spesifikk enn dette. På norsk omtaler vi ofte CSS som et presentasjonsspråk, og «cascading style sheets» kan oversettes til «overlappende stilsett».

Lenke til kommentar
øyh! visste dere at griser KAN fly?

Håper du får deg en liten ferie for den der :devil:

Makan til dårlig taper..

Men takk for mange linker. Nå skal jeg sette meg ned å lese. Dere foreslår at jeg begynner å lese på w3School siden ?

Endret av Gulliksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...