Gå til innhold

Når jeg nå påbegynner rippingen av en divx samling

Anbefalte innlegg

Bør jeg integrere tekstingen inne i selve videoen, eller burde jeg skille de ut til en tekstfil (vobsub eller hva det heter). Jeg kommer til å spille av på moddet XBOX, er det lett å sette sammen film og tekstfil smertefritt, eller burde jeg gå for enkleste løsning som er å sette de direkte inn i filmen?

Endret av Insomniac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for info :)

Men bør jeg heller bruke xvid? Hva er egentlig forskjellen?

Og bør jeg bruke ac3 5.1 eller vanlig vbr mp3 på lyden? ac3 tar vel for mye plass?

Bedre å bruke vanlig vbr mp3 istedet for ac3, og heller da kjøre Neo:6 mixing på dekoderen? (Neo:6 = "gjøre" 6 kanaler ut av 2-stereo vha dekoderen som er Creative DDTS-100) Vil det fungere bra?

Endret av Insomniac
Lenke til kommentar

Du bør nok bruke xvid. Divx har gått "kommers" og tar betalt for codecen (versjon 5.xx eller noe). Den som er gratis inneholder spyware. Skulle du bruke divx så bør du bruke 3.11a som er godt testet og brukt mye før i tiden.

AC3 lyd tar mye plass ja. Det du må se på er hvor lang filmen er i lengde.

Tommelfingerregelen er når en film er rundt 110+ minutter lang så tar du den på 2 cd`er. mp3 vbr bruker du hvis bitraten på film blir for lav. Den bør ikke komme under 900. Men har du en film som er tildels mye kortere enn 110 eller er rett over 110 kan du likegodt ta ac3 da du allikevel vil få bra bitrate på film.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

når jeg ripper DVD så bruker jeg Super DVD Ripper 2.10, denne greier å få med seg alt. både tekst, tale og bilde. nå har jeg bare rippa Norske DVD Plater siden at jeg liker Tegnefilmene på Norsk, men jeg får med Subtitle om jeg vil ja. har faktisk prøvd det å.

Lenke til kommentar

forøvrig:

venter på xvid 1.0 final før jeg begynner å rippe en samling. Jeg hater nemlig følelsen av å ha noe som ikke er tipp topp men halvveis med feil som jeg går ut i fra betaversjonene inneholder. Frustrerende å vente forresten, vet noen når den kommer? er en måned siden Release Candidate 4 kom, og det ser ut som RC3 kom en måned før der, så håper den kommer om ikke lenge.

autoGK - Auto GuardianKnot er et genialt program, eneste jeg savner der er muligheten til å bruke egne "switcher/kommandolinjer" til lameEnc, som f.eks ---alt preset standard. Man kan angi hvor mange cder filmen skal ta (filstørrelse) ELLER kvalitet ved at man angir hvor mange prosent av originalen man vil jobbe opp mot. f.eks 75% som er standard og jeg bruker.

Jeg er fortsatt utsikker på hvorvidt jeg skal gå for vbr mp3 på filmene og da heller mixe det opp på anlegget mitt med Dolby ProLogic II eller DTS Neo:6 - som begge "faker" 5.1 lyd fra stereokilde. Eller om jeg skal rippe med hele AC3 5.1 filen. Har noen erfaringer med hvor godt - eller hvor mye dårligere- førstnevnte løsning fungerer i forhold til AC3?

Endret av Insomniac
Lenke til kommentar
når jeg ripper DVD så bruker jeg Super DVD Ripper 2.10, denne greier å få med seg alt. både tekst, tale og bilde. nå har jeg bare rippa Norske DVD Plater siden at jeg liker Tegnefilmene på Norsk, men jeg får med Subtitle om jeg vil ja. har faktisk prøvd det å.

her snakker vi om å rippe dvd OG gjøre om til divx.

men når du nevner tegnefilmer. xvid har visst en "cartoon" switch i seg. jeg vet ikke hva den gjør i praksis men det høres jo kanskje spennende ut for deg når du nevner du ripper endel tegnefilmer. ;)

Endret av Insomniac
Lenke til kommentar
forøvrig:

venter på xvid 1.0 final før jeg begynner å rippe en samling.  Jeg hater nemlig følelsen av å ha noe som ikke er tipp topp men halvveis med feil som jeg går ut i fra betaversjonene inneholder.  Frustrerende å vente forresten, vet noen når den kommer?  er en måned siden Release Candidate 4 kom, og det ser ut som RC3 kom en måned før der, så håper den kommer om ikke lenge.

RC4 er overraskende god. Er nok ikke mye som skal forandres før 1.0 final kommer.

autoGK - Auto GuardianKnot er et genialt program, eneste jeg savner der er muligheten til å bruke egne "switcher/kommandolinjer" til lameEnc, som f.eks ---alt preset standard.  Man kan angi hvor mange cder filmen skal ta (filstørrelse) ELLER kvalitet ved at man angir hvor mange prosent av originalen man vil jobbe opp mot.  f.eks 75% som er standard og jeg bruker. 

Har ingen erfaring med autoGK.....

Jeg er fortsatt utsikker på hvorvidt jeg skal gå for vbr mp3 på filmene og da heller mixe det opp på anlegget mitt med Dolby ProLogic II eller  DTS Neo:6 - som begge "faker" 5.1 lyd fra stereokilde.  Eller om jeg skal rippe med hele AC3 5.1 filen.  Har noen erfaringer med hvor godt - eller hvor mye dårligere- førstnevnte løsning fungerer i forhold til AC3?

AC3 5.1 tar uhorvelig mye plass da. Bare ha det i mente.

Skulle jeg godt for AC3 ville jeg tatt 2ch for å få bedre bitrate på bilde. Men det er jo en avveining sak.

Lenke til kommentar
her snakker vi om å rippe dvd OG gjøre om til divx.

men når du nevner tegnefilmer. xvid har visst en "cartoon" switch i seg. jeg vet ikke hva den gjør i praksis men det høres jo kanskje spennende ut for deg når du nevner du ripper endel tegnefilmer. ;)

Tegnefilmer er et herk å rippe og encode. Grunnen er at man har meget lett å få artifakter på bilde. Pluss alt annet som er mulig få galt i. Duplikate bilder, ghosts osv....

grrrrr

Lenke til kommentar
AC3 5.1 tar uhorvelig mye plass da. Bare ha det i mente.

Skulle jeg godt for AC3 ville jeg tatt 2ch for å få bedre bitrate på bilde. Men det er jo en avveining sak.

rc4: er kanskje ikke mye, men noe?

AC3 2ch - da er vitsen vekke, siden det er 5.1 lyden jeg vil ha i det tilfellet.

du burde ta en kikk på autogk. er en post om det et annet sted her med linker og alt:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=237489

og da har du jo løsningen på tegnefilm-problemene dine ;)

du har altså ingen erfaring med DTS Neo:6 / Dolby ProLogic II vs Dolby Digital 5.1?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...