Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjemmenettverk med winXP og 98

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har to datamaskiner, en med windows XP og en med windows 98.

Begge deler en internettilgang med en hub og dette funker fint. Men når jeg vil dele filer går det dårlig. Ingen av maskinene finner hverandre når jeg skriver "\\[maskinnavn]".

Jeg har prøvd å bytte IP på begge, den ene til 10.0.0.1, og den andre til 10.0.0.2.

Begge med nettverksmaske 255.255.255.0. Da klarte den med win98 å finne den med winXP, men ikke omvendt. I tillegg kunne da ingen av maskinene koble på internett. Maskinen med 98 fikk også hele tiden en plagsom feilmelding, "socket error", som dukket opp helt til jeg stilte IP'en til automatisk igjen.

Hvorfor virker ikke nettverket?

Jeg vil bli veldig takknemmelig for alle svar som hjelper! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg koblet en PC med XP og en med Win98 i samme nettverk benyttet jeg meg av en Wizard på maskinen med XP. Jeg gikk inn på veiviseren til hjemmenettverk og fulgte oppsikriften. XP maskinen laget mot slutten en diskett som jeg satte inn i win98 maskinen, og deretter fant begge maskinene hvernandre.

Lenke til kommentar
1. Virker det hvis du skriver \\"ip-adresse da?"

2. Da jeg koblet en PC med XP og en med Win98 i samme nettverk benyttet jeg meg av en Wizard på maskinen med XP. Jeg gikk inn på veiviseren til hjemmenettverk og fulgte oppsikriften. XP maskinen laget mot slutten en diskett som jeg satte inn i win98 maskinen, og deretter fant begge maskinene hvernandre.

1. nei, det virker heller ikke

2. Har prøvd denne før, det hjalp ingenting. Brukte du hub?

Tror dette kanskje kan være et problem.

Lenke til kommentar
1. Virker det hvis du skriver \\"ip-adresse da?"

2. Da jeg koblet en PC med XP og en med Win98 i samme nettverk benyttet jeg meg av en Wizard på maskinen med XP. Jeg gikk inn på veiviseren til hjemmenettverk og fulgte oppsikriften. XP maskinen laget mot slutten en diskett som jeg satte inn i win98 maskinen, og deretter fant begge maskinene hvernandre.

1. nei, det virker heller ikke

Det er ikke noe annet i nettverket ditt som har 10.0.0.1/2 da?

Hvordan koblet du deg opp på nettet?

Skal ikke ha noe å si om du bruker en hub.

Lenke til kommentar

Huben er ikke problemet så sant den er i orden, du kjører ingen for for brannvegger lokalt på maskinene?

Endret av agvg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...