Gå til innhold

17VOLT


CFD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

...man kan ikke koble +5v sammen med +12v og få noe annet enn +7v så lenge disse har samme jordingspunkt...

 

Man kan koble -5v til +12v og få +17v, men strømforsyningen "leverer" bare 0.5-0.8A av -5v, så det er heller begrenset hva man kan koble til her... (Jeg har ingen anelse hva hovedkortet bruker -5v spenningen til, så jeg vet ikke hvor mye som er "tilgjengelig"...)

 

Ta også i betraktningen at en 0.2A 12v vifte vil bruke 0.2x(17/12)^2 = 0.4 A på 17v, og effekten vil dermed øke (17*0.4)/(12*0.2) = 2.83 ganger. Sannsynligheten er stor for at vifta ikke vil leve lenge...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Som man har lært i fysikken:

U2/U1 = N2/N1

Der U selgsavt er spenningen.

N er antall vinninger.

 

Så alt du trenger da er en rund jernkjerne og begynne å regne ut hvor mange vinninger du trenger.

U2=17V

U1=12V

Da kan du i i prinsippet ta 17 vinninger på spole 2 og 12 på eneren.

 

Dette gjør du ved at den første spola går rundt den ene siden av jern kjernen 12 ganger, den andre spolen går rundt den andre siden av jern kjernen 17 ganger.

 

Det var hvertfall teorien, nå kan du lage din egen transformator, og det er faktisk ikke et enormt tap heller. (Dette er basert på Indusjon og elektromagnetiske felt). Hmm. dette gjaldt vel for vekselstrøm det :razz: håper ikke du mente likestrøm som vifta di trenger :razz: (Kom på det etterpå og kunne ikke la denne fine meldingen gå tapt :/)

Lenke til kommentar

Men dere glemte en ting:

 

En slik transformator funker bare med AC-spenninger. Det dannes et magnetfelt inne i metallringen når det påtrykkes en spenning, men den må variere hvis det skal bli noe transformering. Derfor en AC-spenning. En DC-spenning vil bare sette opp en magnetfelt, en nord og sør pol og ikke noe mere. (Dette er 3FY pensum!)

 

PSU'en har to hovedoppgaver: Den skal gi strøm til hardwaren OG den skal gjøre AC-spenningen i stikkontakten om til DC-spenning (likeretting). Alt av hardware og småelektronikk krever DC-spenning.

 

 

Olav

Lenke til kommentar

Quote:



En slik transformator funker bare med AC-spenninger. Det dannes et magnetfelt inne i metallringen når det påtrykkes en spenning, men den må variere hvis det skal bli noe transformering. Derfor en AC-spenning. En DC-spenning vil bare sette opp en magnetfelt, en nord og sør pol og ikke noe mere. (Dette er 3FY pensum!)



 

Eller GK ELektro pensum...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-30 11:25, CFD skrev:

Jeg leste et sted at det var mulig og få 17volt til viftene sine.


hvordan er dette mulig?

har noen noen erfaringer med dette?


Kjører en gammel (1988) 120mm Pabst på 22V. Denne er kobla mellom 12V og -12V. Skal egentlig gi 24V men jeg måler 22V. Ved 22V trekker den 0,4A så den utvikler en effekt på 8,8W.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...