Gå til innhold

Anbefaling av hovedkort + cpu og skjermkort...hjelp !

Anbefalte innlegg

Heisann!

Nå begynner det å nærme seg to og et halvt år siden jeg kjøpte pc'en min...kremt kremt... Ingen oppgraderinger siden dengang.

Jeg skal kjøpe nytt hovedkort, prosessor og grafikk-kort samt nytt minne.

Hovedkort:

Vil ha et hk med 266mhz fsb og RAID, som støtter AMD over 1,5GHz og DDR-minne.

Har tenkt på Abit KR7A-133R Hovedkort Socket A (DDR)

Noen andre forslag?

CPU:

Siden jeg er ute etter AMD er det vel XP 1800 som gir mest for pengene om dagen. Den saken er grei...

Grafikkort:

Her er det litt usikkert igjen...

Vil ha GeForce og 128mb minne + TV ut, men vet ikke helt hvor jeg skal legge meg på hastighet her. Har litt problemer med å skjønne forskjellene på kortene (GF3/GF4, mx/ddr ti200/400/500 whatever)

Har kikket litt på Gainward AGP GeForce3 Ti/500TV 128MB, men lurer på om det er verdt pengene å gå til GF4...

Sist men ikke minst: når alle disse brikkene faller på plass, hva i all verden skal jeg kjøle dette treskeverket med??

Hjelp en lite pc-kyndig stakkar.....!

MSI K7pro (6195)

AMD Athlon 600

3x128mb RAM pc100

Creative GeForce 256DDR 32mb

Plextor 8x4x32

IBM 60GB ATA100

IBM 20GB ATA100

Soundblaster LIVE!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden dette er under skjermkort kan jeg prøve og hjelpe deg med den biten. Det andre vil jeg oppfordre deg til å gå til riktig plass og poste der. Jeg har selv for tiden et Gainward Geforce3 Ti200 /500 TV-ut 128MB Golden Sample kort. Dette koster ca 2500,- og gir en "bra" ytelse for pengene. Kortet er klokket av Gainward til 210/480 som er 25% høyere enn vanlige Ti200 kort.

DDR: Double Data Rate (minnet jobber dobbelt så fort som frekvensen tilsier. 200 = 400, 400 = 800 osv..)

Ti200 er navnet på GPU brikken som sitter på kortet.

Ti500 er navnet på GPU brikken som sitter på kortet.

Titanium er vel komplett navn på Ti, hvis jeg ikke tar helt feil. Dette er bare et navn og har ingeting med forbedret struktur overfor vanlig Geforce3 kort. Ti200 blir solgt som en litt "mindre" utgave enn vanlig Geforce3, mens Ti500 er solgt som en litt "større" utgave. De beste Ti200 kortene kan klokkes opp til (og høyere enn) ett vanlig Ti500 å de koster endel mindre enn ekte Ti500 kort.

MX er billigutgaven av Geforce2 og 4. Dette er kort du bør styre unna, med mindre du bare trenger en skrivebordspc eller spiller veldig lite. Du kan lese tester av flere slike kort på siden vår.

Håper dette hjalp.

- Tech Support http://www.silentblue.net

Lenke til kommentar

Hovedkort: Dersom du vil ha ett fremtids rettet bra hk bør du gå for Microstar KT3 Ultra eller Microstar KT3 Ultra ARU.

Det er bare små forskjeller bortsett fra at

KT3 Ultra ARU har Raid.

Da disse hkene forutsetter DDR ram PC2700 bør du kjøpe dette på flexi-data.no da de har rimlige hk`er og rimlig RAM.

Disse kan kjøpes på http://www.Flexi-Data.no:

Microstar KT3 Ultra: 1250,-

Microstar KT3 Ultra-ARU: 1535,-

Minne: 256MB DDR-RAM PC2700 CL2.5: 830,-

Minne: 512MB DDR-RAM PC2700 CL2.5: 1700,-

Skkjermkort: Gainward GeForce4 Ti4400 128MB DDR,

Ultra/700XP Golden Sample: 3465,-

Kjøling bør du kjøpe på Microplex.no

Jeg vil anbefale at du kjøper:

For en hylende monsterkjøler med enorm kjøleevne og gode overklokkingsmuligheter:

Kjøleribbe: Swiftech MCX462B: 645,-

Vifte: Delta FFB0812EHE vifte (80x80mm), 136m³/time, 52 dB(A)

For en stillegående vifte som ikke er overklokkingsvennelig:

Thermaltake A1239C "Silent Viking" CPU kjøler: 269,-

P.S. Jeg skal selv oppgradere til Microstar KT3 Ultra m/Minne: 512MB DDR-RAM PC2700 CL2.5 og Swiftech MCX462B m/Delta FFB0812EHE vifte.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...