Gå til innhold

Photoshop CS spørsmål ?

Anbefalte innlegg

Fargene i photoshop er anderledes en når jeg lagrer filen til web "save for web"

Jeg har laget ett design i photoshop (RGB). Der viser fargene på designet lys rødt, men når jeg lagrer filen i enten jpg, gif for web eller vanlig jpg, blir fargene mer mørk rød.

Har aldri opplevd dette før, noen som vet hva det skyldes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette skyldes at du antagelig bruker feil fargeprofil i PS kontra den du bruker i det vanlige Windows-miljøet. Det beste (og mest sikre, synes jeg) er å lage seg en profil vha Adobe Gamma, for så å bruke denne.

Om du nå vil skifte (for å prøve andre) profil på den filen du her prater om, velg Image > Mode > Assign profile... (her kan du også se hva den står på fra før av).

Lenke til kommentar
når du lagrer for web, lagrer den bare 256 farger.

Hvorfor svare, når du tydeligvis ikke vet svaret?

Det er GIF som lagrer i 256 farger, dette skal uansett ikke gi de store utslagene i fargestyrken.

Det kan jo gjøre det jo, om du har for mange farger i samme fila liksom. GIF indekserer farger, og gjør X antall farger mulige i kver fil.

Om du har et bilde med f eks 5000 forskjellige farger, vil det gå drastisk ut over kvaliteten om du lagrer som .gif.

Lenke til kommentar
når du lagrer for web, lagrer den bare 256 farger.

Hvorfor svare, når du tydeligvis ikke vet svaret?

Det er GIF som lagrer i 256 farger, dette skal uansett ikke gi de store utslagene i fargestyrken.

Det kan jo gjøre det jo, om du har for mange farger i samme fila liksom. GIF indekserer farger, og gjør X antall farger mulige i kver fil.

Om du har et bilde med f eks 5000 forskjellige farger, vil det gå drastisk ut over kvaliteten om du lagrer som .gif.

OK! men jeg skrev jo at det skjedde når jeg lagret som vanlig jpg også.

Men jeg tror nok jeg skal teste det "PoleCat" sa. takk takk

Lenke til kommentar

Nå var det faktisk ikke "kvaliteten" det var snakk om, men fargestyrken. ;)

(eller lys/mørk om du vil)

Lenke til kommentar

Nå var det faktisk ikke "kvaliteten" det var snakk om, men fargestyrken. ;)

(eller lys/mørk om du vil)

blæblæblæ, ser eg ut som en som kan lese? :p

Uansett så vil det vel kunne gå utover fargestyrken også, til en viss grad iallefall...

Om du har bilder med vanvittig masse farger på er det vel å anbefale å lagre som .jpg? Eller slice opp bildet til fleire små, med litt færre farger på kvert bilde, og lagre som .gif.

Lenke til kommentar
Tja, jeg kjører uten fargeprofil, og heller en godt kalibrert skjerm, funker svært så godt :woot: Muligens har jeg bare flaks, though :)

Huff huff!

Disse fargeprofiler bør brukes i PS:

RGB : Adobe RGB (1998)

CMYK : Euroscale Coated

colorPS.jpg

Profilen som lages i Adobe Gamma er ikkje til å bruke på bilder/grafikk,

dette er profil kun for skjerm.. Skjermen bør forøvrig kalibreres engang

i uken..

Uansett:

Når du Save For Web må du sørge for at du bruke dokumentes fargerom:

save.jpg

Endret av kvikks
Lenke til kommentar
Tja, jeg kjører uten fargeprofil, og heller en godt kalibrert skjerm, funker svært så godt :woot: Muligens har jeg bare flaks, though :)

Huff huff!

:blush: Formulerte meg litt feil her ja, jeg mente seff at jeg kjører uten Adobe Gamma-profil... Joda, jeg bruker faktisk akkurat de profilene. :) Uansett, poenget mitt var vel at en godt kalibrert skjerm er vel så viktig. Utrolig kjipt å se trykksakene sine komme ut i helt andre nyanser også videre, etter at man har brukt timer på å fininstille. Samme gjelder for web, kjipt å se websiden på en annen skjerm og oppdage at den ser helt annerledes ut. :shrug:

Lenke til kommentar

Huff huff!

:blush: Formulerte meg litt feil her ja, jeg mente seff at jeg kjører uten Adobe Gamma-profil... Joda, jeg bruker faktisk akkurat de profilene. :) Uansett, poenget mitt var vel at en godt kalibrert skjerm er vel så viktig. Utrolig kjipt å se trykksakene sine komme ut i helt andre nyanser også videre, etter at man har brukt timer på å fininstille. Samme gjelder for web, kjipt å se websiden på en annen skjerm og oppdage at den ser helt annerledes ut. :shrug:

Du må uansett ha en profil på skjerm for at den skal bli kalibrert skikkelig!

Da er jo Adobe Gamma det enkleste om du ikkje har en spider!

Her er en som ikkje koster så mye!

Pantone Spyder

Anbefales til alle, du vil aldri klare å kalibrere en skjerm 100% på øyet!

Lenke til kommentar

Vel, nå har det seg slik at jeg har pleid å kjøre med kalibreringsverktøy fra pantone før, på mine tidligere skjermer, men det virker som om jeg har hatt noe villt med flaks på denne... Klart den ikke er 100%, men jeg klarer IKKE å se forskjell på noe produsert på denne skjermen og på et helt lass andre skjermer (ja, jeg har faktisk prøvd). Så jeg er fornøyd nok :)

Anyways, jeg jobber ikke på et trykkeri, jeg jobber ikke for et magasin eller lignende, så det oppsettet jeg har nå fungerer mer enn godt nok for meg. Så lenge jeg og andre ser at fargene gjengis korrekt, så HOLDER faktisk det. Det er greit at du jobber med trykksaker til daglig og "blablablaskablaaa", men du trenger ikke å presse dine perfeksjonistmetoder på andre ;) Jeg skjønner at du bare prøver å være til hjelp, men akkurat nå er det bare irriterende. Det funker, hvorfor fikse det?

:)

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Vel, nå har det seg slik at jeg har pleid å kjøre med kalibreringsverktøy fra pantone før, på mine tidligere skjermer, men det virker som om jeg har hatt noe villt med flaks på denne... Klart den ikke er 100%, men jeg klarer IKKE å se forskjell på noe produsert på denne skjermen og på et helt lass andre skjermer (ja, jeg har faktisk prøvd). Så jeg er fornøyd nok :)

Anyways, jeg jobber ikke på et trykkeri, jeg jobber ikke for et magasin eller lignende, så det oppsettet jeg har nå fungerer mer enn godt nok for meg. Så lenge jeg og andre ser at fargene gjengis korrekt, så HOLDER faktisk det. Det er greit at du jobber med trykksaker til daglig og "blablablaskablaaa", men du trenger ikke å presse dine perfeksjonistmetoder på andre ;) Jeg skjønner at du bare prøver å være til hjelp, men akkurat nå er det bare irriterende. Det funker, hvorfor fikse det?

:)

Så lenge du er fornøyde er det greit!

Men kjører du ingen profil på skjermen? Det var slik eg forsto det, det

har eg litt vanskelig å skjønne. Hvordan har du kalibrert skjermen da?

Har da heller ikkje sagt at du skal fikse noe! Ga tips til denne billige

spider pga. det er ikkje alle som greier å kalibrere på øyet.

Uansett en kalibrert skjerm er viktigst når du lager trykksaker, og er det

ingen forskjell på det trykket du får og skjermvisningen er skjermen godt

nok kalibrert.!.

Det er klart eg er preget av at eg jobber med dette daglig, slik er det med

det meste! Grunnen til at mine poster virker noe SLIK SKAL DET VÆRE er

pga. det er veldig mange som sender ting til trykk som ikkje har en kalibrert

skjerm, noe som fører til at de blir misfornøyd når trykket ikkje stemmer

med det de har laget . Noe som er helt deres egen skyld, noe som ikkje alle

vil ta til seg.

At du skal begynne å bli snurt fordi eg gir veldig god tips på fargestyring

er jo helt rart! Det må jo være i alles interesse å vite hvordan det gjøres

etc.

Lenke til kommentar

Vel, skjermen er per i dag kalibrert gjennom skjermkort-drivere, og det funker (overraskende nok) veldig bra :)

Og bare så det er sagt, det settes pris på at du utdyper såpass godt og kommer med gode råd, men som du sa selv, det kan bli litt vel "slik skal det være"... Men men, ikke noe å ta på vei for :)

Lenke til kommentar

Hmmz mye om eg men her, ja ja jeg har nå ivertfall fått svar på det jeg lurte på, men finnes det en guid om dette emnet en plass, eller kansje noen som har peiling på kalibrering kunne slengt ut en liten guide. :cool:

God Påske ! :dribble:

Lenke til kommentar
Hmmz mye om eg men her, ja ja jeg har nå ivertfall fått svar på det jeg lurte på, men finnes det en guid om dette emnet en plass, eller kansje noen som har peiling på kalibrering kunne slengt ut en liten guide.  :cool:

God Påske ! :dribble:

Jobber med en guide på dette! Den vil bli ferdig iløpet av påska!

Men helt kort: (Windows)

Bruk Adobe Gamma (i kontrolpanelet) og følg instruksjonen på skjermen.

Innstill alle program slik som det bildet eg la ut! Alle grafiske prog. har

fargeinnstillinger.

Da er du langt på vei!

Endret av kvikks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...