Gå til innhold

Hjelp! CPU går bananas

hkjetil

Anbefalte innlegg

På mitt kontoroppsett går CPUen bananas. Når jeg starter/åpner et prg eller f.eks Explorer går den nesten helt opp til 90-100%, og ned til "normalt" etter par sekunder. Er dette normalt?

Dette merkes også på lyden, skurrelyder kommer gjennom lydkortet når cpu er på topp, ting henger seg. CPU "måleren " går opp og ned hele tiden med en differeanse på omtrent 80% uten at jeg gjør noe spesielt ."System Idle Process" på W.task manager viser omtrent 80-100 hele tiden, uten at jeg har noen prg oppe.....noen forslag til hva jeg kan gjøre?

De samme skurrelydene kommer også når jeg skriver/leser fra min andre harddisk på 160 GB. (se post lengre ned for spesifikasjon av hardware).

PS jeg har også et eget musikkoppsett/partisjon(gjennom partition/bootmagic) og der virker all hardware perfekt. Cpuèn og lesing/skriving til harddisk nr 2 er som normal! Så det er vel ikke problemer med hardware, men software/konfigurering?

Endret av hkjetil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil prøve å unngå en ny XP installering, har gjort slikt før, men jeg gidder ikke å installere XP + alle prg/oppdateringer hver gang jeg får et stort problem, her må jo det være en helt logisk årsak til at CPU og systemet går bananas....Andre forslag?

Kjetil

Lenke til kommentar

Du har alle servicepacks osv? I orginale XP gikk cpu usage til 100% hvis du valgte/klikket på filer med høyre museknapp i explorer. Når det er snakk om reinnstallering osv kan det være lurt å lage seg et image av sitt 'perfekte' systemoppsett ;)

Lenke til kommentar

System idle process er gjør-ingenting eller hvileprosessen (andre som har gode lekmannsuttrykk?). 80 % system idle process betyr at maskinen hadde 80 % ledig cpu-tid på dette tidspunktet, 5 % system idle process betyr derimot at maskinen bruker 95 % av cpu-tiden, på andre prosesser. Slik er det til alle med winOS, ingenting å bry seg om.

det andre du nevner er derimot noe som ikke skal skje. i første omgang vil jeg tro at en diskdefrag hadde gjort susen, da jeg har mine mistanker at dette er et tilfelle av "thrashing". hvor mye ledig plass har du på systemdisken? hvor stor swap-fil?

dersom du tar en skjermdump av prosessene i taskmanager, utvidet til å vise cpu time og memory usage, så kan man si mer. rams gjerne også opp hardware specs.

Lenke til kommentar

Ok, da er det oppklart hva system idle er. Tok forøvrig en defragmentering av alle partisjoene denne uken. System disken/partisjonen som jeg bruker til kontor/internett er på 12.11 GB og ca 5 GB er ledig på partisjonen. (Hele disken er på 40 GB fordelt på 4 partisjoner, (2 xp , 1 win 98 til bootmagic, og et lite lager, Pluss en 160 GB disk til filer).

Jeg har også alle XP oppdateringer/service pack 1, etc.Også fjernet spyfiler, virussjekk/oppdatering hver dag, etc.

Er det "normalt" at cpu måleren går opp til 100% når du åpner et prg? Den går ned til et anstendig nivå et par sekunder...

Har også en et annet problem, som kanskje også har en viss sammenheng med dette. .sjekk på http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=226635&hl=

Terratec EWS 88MT - PCI lydkort med ekstern boks (24 -bit 8 inn/8 ut)

Gainward GeForce FX 5200 128 Mb. DVI.AGPPRO,660Tv-DVI

Asus A7A266E (266 mhz bus) hovedkort

1 GB ddr ram

AMD xp 2400 cpu

1x 40 GB Western Digital 7200 RPM harddisk til bare "system" - med 4 ulike partisjoner (2 XP oppsett, 1 win 98 til booting, og en partisjon til lager).

1 x 160 GB Western Digital Caviar 7200 RPM til bare "lydfiler, etc"

PCI "vanlig nettverkskort".

Legger også med en utskrift av "konflikter som står under "system information" på XP

System Information report written at: 04/03/04 09:50:55

[Conflicts/Sharing]

Resource Device

I/O Port 0x00000000-0x00000CF7 PCI bus

I/O Port 0x00000000-0x00000CF7 Direct memory access controller

I/O Port 0x000003C0-0x000003DF ALi PCI to AGP Controller

I/O Port 0x000003C0-0x000003DF NVIDIA GeForce FX 5200

IRQ 9 Microsoft ACPI-Compliant System

IRQ 9 ALi PCI to USB Open Host Controller

IRQ 9 CMI8738/C3DX PCI Audio Device

IRQ 9 ALi PCI to USB Open Host Controller

Memory Address 0xE6000000-0xE7EFFFFF ALi PCI to AGP Controller

Memory Address 0xE6000000-0xE7EFFFFF NVIDIA GeForce FX 5200

Memory Address 0xA0000-0xBFFFF PCI bus

Memory Address 0xA0000-0xBFFFF ALi PCI to AGP Controller

Memory Address 0xA0000-0xBFFFF NVIDIA GeForce FX 5200

I/O Port 0x000003B0-0x000003BB ALi PCI to AGP Controller

I/O Port 0x000003B0-0x000003BB NVIDIA GeForce FX 5200

Endret av hkjetil
Lenke til kommentar
Er det "normalt" at cpu måleren går opp til 100% når du åpner et prg?

ja, men innenfor rimelige grenser såklart. tyngre applikasjoner tar lengre tid å starte -> bruker mer cpu-tid. f.eks bruker ikke notepad allverden for å starte opp, mens visualiseringsapps og slikt brukt mer cpu-tid. alt er avhengig av oppstartsprosedyren til den aktuelle applikasjonen, grad av fragmentering på harddisken osv osv.

forresten, hvor mye plass har du avsatt til system restore? 1 % holder i massevis (på systemdisken). å ha den på slått på andre disker har jeg aldri sett nytten av

når det gjelder de lydproblemene så har jeg bare generelle råd å gi siden dette er mildt sagt pussig.

bytt om på ide-kablene, den ene kan jo være "dårlig". annet elektrisk utstyr i nærheten? fjerne/flytte på de. bytt om på plasseringen på pci-kortene og reset pnp

stå på sier no jeg

Lenke til kommentar

takk for forslag. Jeg har slått av system restore både på system disken og på de andre partisjonene/lyd-disken. Det med IDE-kablene kunne jo ha vært noe, men som jeg sier så virker både systemdisken og lyddisken perfekt på mitt andre musikkoppsett (annen partisjon/boot) så jeg vet ikke helt .....kanskje noe med konfig/system på kontoroppsettet?

Har også prøv å defragmentere alle diskene, virussjekk, spyfiler, etc. Pluss skifte PCI slotter, og avinstallere/installere skjermkortet/lydkortet.....

I og med at musikkoppsettet mitt fungerer perfekt kunne det være fristende å formatere kontoroppsettet og installere alt på nytt, men det er jeg ikke noe gira på , det kommer til å ta laang tid, etc....Her må jo det være en helt logisk , men selvfølgelig kompleks årsak til at kontoroppsettet mitt har problemer med å lese/skrive fra disk nr II som er på 160 GB (musikk oppsettet fikser både den disken og cpuen helt perfekt...)

Sjekk også http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=227923&hl=

Lenke til kommentar

det skurret hos meg også, når cpu var på over 80% i bruk, men det ordna seg etter jeg oppdaterte chipset/audio drivere (jeg bruker onboard lyd), ellers er det visstnok noen ganger også pga støy fra andre lydkanaler, kan jo prøve å skru ned/av all lyd som ikke trengs(mikrofon osv)

håper det hjelper ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...