Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Gigabit via skøyteledd?

Anbefalte innlegg

Jeg har 2 stk cat5 kabler jeg trenger å skøyte. Så jeg lurte på om en kan få gigabit hastighet via et vanlig skøyteledd, eller om det finnes noen annen måte en kan få det på (uten å måtte strekke ny kabel)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har 2 stk cat5 kabler jeg trenger å skøyte. Så jeg lurte på om en kan få gigabit hastighet via et vanlig skøyteledd, eller om det finnes noen annen måte en kan få det på (uten å måtte strekke ny kabel)?

Det går fint det, så lenge skjøteleddet skjøter alle 8 lederne. Shielda skjøteledd er en fordel.

Lenke til kommentar
Cat5 vil uansett få problemer med gigabit, tror det forværrer seg med ett skjøteledd. Cat 5E derimot :)

så lenge skjøteleddet klarer så høye hastigheter og du vet at kablene takler hastigheten så skal det fungere, men som nevnt er cat5e bedre enn cat5 og passer altså bedre til gblan

Lenke til kommentar

Cat5 funker helt fint til gigabit, kanskje overføringskapasiteten i praksis blir noe lavere enn cat5e men i alle tilfeller er det maskinene/diskene og ikke nettverkskort/kabel som er flaskehalsen på gigabit lan.

Her i huset kjører jeg gigabit gjennom ca 4 år gamle hjemmelagde kabler (gjennom tak og vegger) med ymse skjøteledd - merker ikke noe forskjell på det nettet og gigalanet vi bruker på LAN med 5 meter cat5e kabler (70-80mb/s er maks på begge deler).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...