Gå til innhold

Feilmelding på harddisk!

Anbefalte innlegg

Halla!

Fikk litt problema me pc'n min.. Den funka som bare juling først, men så mått den hæng sæ.. "jaja", tænkt æ, "derre va itj nå nytt" :p Så æ tok en reboot, sidn d som oftes pleie å funk.. Men da den skull start på nytt, så fikk æ en feilmelding mens den boot'a.. "A read disk error occurred, press ctrl+alt+del to restart". Etter å ha sjekka at all kablan satt som dæm skull, prøvd æ å slå på maskina igjæn, men fikk samme meldinga.. Deretter satt æ harddisken i pc'n te en kompis, men fikk samme meldinga der oxo.

Nånn som har peiling på koss æ kan få fixa d, lr må æ bare send inn harddisken te reparasjon? D e en western digital 20gb harddisk.. Trur d e serial ATA.. har itj så my peiling på akkurat derre..

Håpe d e nånn som kan kom me forslag lr løsninga ;)

På forhånd takk :)

Mvh

Steffen A. J. Gripp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"A read disk error occurred, press ctrl+alt+del to restart".

Ett godt tips: Skriv på enten bokmål eller nynorsk for å høres seriøs ut. Større sjanse for at noen vil hjelpe.

Høres ut som om harddisken har fått noen korrupte oppstartsfiler. Prøv å starte en PC med den harddisken som slave for å se om den i det hele tatt virker lenger.

Ellers tror jeg du må installere operativsystemet på nytt, eller prøve fdisk /mbr

Lenke til kommentar
"A read disk error occurred, press ctrl+alt+del to restart".

Ett godt tips: Skriv på enten bokmål eller nynorsk for å høres seriøs ut. Større sjanse for at noen vil hjelpe.

Høres ut som om harddisken har fått noen korrupte oppstartsfiler. Prøv å starte en PC med den harddisken som slave for å se om den i det hele tatt virker lenger.

Ellers tror jeg du må installere operativsystemet på nytt, eller prøve fdisk /mbr

Engelsk OS kanskje :roll:

Er en bitteliten stund side 1. april nå

Lenke til kommentar
Har ikke prøvd å sette den som slave, så det skal jeg gjøre nå. Skal skrive hvordan det gikk etterpå :)

Når du setter den i slave, så må du altså ha et annet operativsystem på disken som er master. :)

Dette er bare for å teste om harddisken virker. Hvis den gjør det kan du kjøre en checkdisc.

Ps: Mye bedre på bokmål! :thumbs:

Lenke til kommentar

Hehe, bra du ble fornøyd :thumbup:

Satte den som slave i en annen pc, og da klarte windows å finne den. Får hele tiden beskjed om at partisjonen ikke er formatert, og om jeg vil gjøre det. Får ikke til å "check disc for errors", men tror jeg skal få til å ta backup av filene som er der. Når jeg prøver å åpne partisjonen, så får jeg bare den formaterings-beskjeden. Jeg skal prøve litt til, så kommer jeg tilbake med mer info ;)

Lenke til kommentar

På tide å finne sengen no. Håper noen kommer med et par gode forslag i løpet av natten da. Det virker som om harddisken er låst på en måte. Det går ikke an å finne noe på den. Skulle nesten tro at alt har blitt slettet.

Jaja, jeg skal ta den med meg til komplett i morgen, det var der jeg kjøpte den. Får håpe de kan gjøre noe med det.

Takk for all hjelp så langt da :)

Lenke til kommentar

Huff og huff!

Harddisken er tydeligvis helt ødelagt, og nå får jeg ikke til å bruke andre harddisker på maskinen min. Skjønner ikke hvorfor alt plutselig skal gå til helvete!! Maskinen har da alltid fungert perfekt!

Når jeg prøver med andre harddisker på maskinen min, så får jeg bare en blåskjerm der det står at jeg må sjekke etter virus og korrupsjon på harddiskene. Men de harddiskene fungerer jo perfekt på andre maskiner, så det skal ikke være noe galt med dem!

Har prøvd å bytte både strømledninger og IDE-kabler, men ingenting fungerer :( Har også satt BIOS te default, men får fortsatt samme blåskjermen! Prøvd ulike oppstarter, f.eks. "last known good" og "safe mode" etc, men til ingen nytte.

Hva mer, unntatt harddiskene, er det som er ødelagt da?

Lenke til kommentar

Start opp PC-en med kun den og en CD-rom i (og selvsagt skjermkort, hovedkort, minne og prosessor) og boot opp med en boot-CD, enten Linux eller Windows.

Hvis du da ikke får til å starte opp, ser jeg ikke andre muligheter enn at harddisken er røket. :S

Lenke til kommentar

Har selvfølgelig prøvd det også, men det funket ikke.. Tror nok bare det er å si "baj baj" til den harddisken :(

Jaja, har kvittering, så jeg får vel byttet den inn. Men problemet er egentli at hovedkortet også har fått seg en smell. Får ikke noen av de andre harddiskene til å virke på pc'n min nå. Lånte harddiskene til noen av mine kompiser, harddisker med OS på, men da får jeg altså bare den blåskjermen (rett før bootscreen) som forteller meg at windows har oppdaget et problem og har blitt "shut down" for ikke å skade pc'n. Kan hende noe har skjedd i IDE-kabelen da, sånn at IDE-slot'n på hovedkortet har blitt skadet. Eneste måten å finne ut dette på er vel å sende inn hovedkortet også. Bare synd jeg bestilte hovedkortet over nett, fordi da kommer det til å ta veldig lang tid før jeg får et nytt. Men det er jo uansett påske no, så jeg skal ikke bruke pc'n så my likevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...