Fragletrollet Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 (endret) Hei. Har akkurat begynt å spille NFSU, og er heeelt hektet Men etter et par timer med spilling, så begynner alt plutselig å "lagge" veldig. Alt lagger, bilene, eller generelt grafikken. Jeg har sett i taskmanager samtidig, og cpu usage ligger på 5-15% med 3-4 programmer som msn, soulseek, shareeza og winamp i bakgrunnen. Har satt på Zalman sin heatpipe løsning på kortet, uten vifte. Alt har fungert helt bra inntil nå, da NFSU begynner å lagge. Det som er rart, er at det begynner nå, etter kanskje 4 timers spilling... Kan det ha noe med varmen å gjøre? Kom borti med fingeren på kjøleribben på skjermkortet, og da kom det med en gang opp slike vertikale "striper", eller artifacts heter det vel. Måtte ta omstart, og alt fungerte bra etterpå. Prøvet så igjen med fingeren borti ribben; samme skjedde. Så det jeg lurer på er: Hva/hvor ligger problemet? Er det skjermkortet som skaper problemene? Er det kjøleløsningen som skaper problemene? Spiller til vanlig mye mindre avanserte spill for skjermkortet som cs, og har aldri opplevet lagg der utenom internettlagg. Spiller med veldig lave detaljer osv i NFSU, ellers blir det for mye for mitt stakkars gf3ti200. Ellers så består systemet mitt av: -Amd [email protected] 1.85vCore 35 grader Load (vannkjøling) -Geil GDragon @ 2.8V -Asus A7N8X-deluxe -GeForce3 ti200 (uklokkket) Så lurte jeg på en ting til: Har tenkt på å oppgradere skjermkortet mitt. Tenkte da på 9800Pro, som ligger på ca 2k. Er dette det beste kortet til prisen, ca? Kortet skal vannkjøles, så støy er ikke et problem. Eller kanskje Nvidia 5950? Kortet bør drive HL2 og Doom3 osv om mulig. Burde jeg vente til de nyeste brikkene til ATI og NVidia kommer? R420 og NV40, er det ikke det de heter? P.S.: Hvordan får man sånne "prikker" foran setningene, som frks specsene? Endret 2. april 2004 av Fragletrollet Lenke til kommentar
AshtraY Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 (endret) for an del, vent til nye brikkene kjem! da kan du briefe om at du har markedes beste skjermkort, og du kan sjå ned på le på dagens kort. Er det etter du hadde på heatpipen det begynnte å lagge? har du innstallert siste drivere? Endret 2. april 2004 av AshtraY Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 3. april 2004 Forfatter Del Skrevet 3. april 2004 Hei. Heatpipen har vært på i flere mnd, men har ikke stresset skjermkortet så mye da jeg nesten bare spiller cs. Har kjørt 3dmark, 01 går fint, men 03 lagger som et scwhin. Display Driver: 6.14.10.5216 Skal den oppdateres? tviler egentlig på at det vil hjelpe, men la gå. Prøver nå. Lenke til kommentar
ingeniøren Skrevet 3. april 2004 Del Skrevet 3. april 2004 for an del, vent til nye brikkene kjem! Trodde sunnmøringer var økonomiske jeg, men ingen regel uten unntak tydeligvis. Det mest uøkonomiske er å kjøpe det som er nytt og dyrt. Latterlig grunn til å bruke så mye penger bare for å kunne "se ned på" dagens produkt. Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 3. april 2004 Forfatter Del Skrevet 3. april 2004 Det er noe jeg også er enig i. Å bruke over 2k er uaktuelt, men lurte på om kanskje 9800xt ville gå såpass ned i pris slik at den er vurderbar... Vet at 9800 kan moddes til xt, men likevel så har jo xt-kortet noen flere funksjoner, så vil jo heller ha det. Lenke til kommentar
CB87-Bergen Skrevet 3. april 2004 Del Skrevet 3. april 2004 9800XT nok gå ganske mye ned i pris en liten stund etter de nye brikkene kommer, men hvor lenge det er til er en annen sak Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 3. april 2004 Forfatter Del Skrevet 3. april 2004 (endret) Noen som har svaret på problemet mitt da? Oppdaterte driver, uten at det hjalp. Endret 3. april 2004 av Fragletrollet Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. april 2004 Del Skrevet 3. april 2004 (endret) Høres ut som ribba ikke er optimalt i kontakt med chippen . Ref. kommer borti med fingern = artifacts tyder på at det i et sekund glipper i kontaktflaten . Kanskje å bruke en mere tyktflytende pasta type mellom ribbe og chip er løsningen ? ............. Endret 3. april 2004 av syar2003 Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 3. april 2004 Forfatter Del Skrevet 3. april 2004 Men er det ikke litt rart at dette skjer nå, ribba har jo vært på en god stund? Lenke til kommentar
norrick Skrevet 3. april 2004 Del Skrevet 3. april 2004 Alt lagger, bilene, eller generelt grafikken. Jeg har sett i taskmanager samtidig, og cpu usage ligger på 5-15% med 3-4 programmer som msn, soulseek, shareeza og winamp i bakgrunnen. Har satt på Zalman sin heatpipe løsning på kortet, uten vifte. Alt har fungert helt bra inntil nå, da NFSU begynner å lagge. Det som er rart, er at det begynner nå, etter kanskje 4 timers spilling... Kan det ha noe med varmen å gjøre? Kom borti med fingeren på kjøleribben på skjermkortet, og da kom det med en gang opp slike vertikale "striper", eller artifacts heter det vel. Måtte ta omstart, og alt fungerte bra etterpå. Prøvet så igjen med fingeren borti ribben; samme skjedde. Så det jeg lurer på er: Hva/hvor ligger problemet? Er det skjermkortet som skaper problemene? Er det kjøleløsningen som skaper problemene? Spiller til vanlig mye mindre avanserte spill for skjermkortet som cs, og har aldri opplevet lagg der utenom internettlagg. Spiller med veldig lave detaljer osv i NFSU, ellers blir det for mye for mitt stakkars gf3ti200. Ellers så består systemet mitt av: -Amd [email protected] 1.85vCore 35 grader Load (vannkjøling) -Geil GDragon @ 2.8V -Asus A7N8X-deluxe -GeForce3 ti200 (uklokkket) P.S.: Hvordan får man sånne "prikker" foran setningene, som frks specsene? Shareaza er nok synderen når det gjelder laggingen, jeg har selv testet Shareaza og etter en tids bruk så merker jeg selv den laggingen. For meg så nyttet det ikke å slå av P2P programmet, jeg måtte ta en restart på maskinen. Hvis du kommer nær kjøleren til skjermkortet og får artifacts så er nok kjøleren montert feil eller så har du ikke påført kjølepasta på en ordentlig måte, det virker som at kjøleren ikke har god nok kontakt med GPU. BTW. Hva mener du med:P.S.: Hvordan får man sånne "prikker" foran setningene, som frks specsene??? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. april 2004 Del Skrevet 3. april 2004 Men er det ikke litt rart at dette skjer nå, ribba har jo vært på en god stund? Som alle vet , artifacts får man ved for høy overklokk core/minne eller ved før høy temperatur på chippen . At pirking på ribba medfører artifacts sier meg at arsåken er åpenlyst at det blir dårlig kontakt når dette skjer . At VGA kortene i tower pc'er er opp ned mht til komponentside på kortet og kjøler , er heller ikke noe pluss for heatsinker da de henger kun i festene og tyngdekraften gjør sitt .... .............. Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 3. april 2004 Forfatter Del Skrevet 3. april 2004 Hallo igjen. Tok ut skjermkortet, og prøvet å stramme skruene som kjøleribbene henger fast i kortet med. Ser bra ut hittil, ingenting skjer om jeg trykker på kortet som jeg jeg gjorde før. Er det et program som varmer opp skjermkortet, på lik linje som prim95 for cpu? Orker ikke game, og orker ikke sitte å se på 3dmark i loop.... så lurte på om det finnes et som kan kjøres i bakgrunnen? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. april 2004 Del Skrevet 3. april 2004 Det er flere alternativer enn 3dmark da. Sjekk her , under video : http://www.active-hardware.com/english/ben.../benchmarks.htm Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 3. april 2004 Del Skrevet 3. april 2004 Hei.Heatpipen har vært på i flere mnd, men har ikke stresset skjermkortet så mye da jeg nesten bare spiller cs. Har kjørt 3dmark, 01 går fint, men 03 lagger som et scwhin. Display Driver: 6.14.10.5216 Skal den oppdateres? tviler egentlig på at det vil hjelpe, men la gå. Prøver nå. Aldri bruk nye Nvdia drivere på GeForce 3/4 kort. Til GeForce 3 Ti200, ville jeg brukt 44.03 driver'en. Som yter mye bedere enn de nye, litt rart at de kun optimaliserer for de nye Fx kortene. Testet dette for en stund siden, startet opp Call of Duty og alt lagget og så ikke bra ut. Så at jeg hadde 52,16 driveren, og innstalerte da 44.03 driveren, da funket alt fint igjen. Kjører også NFSU med 30+Fps med alt på High, kortet er klokket til 250/580 menmen. Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 3. april 2004 Forfatter Del Skrevet 3. april 2004 Hvor får jeg tak i den gamle driveren du nevnte? Finner den ikke på nVidia sin side. Bruker nå 56.72 driveren, som ble lansert 1 april. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. april 2004 Del Skrevet 3. april 2004 Her: http://www.nvidia.com/object/winxp-2k_archive.html .... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå