Gå til innhold

Prosjekt "Nær lydløs PC for soverom"


Anbefalte innlegg

Anbefaler å bytte vifta på skjermkortet. Det er mange som bråker.

 

 

Kanskje du kan bygge et hdd "hus" :hmm:

Som sagt en del ganger i løpet av denne tråden, så har jeg installert passiv kjøler til skjermkortet. Så det er lydløst nå.

 

HDD hus vil jeg helst unngå, da det øker temperaturen på diskene. Og det er ikke bra om de blir for varme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kan være en ide å underklokke PC'en. Da slipper man unna bråket ved å kunne sette viftehastigheten helt ned. Men det spørs om det som går om natta må gå fortest mulig og. Nedlastingen er i alle fall ikke noe problem.

Som sagt er det ikke CPU vifta som er største problemet. Den er kun 19dB. PSU'en bekymrer meg mer.

så kjøp deg vannavkjølt PSU da :p eller den 0 db greia på microplex :p

Lenke til kommentar

Hei, den 0 Db poweret han snakket om i forrige post har de ikke lengre hos Microplex.

Det var et veldig dyrt power der alle effekt komponenter var montert på en stor kjøleribbe som stakk ut bak på poweret. Så det hadde ingen vifte, og ingen støy.

 

Husker ikke prisen, men mener det var rundt 1900.-

 

Fant den i en annen sjappe her:

http://www.digitalimpuls.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=1460

 

Ellers masse bra greier på denne siden, dog i utlandet:

http://www.pcsilent.de/en/index.asp

 

Hilsen Nettulf

Lenke til kommentar
Hei, den 0 Db poweret han snakket om i forrige post har de ikke lengre hos Microplex.

Det var et veldig dyrt power der alle effekt komponenter var montert på en stor kjøleribbe som stakk ut bak på poweret. Så det hadde ingen vifte, og ingen støy.

 

Husker ikke prisen, men mener det var rundt 1900.-

 

Fant den i en annen sjappe her:

http://www.digitalimpuls.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=1460

Var dyr ja :scared:

 

Men uten vifte... da må jeg vel installere kabinettvifter for å skape luftsirkulasjon i kabinettet, og er dermed like langt?

Lenke til kommentar
Vifter på skjermkort / northbridge; bytt ut med passive kjølere ...

Passiv kjøler på skjermkort OG northbridge er allerede innstallert...

Sorry, las ikke godt nok. Bra, bra. Når det nye PSU´et er i boks (bokstavlig talt) og WD´en er kastet ut, går jeg ut fra at CPU-kjøleren blir mest støyende komponent (selv om det er en Silent Twin). Correct me if i´m wrong etter at du har montert alt! Thermalright SLK947U med en Papst 92mm 3412NGL vifte og en passende rheostat vil nok være krona på verket!

Lenke til kommentar

Blir spennende. Jeg stoppet (med vilje) begge viftene i PSU'en i går for å sjekke støynivået, og det ble mye roligere med en gang. Jeg kommer sikkert til å høre Mist PSU'en også (?), men hvis det ikke er mye høyere enn det er uten vifter, så kan jeg så absolutt leve med det. Støydempingsmattene tar nok en del av CPU viftestøyen uansett, og det som Seagate diskene produserer av lyder.

Lenke til kommentar

PSU'er med 900/1000 rpm 12cm-vifter på 19dB er vel og bra, men det mange ikke vet er at det er kun når temp'en i kabinettet er tilstrekkelig lav at den snurrer så sakte. Hvis du støydemper kabinettet går temperaturen mest sannsynlig opp, og vifta i psu øker hastigheten og dermed støyen.

 

 

Pc'en min slik den er nå (med seagate HD, 14db kabinettvifter, 17db Cpuvifte) er nesten stillere med døra åpen enn igjen, pga at PSU (FSP 350 m/120mm vifte)setter opp hastigheten på vifta automatisk når det blir varmere.

 

 

fra :Procase

 

Whenever the fan is in for instance Low speed mode, the fan speed will always go up when needed to prevent the risk off overheating the power supply. This way you can have a super low fan speed which will only go up when really needed.

 

Om Fortron source 350 står det "Under normal bruk vil viftestøyen ikke overstige 20 dB(A)", men jeg visste ikke den kom til å bråke såpass mye mer da jeg støydempa kabinettet

Endret av kyan
Lenke til kommentar
Kanskje jeg er på bærtur her, men hvofor må du ha PC'en på soverommet?

 

Det er da ingen idé om støy er et problem? :roll:

Fordi jeg bor i ett kollektiv, og har kun ett rom som er mitt eget. Her sover jeg, har datamaskin, tv, stereo og alt annet. Heldigvis er rommet ganske stort, men jeg hører suset fra PC'n ganske godt allikevel.

 

Vi har heller ingen felles stue som PC'n kan stå i. Vi har ett digert kjøkken med sofagruppe, men det er ikke ett egnet sted for en PC. Ellers brukes rommet mitt som stue når vi skal se TV, film eller lignende.

 

Derfor må jeg ha PC'n på rommet mitt, som samtidig fungerer som soverom. Hvis jeg hadde hatt ett eget soverom, og en egen stue, hadde ikke dette vært ett problem.

Lenke til kommentar

En ide er å montere en ekstra lydfelle bak kabinettet foran PSU-viften. Eller du kan sette datamaskinen bak en flyttbar vegg (ala en kontorskillevegg) med absorpsjonsmateriale montert på siden som vender mot datamaskinen. En slik vegg kan fjernes på dagtid, f.eks. legge den inn i klesskapet.....

Lenke til kommentar

Du kunne vurdert en lyd-felle bakpå kabinettet ;)

Jeg driver å modder for å få ned lydnivået og har funnet ut at jeg må ha enkelte vifter som surrer å går. En og annen passive-kjølingen er litt for dyr akkurat nå, så det må bli sånn :roll:

 

Lyd-fellen kan jo lages selv også ;)

Lenke til kommentar
haha, har shuttelen min stående å dure på soverommet jeg  . Man venner seg til "surringen"

 

har en Chieftec360/AMD 2.2Ghz(Aerocooler 7+) på hybeln jeg og , ikkenoe problem å sove med den på , blir vant til viftene , nesten koselig! :love:

 

Men ulempen er jo at tingen produserer djevelsk med varmluft da , trenger iallefall ikke varmluftsovn!

Hehe, sant det... Hvis jeg sovner på rommet uten åpent vindu, våkner jeg med 25-30 grader... Et helvete :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...