Gå til innhold

Prosjekt "Nær lydløs PC for soverom"


Anbefalte innlegg

Postet originalt denne i "kabinetter", men etter å ha tenkt litt har jeg funnet ut at det egentlig ikke omhandler kabinett direkte. Satser på at det passer bedre i denne kategorien. Hvis en moderator ønsker det, kan han stenge samme tråd i "kabinetter".

 

Har gjort en del ting for å gjøre PC'n min så lydløs som mulig. Kom med innspill, tips om hva som kunne vært gjort bedre, forslag osv...

 

Har nå :

 

*Lian Li kabinett 6077. Aluminium. Sort.

*Tatt vekk alle kabinettvifter (system temp allikevel 30-33 grader, og CPU 47-52)

*Enermax Silent PSU (22-36dB)

*En Seagate harddisk (25dB), og en WD (36dB). Begge hengt opp i strikkoppheng

*Silent Twin 19dB CPU vifte

*Passiv kjøler til GPU og Northbridge på hovedkortet

 

Har bestilt :

 

*Mist strømforsyning med 120mm vifte. Normalt 18-19dB (Bytte ut Enermax PSU'en)

*Mist strøydempingsmatter kit, extreme. 23 og 13mm tykke.

*Seagate harddisk 25 dB(bytte ut WD'n)

 

Ved behov kan jeg sette inn en 12dB kabinettvifte eller to.

 

Hva mener dere? Hva kan gjøres bedre, hva er dumt av det jeg har gjort og hva er smart?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er det meningen at PCn skal stå på og jobbe mens du/dere sover, eller er det kun et behov for å ha den på "alltid"?.. det første som slår meg er at det kan være lurt å sette "turn of harddrives"-tiden til 15 minutter eller så kort som praktisk mulig, for de vil jo høres når de går/snurrer uansett hvor pent du henger de opp..

 

Det var nok lurt å velge seagaten før WDn ja ;)

Lenke til kommentar

Jeg merket veldig stor forskjell fra å gå over til ett NoiseControll kabinett i forhold til mitt gamle Cheiftec Dragoon med støydempingsmatter fra microplex i alle kriker og kroker, men du går vel neppe fra Lian Li kabinettet ditt av den grunn :p

 

Tror nok du begynner å nærme deg ett punkt du kun får mer stille PC av å gå over til en VIA cpu for eks.. Vet ikke åssen CPU du har nå heller, men maskinen din ligner ellers ganske mye på min "soveroms" maskin :)

Lenke til kommentar

VIA har vel CPUer som kan kjøres med passiv kjøling, rent ytelsesmessig holder de vel til internett, tekstbehandling og andre mindre krevende oppgaver.

 

Ellers får du vel hvertfall Radeon skjermkort med passiv kjøling, den lille viften på skjermkortet kan faktisk støye en god del.

 

Med støymatter etc er du vel egentlig ganske bra sikret mot støy, helt lydløs blir den neppe uansett. Det billigste er å kjøpe/lage en lydtett kasse og sette over maskinen :) har faktisk sett elegante løsninger på dette.

Lenke til kommentar
er det meningen at PCn skal stå på og jobbe mens du/dere sover, eller er det kun et behov for å ha den på "alltid"?.. det første som slår meg er at det kan være lurt å sette "turn of harddrives"-tiden til 15 minutter eller så kort som praktisk mulig, for de vil jo høres når de går/snurrer uansett hvor pent du henger de opp..

 

Det var nok lurt å velge seagaten før WDn ja ;)

Meningen er at den kan stå om natten og laste ned fra nettet, eller kode om Divx filmer til DVD (noe som tar 10-12 timer), så harddiskene står og jobber.

 

Seagaten håper jeg hjelper... den er på 25dB, mens WD'n er på 36 :-) Ellers lurer jeg egentlig mest på hvor mye Mist PSU'en vil hjelpe på støynivået. Har jo Enermax Silent nå, men jeg hører den godt (testet ved å stoppe viftene litt, og da ble det en del roligere).

Lenke til kommentar
Har du vurdert Samsung disker? Har en Seagate 7200.7 og en samsung P80(?) og samsungen er merkbart roligere under arbeid.

Under arbeid, eller når den bare står på? Synes ikke jobbelyden er mest irriterende. Det er suset jeg helst vil bli kvitt. Er fornøyd med den Seagaten jeg har, og stoler mest på det fremfor Samsung (vet ikke hvorfor... er vel fordi jeg har brukt Seagate før).

Lenke til kommentar
VIA har vel CPUer som kan kjøres med passiv kjøling, rent ytelsesmessig holder de vel til internett, tekstbehandling og andre mindre krevende oppgaver.

 

Ellers får du vel hvertfall Radeon skjermkort med passiv kjøling, den lille viften på skjermkortet kan faktisk støye en god del.

 

Med støymatter etc er du vel egentlig ganske bra sikret mot støy, helt lydløs blir den neppe uansett. Det billigste er å kjøpe/lage en lydtett kasse og sette over maskinen :) har faktisk sett elegante løsninger på dette.

Har kjøpt passiv kjøler til skjermkortet, så det er i orden. Passiv kjøler til vifta på hovedkortet er også installert. Skal bruke PC'n til visse krevende oppgaver, så å forsake ytelse for å få mer lydløs PC er ikke aktuelt.

 

Er ikke ute etter helt lydløs maskin... litt støy må man regne med, men vil fjerne så mye som mulig. Så jeg regner med at støydempingsmattene sammen med MIST PSU'en vil hjelpe en del. Å bytte ut den siste WD disken med Seagate vil nok også hjelpe litt.

Lenke til kommentar
haha, har shuttelen min stående å dure på soverommet jeg :laugh: . Man venner seg til "surringen"

Joda, jeg får også sove om natten, men det er påvist at susing/during eller andre lyder som man kan sovne til, gjør at man sover dårligere om natten, og at man deretter våkner mindre uthvilt. Over tid, kan slik susing om natten også føre til konsentrasjonsvansker.

 

Det er nettopp disse to tingene jeg vil unngå. Samtidig er det deilig å sitte å jobbe ved en så lydløs PC som mulig.

Lenke til kommentar
haha, har shuttelen min stående å dure på soverommet jeg  . Man venner seg til "surringen"

 

har en Chieftec360/AMD 2.2Ghz(Aerocooler 7+) på hybeln jeg og , ikkenoe problem å sove med den på , blir vant til viftene , nesten koselig! :love:

 

Men ulempen er jo at tingen produserer djevelsk med varmluft da , trenger iallefall ikke varmluftsovn!

Endret av dkvam
Lenke til kommentar
Det kan være en ide å underklokke PC'en. Da slipper man unna bråket ved å kunne sette viftehastigheten helt ned. Men det spørs om det som går om natta må gå fortest mulig og. Nedlastingen er i alle fall ikke noe problem.

Som sagt er det ikke CPU vifta som er største problemet. Den er kun 19dB. PSU'en bekymrer meg mer.

 

Det er ikke aktuelt å ofre ytelse for å få PC'n mer lydløs, da jeg ofte encoder DivX og slikt til DVD om natta. Om dagen bruker jeg den til ting som f.eks redigering, bildebehandling og slikt, og da er det heller ikke aktuelt med dårligere ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...