Gå til innhold

Tips til partisjoner jeg bør ha?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har 2 stk 160GB Seagate S-ATA disker, 1stk 120 GB IDE og 1 stk 80GB IDE. (Har ikke testet IDE diskene ennå og det er meget mulig at de er defekte..)

 

Jeg trenger tips til hvordan jeg skal partisjonere for å få et deiligst mulig system?! :) Hvilke partisjoner jeg bør ha og anbefalt størrelse på de..

 

Lønner det seg å ha 1 partisjon med windows og programmer som bare er å formatere uten å miste noe av stæsjet... og ha filmer, installfiler og annet stuff på en annen partisjon?

 

Hvordan er systemet deres satt opp?

 

Takker for tips! :D

Endret av XzysteRr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

C: på 5 GB, holder lenge til OS og programvare.

D: på 10 som inneholder installfiler til MASSE nyttige program. (Drivere, WinRar, Antivirus, Opera o.l.)

E: Resten. Film, spill o.l

 

På denne måten kan jeg fort legge inn nytt OS om Windows tryner (Og det kan skje...) Samtidlig har du drivere og annet snack liggende på en separat partisjon, som du da slipper å formatere.

Lenke til kommentar

C: 15GB

 

Til OS og programmer. Greit å ikke ha noe særlig mindre da du kan bruke skrivebordet hyppigere uten å flytte/lete i filer og lage snarveier på midlertidige ting.

 

D: 10GB

 

Backup: Mine dokumenter, bilder osv.. Noe i overkant god plass.

 

E: 20GB

 

Filmer: upraktisk lite, men kun midlertidig

 

F: 70GB

 

ISOs, Installfiler, MP3, P2P osv..

 

*Trenger litt mer plass på de to siste* :roll:

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg lurer faktisk på det samme selv! For flere år siden, var det en del snakk om at man måtte dele "store" harddisker opp i mindre partisjoner for å oppnå best ytelse og minst tap av plass under lagring av filer på harddisken.

 

Men hvordan situasjonen er i dag vet jeg ikke, skulle ønske det var noen som virkelig viste eller som kan noe om dette som kunne uttale seg om dette emnet her inne.

 

Selv har jeg en Raptor som bootdisk, hvorav 10 GB er WinXP, 10 GB hører til "Programmer" og resten til spill (en WD 74 GB). Den andre disken er en WD 120, den er delt opp i 3 15 GB partisjoner til spill, en 20 GB til lager og resten til "redigering" - driver litt med videoredigering.

 

Så, når eller hvis noe går galt på en av disse partisjonene, så er det bare å formatere den partisjonen som disse/ dette programmet er instalert på og resten av softwaren blir spart for en full formatering og restart av absolutt alt du har installert på maskinen.

 

Hvorfor så mange partisjoner, vel, i gamle dager var det slik det skulle være og har liksom bare fortsatt med det fordi jeg er usikker på om det er bedre med bare en partisjon til operativsystemet og resten til "alt det andre"! Kan noen som virkelig vet kaste noe lys over dette temaet?

 

Ice T

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg lurer faktisk på det samme selv! For flere år siden, var det en del snakk om at man måtte dele "store" harddisker opp i mindre partisjoner for å oppnå best ytelse og minst tap av plass under lagring av filer på harddisken.

 

Men hvordan situasjonen er i dag vet jeg ikke, skulle ønske det var noen som virkelig viste eller som kan noe om dette som kunne uttale seg om dette emnet her inne.

 

Ice T

Dette hadde vel noe med FAT å gjøre, kjører man NTFS skal det ikke være noe problem. Dette er jeg rimelig sikker på! :)

Lenke til kommentar

takk for svarene...

 

Men så tidligere i en tråd hvor folk kunne skryte av hvor mye plass de hadde... da var det flere som hadde en egen partisjon til Swap fila i Windows osv... Kan noen av de gutta komme på banen? :)

 

EDIT: rettet noen skrivefeil... går litt fort i svingene noen ganger... :roll:

Endret av XzysteRr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...