Gå til innhold

partisjonering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grunnen til at PM ikke vil at du skal splitte C: har ikke bare med filsystem å gjøre.

Splitting av disken med OS kan føre til ødeleggelse av MBR(Master Boot Sector) (Ikke fysisk selvfølgelig!), som vil føre til at man ikke får startet OS etter splitting.

 

Mener man kan gjøre en instilling i PM for å overkjøre dette.

 

Dette problemet er ikke like stort med FAT32 som med NTFS. Det skyldes at strukturen i NTFS gjør at hele partisjonen blir fylt ut med endel info for å pga enklere søking og bedre sikkerhet. Ved splitting kan altså noe av denne infoen slettes og dermed gjøre at disken ikke starter på nytt. I FAT32 legges data mer sekvensielt (etter hverandre).

 

Mitt tips til deg er:

1. TA SIKKERHETSKOPI

2. TA SIKKERHETSKOPI

3. TA SIKKERHETSKOPI

4. Splitt disken, (du må lete litt for å gjøre det lovlig å splitte NTFS)

5. Om disken ikke vil starte windows etter splitting(gjelder WinXP):

- Sett i windowsCD

- Velg "E" for reparer, i installasjoen.

- Skriv /FIXMBR på kommandolinjen for å fixe MBR.

 

Dette funker i de fleste tilfeller. Men du må være forberedt på at du kanskje må formatere og installere på nytt.

PM kan også som du spør om (med en endring i instillingene), konvertere NTFS-->FAT-->NTFS. Men vær obs på at samme problemer som jeg tidligere har nevnt kan oppstå...

 

Til slutt kan jeg nevne av erfaring at roting med partisjoner det allerede er data på, ofte kan gå feil. Partition Magic kan f.eks. crashe slik det gjorde siste jeg prøvde( :angry: ). Det beste er å sikkerhetskopiere alt, og partisjonere og formatere og installere på nytt. Jeg skjønner selfølgelig at dette er mer tungvindt, men da er du på den sikre siden i alle fall...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...