Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bruke en bredbåndsruter med nextgentel - nettverk

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurte på om det er mulig å bruke en bredbåndsruter av typen:

smc7004br

Med Nextgentel ADSL.

Vet at NGT "modemet" er en ruter og at jeg ideelt sett skulle hatt en hub/switch, men har fått denne gratis. Den har en inngang og fire utganger. Skal fordele internett mellom to maskiner.

På forhånd takk for hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes i grunn at du bør skaffe deg en billig switch om du har tenkt å dele internett med fler. Enda en ruter er bare bortkastet da du allerede har en. Gi gjerne den til noen som virkelig har behov. ;)

Hva er vits når han allerde har en - en som fungerer utmerket. Greit nok at han kan gi den bort, men da må han bruke penger på ny switch - noe han ikke vil.

Lenke til kommentar

SMC Routeren kan du enkelt bruke som en ren switch om du vil, det er bare å bruke en krysset kabel (Eller vanlig kabel om du har en Auto-MDI-X funksjon, noe jeg tror din har) fra NGT-routeren og til en av de 4 switchede portene på SMC'en (Altså IKKE WAN-porten). De andre 3 portene er da normale switchede porter med full tilgang til nettet.

En router kan bare route trafikk mellom to nettverk, dvs fra WAN til LAN i dette tilfellet. At det her er 4 LAN porter vil bare si at det er innebygget switchefunksjonalitet i enheten. Switchen i seg selv er ikke noe annerledes en en hvilken som helst annen "konsument-level" switch.

Alternativt kan du bruke to routere, det går fint om du vet hva du gjør. (Bruker dette selv, men det er lurt å ha litt erfaring og kunnskap om IP-nett, firewall's, routing osv. før du prøver deg på det. sjekk evnt. guider på www.tomsnetworking.com

Fredrik :)

Edit: La til info om auto MDI-X.

Endret av frejoh
Lenke til kommentar
SMC Routeren kan du enkelt bruke som en ren switch om du vil, det er bare å bruke en krysset kabel (Eller vanlig kabel om du har en Auto-MDI-X funksjon, noe jeg tror din har) fra NGT-routeren og til en av de 4 switchede portene på SMC'en (Altså IKKE WAN-porten). De andre 3 portene er da normale switchede porter med full tilgang til nettet.

Auto-MDI-X funksjon, er det automatisk instilling til uplink port dersom kabelen er krysset?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...