Buddah Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 Er samer nåtildags undertrykt? Hva slags rettigheter kjemper de for og burde de få dem? Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 Er du ute etter å lage en skikkelig debatt her ? Dette kommer nok til å bli en flammende debatt om det kommer nok nordlendinger inn her, jeg velger å holde kjeft, selv om jeg nok kunne sagt mange ting her ja... Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 (endret) Kjenner lite til samer og deres vilkår her i landet, men sliter ikke en del kommuner der oppe med store alkoholproblemer da? Det er vel arbeidsløshet som hovedårsaken til dette. Men tror ikke de er direkte undertrykt. Endret 2. april 2004 av stian-hg Lenke til kommentar
bortevekk Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 (endret) kan ikke si jeg har hørt så mye om at de er undertrykt i det siste,men det var en del for mange, mange år siden. Men det finnes mage fordommer mot de, hvorfor er jeg ikke helt sikker på, men de er jo et "eget" folkslag, og det er bestandig noen som har fordommer mot andre folkeslag enn sitt eget! det de kjemper for er vel kunn å bevare sine bruksretter i fjellet mht reinsdyrsdrift. det har vel vært snakk om råderett over utmarksområdene i finnmark. også å ivareta retten til tamreinsdyrsdrit, jakt og fisk Endret 2. april 2004 av Hanne:) Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 Flammende debatt om det kommer nok nordlendiger her..? Tror nok de fleste "søringer" har misforståt i så fall, jeg har bor nå i Tromsø, men har bodd i Oslo i 3 år før jeg rømte:p Egentlig har jeg ikke så mye godt og si om samer, spesiellt nå i og med at de har lagt seg så kraftig opp i OL-debatten. I tilegg er det jo også heller frustrende når samene mener de har rett på div "vei-navn"... Ser for meg en taxi-tur: "Du, æ ska te Sookojervi nr 76" Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 (endret) Hadde nettopp et prosjekt på skolen om nettopp samer. før i tiden(60 tallet) var de veldig undertrykt, samiske barn bodde på internatskoler og fikk ikke lov til å snakke samisk, kun norsk. Dette førte også til at ingen elever skjønte noe av det som ble sagt før de hadde gått der noen år. Og konsekvensene av dette kom selvsagt på senere klassetrinn, der de ikke hadde fått med seg grunnkunnskapen for f.eks matte. Men i dag er de på god vei til å bli godtatt som et eget folkeslag. Dessuten er det under 10% av samene i dag som lever av reindrift, de fleste samer i dag er sjøsamer. Så jeg tror at de om kanskje 5-10 år vil være fullstendig likestilt med resten av det nordiske samfunnet. EDIT: de er jo både i finland, russland og sverige da. Endret 2. april 2004 av SupremeX Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 Samer er PRIMA Yeah right ! Dere som klager over at bønder får stønader, sjekk hva samene får i stønader / erstatning ! Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 Tror du det var et seriøst debattinnlegg? Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 Tror du det var et seriøst debattinnlegg? nope, men for å gjøre det klart ! Lenke til kommentar
lodott Skrevet 3. april 2004 Del Skrevet 3. april 2004 Ja det er sant...samene får så grisemye i statsstøtte! Lenke til kommentar
iDude Skrevet 3. april 2004 Del Skrevet 3. april 2004 Ja det er sant...samene får så grisemye i statsstøtte! Hvor mye er grisemye? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 3. april 2004 Del Skrevet 3. april 2004 Ja det er sant...samene får så grisemye i statsstøtte! Så bra da. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 3. april 2004 Del Skrevet 3. april 2004 Jeg synes derimot det er positivt at enkelte mener det er riktig å ta vare på kultur! Samene river nordmenn i kultur, de var her lenge før oss, vi er bare en shitload med folk som misforsto, da resten dro øst/sør mens vi forvilla oss nordover... Samer er nok ikke undertrykt i dag, men helt likestilt er vi nok ikke. Lenke til kommentar
sparks Skrevet 3. april 2004 Del Skrevet 3. april 2004 Selv syntes jeg samer er spennende ting som gir Norge en historie som faktisk finnes idag. Men jeg syntes godt at de kan holde seg oppe i nord, for de mister en del av den spennende kulturen når flesteparten av samene i Norge bor i oslo.. Ellers syntes jeg de bør bli behandlet likt som alle andre. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 3. april 2004 Del Skrevet 3. april 2004 Mener du at vi skal nekte samer å bo lenger sør? Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 3. april 2004 Del Skrevet 3. april 2004 (endret) Vi kunne latt samene få finnmark som eget land... Hvor lenge tror dere at de hadde overlevd?? 10 dager? Endret 3. april 2004 av GolfBag Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 3. april 2004 Del Skrevet 3. april 2004 De er avhengige av resten av Norge, men ikke motsatt. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 3. april 2004 Del Skrevet 3. april 2004 Samer? De har eg bare sett på tv avogtil. Vent litt.....eg har jo en venn som er halvsame....han er klikk og sitter inne nå. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 3. april 2004 Del Skrevet 3. april 2004 Ingen samer = ingen Joikakaker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå