lavitz Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 (endret) Har en Intel 2.8 GHz med en TTC-W6TB/825/CU35/SC vifte. når den er på Idle er CPU varmen på ca 52'c med når jeg spiller spill feks Vietcong så går den over 80'c også slår maskinen seg av, er det no feil i Biosen eller kan det være viften? Takker for alle svar Endret 2. april 2004 av lavitz Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 kan være dårlig kontakt/mangel av kjølepasta eller bare juster opp rpm. på vifta, kanskje det hjelper, den skal jo støtte opp til 3,4ghz Lenke til kommentar
lavitz Skrevet 2. april 2004 Forfatter Del Skrevet 2. april 2004 (endret) Nå er jeg ikke helt med her, hva er kjølepasta? Det fulgte med en tube med Silver Grease med viften men vet ikke helt hva jeg skal druke den til da CPU fan speeden er nå på ca 4000 rpm hvor mye kan jeg sette den opp til da? Endret 2. april 2004 av lavitz Lenke til kommentar
Chief_R-W Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 Sett den på max. Kjølepasta er en tykk guffe som du skal sette på kjernen på prosessoren for å overføre varmen lettere bort. Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 okay...kjølepasta er noe du smører mellom cpu og kjøler, for å sørge for effektiv kontakt og bedre varmeoverføring ta av kjøleren, vask den og cpuen med rødsprit og q-tips, la det dunste vekk, smør på et tynt lag pasta på cpu kjernen/overflata med f.eks et minibankkort og monter det sammen igjen, da skal du nok se forbedringer husk å monter cpu kjølerer riktig da, hvis man kan feste den feil på en pentium 4 hvis du lurer å noe mer så bare søk etter goop/kjølepasta her inne Lenke til kommentar
Lothorian Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 Kanskje ikke så veldig rart at det blir varmt hvis du ikke bruker kjølepasta. Kjølepastaen skal ligge i et tynt lag mellom prosessor og vifte. Bruk en skalpell (kjøpes billig hos Clas Ohlson) eller bankkort for å fjerne overflødig kjølepasta. Det ligger en bra guide på overklokking.no. Lenke til kommentar
lavitz Skrevet 2. april 2004 Forfatter Del Skrevet 2. april 2004 Ok takk takk, men den tuben som fulgte med viften er det kjølepasta? Lenke til kommentar
indal Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 Ok takk takk, men den tuben som fulgte med viften er det kjølepasta? Mest sannsynlig ja. Lenke til kommentar
toretors Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 4000rpm er jo ikke lite akkurat, få på den kjølepastaen du. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 Husk: bare et syltunt lag! Helst så tynnt at det er litt gjennomsiktig. Press f.eks ut en dråpe med diameter 2mm og smør den utover midten av CPU'en (ca 2x2 cm på midten bør holde) Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 Husk: bare et syltunt lag! Helst så tynnt at det er litt gjennomsiktig. Press f.eks ut en dråpe med diameter 2mm og smør den utover midten av CPU'en (ca 2x2 cm på midten bør holde) nå er artic silver 5 ganske tykk og mørk så å lage en gjennomsiktig lag blir vel i tynneste laget, men det skal være tynt ja, bare pass på at det dekker hele flata Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 (endret) Les igjennom Overklokking.no's Goop-Guide , meget informativ og grundig. Endret 2. april 2004 av olaleier Lenke til kommentar
gromgut32 Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 Vær VELDIG nøye når du smører pasta'n på kjernen. Min P4 3,0 datt ned 15 'C da jeg tok av kjøleren og la goopen på på nytt, og var mer nøye med å få det tynt og jevnt utover hele kjernen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 (endret) (ca 2x2 cm på midten bør holde) bare pass på at det dekker hele flata Det er en Pentium4 eller P4-basert Celeron vi snakker om her, og det er kun kjernen som trenger å dekkes, siden det kun er derfra det overføres varme fra CPU'en til kjøleribba. Resten av "lokket" har ingen annen funksjon enn å hindre at kjernen blir skadet under montering av kjøleren. Ergo: 2x2cm på midten bør holde i massevis for å dekke hele kjerne-området. (for ordens skyld: Kjernen er den lille silisium-brikken på ca 1,1x1,2 cm som ligger midt under metall-lokket på CPU'en). Ved å unngå kjølepasta på de ytre områdene av lokket så er det lettere å unngå å sperre inne en luftboble midt over CPU'en, man sikrer også at det mekasiske presset fra kjøleribba treffer godt der det det behøves: nemlig rett over kjernen. Endret 2. april 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
lavitz Skrevet 2. april 2004 Forfatter Del Skrevet 2. april 2004 Vel nå har jeg lagt på et tynt lag med kjølepasta 2*2 cm i midten av CPU'en og den er ned på 40'c nå Takker stort for hjelpen. Men rpm er ennå på 4200 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 Så flott! Da var det tydeligvis bare kjølepasta som manglet! Det er langt i fra alle vifter man kan stille hastigheten (rpm) på. Hvis du ikke har kjøpt en med justeringsmulighet så må man ty til litt andre metoder for å øke eller senke hastigheten, men med en så bra temperatur som 40 °C så ser jeg ingen grunn til å begynne å koble og styre for å endre hastigheten. Høyere hastighet gir bare mer støy, og lavere hastighet gir bare fare for høye temperaturer og dermed restarter igjen. Lenke til kommentar
lavitz Skrevet 2. april 2004 Forfatter Del Skrevet 2. april 2004 Ok da lar den bare bli der da. Bryr meg fint lite om støy så da er det greit, men er litt redd siden det sto på hjemme siden til viften at den går max til 3800 rpm. Lenke til kommentar
gromgut32 Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 Ok da lar den bare bli der da. Bryr meg fint lite om støy så da er det greit, men er litt redd siden det sto på hjemme siden til viften at den går max til 3800 rpm. Tror ikke det gjør så mye... På min gamle mercedes diesel var topphastigheten satt til 138 km/t, men fikk da fint 160. lengre gikk jo ikke speedometeret heller da... kanskje ikke verdens beste sammenligning, men du skjønner hva jeg mener.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 hjemme siden Product SpecificationFan detail Rated Speed : 1800~3800 RPM Tolerance : ±10% 3800 rpm + 10% = 4180 rpm Det er en del individuelle forskjeller mellom viftene, her opp til 10% avvik i hastighet, så 4200 rpm stemmer ganske greit med spesifikasjonene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå