Gå til innhold

Fjerne Telenor operatørlås = gråsone ?

Anbefalte innlegg

Ja dette blir sikkert den 100. tråden med emnet, men jeg føler meg ikke særlig klokere av å ha lest igjennom de.

Slik jeg forstår det er det 4 leire:

Telenor: Mener at siden de har subsidiert telefonen på grunnlag av at man har skrevet kontrakt om å binde seg til deres abb. , skal telefonen da også brukes til det abb. man har bundet seg til.

Post-og teletilsynet, div. statlige organ:

Uklarert område, ikke juridisk prøvd.

Unlock-freaks + delvis Netcom: Telefonen er å regne som en gave fra teleselskapet, på lik linje med at man hos de fleste operatører kan bli ringt opp og spurt om man vil binde seg til de i 12 måneder mot 1500 kroner gratis ringetid.

amobil.no/hardware.no sine moderatorer: ???? Stenger noen brukere ute for snakk om dette, lar andre unlock-tråder og linker stå urørt.

Så til et mer konkret spm: Sett at jeg kjøper SE T630 via et Telenor Privat+ abb., vil denne da være låst ?

Enn hvis jeg kjøper den med Netcom Active Talk ?

Endret av Saft-is
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja dette blir sikkert den 100. tråden med emnet, men jeg føler meg ikke særlig klokere av å ha lest igjennom de.

Slik jeg forstår det er det 4 leire:

Telenor: Mener at siden de har subsidiert telefonen på grunnlag av at man har skrevet kontrakt om å binde seg til deres abb. , skal telefonen da også brukes til det abb. man har bundet seg til.

Post-og teletilsynet, div. statlige organ:

Uklarert område, ikke juridisk prøvd.

Unlock-freaks + delvis Netcom: Telefonen er å regne som en gave fra teleselskapet, på lik linje med at man hos de fleste operatører kan bli ringt opp og spurt om man vil binde seg til de i 12 måneder mot 1500 kroner gratis ringetid.

amobil.no/hardware.no sine moderatorer: ???? Stenger noen brukere ute for snakk om dette, lar andre unlock-tråder og linker stå urørt.

Så til et mer konkret spm: Sett at jeg kjøper SE T630 via et Telenor Privat+ abb., vil denne da være låst ?

Kjøper du T630 i dag så er den nok ikke TN sperret.

Tror ikke TN utgavene er kommet enda....

Du ser imidlertid enkelt på esken om det er en TN telefon, da disse har et svært klistremerke over en kortsiden av telefon + opp på fronten av eska....

Gjerne lilla farge på.

TN er forøvrig ikke det samme som tn konfigurerte telefoner hvor wap / gprs osv er satt opp tilpasset telenor eller netcom.

Lenke til kommentar

Hvis du kjøper den fra Telenor er det mulig den er sperret.

Hvis du kjøper den med Netcom er den ikke sperret. Netcom er ikke så sleipe at de kjører dobbelt opp, med både binding og sperre.

Så vidt meg bekjent står det ikke nevnt noe om operatørlås i kontrakten til Telenor. Hvis det står at Telefonen kun skal benyttes med det medfølgende sim-kortet (noe jeg ikke tror), så ville ikke det hatt noe betydning for lovligheten rundt fjerning av SIM-sperren. Selv om du fjerner SIM-sperren kan du jo fortsatt bruke Telenor's SIM-kort. Fjerning av SIM-sperre betyr ikke at du automatisk bruker en annen operatør.

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar

TnM krever ikke at telefonen skal være låst når de selges med binding til en type abonnement i 12 mnd. Hvis telefonen er låst så får du koden utlevert gratis ved å henvende deg til kundeservice. Subsidierte RingKontant pakker skal derimot være låst i 12 mnd, og du faktureres 1500 kr hvis du skal ha ut koden før denne perioden er over.

Lenke til kommentar
TnM krever ikke at telefonen skal være låst når de selges med binding til en type abonnement i 12 mnd. Hvis telefonen er låst så får du koden utlevert gratis ved å henvende deg til kundeservice.

Hvor har dere det fra? Har sett flere som nevner det...

Hvis du ser HER, så ser det ut som om Telenor er uenig - hvis herr y_not ikke skrøner (noe jeg ikke ser noe grunn til å tro).

Lenke til kommentar

Jeg har denne informasjonen fra TnM. Tror nok y_not har blitt feilinformert. Det er opp til forhandlerene om telefonen som selges med abonnements binding er låst eller ikke. TnM krever det i hverfall ikke, så koden får du utlevert gratis.

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp bestilt en Samsung E700 med Netcom YoungTalk fra Mobilland. Jeg er bundet til YoungTalk i 12mnd, men jeg kan fortsatt bruke andre sim-kort i mobilen?

Min bror kjøpte for litt siden en Z600 med YoungTalk. Denne er ikke bundet til bare Netcom sitt sim-kort. Jeg kan f.eks. bruke Telenor kontantkort i den.

Leste noe om at det var opp til forhandlerene om den var låst til simkortet. Men det kan da ikke være av interesse for mobilforhandleren å låse mobilen til et spesielt sim-kort? De vil vil helst bare selge, og det er jo lettere om ikke mobilen er låst til kun én spesiell operatør.

Er det slik at Netcom er normale nok til å ikke ta monopol over mobilen de sponser deg med, men Telenor er sleipe nok til å gjøre det? :dontgetit:

Lenke til kommentar

tbone: y_not ringte til de en gang til, og denne gangen fikk han helt andre opplysninger. Så det du sier stemmer nok.

Kenti: Netcom låser ikke telefoner som allerede er bundet til abonnement. De låser kun kontantkort-telefoner.

Telenor låser visst alle telefoner, men hvis du har kjøpt den med binding har du visst mulighet for å få opplåsningskoden gratis.

Lenke til kommentar
tbone: y_not ringte til de en gang til, og denne gangen fikk han helt andre opplysninger. Så det du sier stemmer nok.

Kenti: Netcom låser ikke telefoner som allerede er bundet til abonnement. De låser kun kontantkort-telefoner.

Telenor låser visst alle telefoner, men hvis du har kjøpt den med binding har du visst mulighet for å få opplåsningskoden gratis.

Ok, men jeg er fortsatt forvirret vedrørende hvor vidt det er forhandleren eller TnM sin kundeservice som skal gi deg opplåsningen ? Og når vi snakker om en T630 (Sony Ericsson generellt), må da ikke dette gjøres i butikk (man trenger jo terminatorkabel) ?

Så rådet blir å spørre hos forhandleren før kjøp ?

Noen som evt. kan referere til dokument/pressemelding der TnM offentliggjør denne politikken ? Kan tenke meg det ikke er alle forhandlere som er klar over at dette evt. er praksis ennå.

Lenke til kommentar

Jeg må bare si at jeg har aldri hørt noe praksis hvor Telenor gir ut opplåsningskoder til sine Telenor sperrede telefoner. Det er riktig at de ikke krever at telefonene må være TN låst for å bli solgt med TN abo, men alikavel så gjør ofte butikkene det da de TN låste telefonene har en lavere kost pris for butikk (de må betale mindre for å få telefonen inn til butikk)

Dog, alle "vanlige" telefoner ifra ihvertfall Netcom og Tele2 har ingen operatør sperre på selve apparatet. Unntaket er ihvertfall for Netcoms vedkomne hvis det er snakk om kontantkort tilbud - da vil jo som forøvirg godt kjent alt være sperret.

Jeg stiller meg derfor litt spørrende til hvordan folk kan ha fått beskjed om at de kan få låseopp koder til TN låste telefoner de har kjøpt. Det skurrer ganske bra.

ha en flott påske!

mvh

Torbjørn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...