Gå til innhold

Er jeg blitt lurt?

Anbefalte innlegg

Har kjøpt S-ATA harddisk og hovedkort som skal støtte dette. Men dette er de eneste kablene som fulgte med kjøpet. Jeg ba ettertrykkelig om at den butikken jeg kjøpte hos måtte gi meg (selge da) alt som jeg trengte for å få koblet sammen det hele...

Nå ser det ut for meg som om jeg mangler diverse kabler!!!

Har prøvd å sette harddisken på plass og koble den svarte dingsen (til høyre for harddisken) i IDE-plassen på hovedkortet. Maskinen starter opp og alt, men jeg er meget usikker...

-Jeg setter i win xp cd'en

-cd-rom som "first boot drive"

-”Integrated Peripherals” - ”Onboard PCI Device” – ”Serial ATA Controller”-enabler

-lagrer endringer i BIOS og restarter

-blir bedt om å trykke F6, NOE SOM SELVFØLGELIG IKKE GÅR AN (F-lock er inne)

-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kablene er som følger:

Kabel fra strømforsyning til en liten "dings" som skal kobles i IDE porten på hovedkortet. Videre fra denne "dingsen" går s-ata kabelen til harddisken

Beklager så meget for det retarderte ordforrådet mitt når det kommer til data...

Lenke til kommentar

Vet ikke hvilket kort du har, men det er vanlig at man må legge S-ATA driverne på en diskett som du skal bruke. Når du får beskjed om å trykke F6, så trykker du F6. F-tastene må selvfølgelig være aktivert. Så får du opp en rute som viser navnet på S-ATA driverne. Så følger du bare annvisningene som du får videre.

Du trenger vanligvis 2 kabler: Signalkabel. Smal kabel med smal plugg.

Strømkabel/plugg: Litt breiere plugg enn signalkabelen. Det er ikke sikkert at du trenger en strømadapter av S-ATA type. Det kommer ann på hvilken disk du har.

Lenke til kommentar

Hvis jeg bare hade kunnet vise bildet...

Men bakpå harddisken er det to andre plasser man kan sette inn kontakter av en eller annen sort.

Techline, som jeg kjøpte hos mente at alle kablene jeg trengte var med hovedkortet, men jeg er ikke skråsikker på dette

Lenke til kommentar

Etter noen minutter får jeg beskjed om å sette inn diskett med drivere (fordi installasjonsprogrammet ikke finner harddisken). Jeg setter så denne i, men etter at disketten blir "sjekket" spør programmet igjen om jeg kan sette i en diskett.

Hovedkortet mitt er ABIT NF7S V-2.0

Lenke til kommentar
Kabel fra strømforsyning til en liten "dings" som skal kobles i IDE porten på hovedkortet. Videre fra denne "dingsen" går s-ata kabelen til harddisken

Er det noe slik som dette du har koblet sata-kabelen fra harddisken til og deretter plugget i en av IDE kontaktene på hovedkortet? I såfall blir den nok regnet som en vanlig IDE harddisk i BIOS og ikke som en SATA. Finn heller en av SATA kontaktene på hovedkortet og plugg kabelen fra haddisken rett på den.

Lenke til kommentar

Det er en strøm kabel som du må kjøpe i tillegg for å koble til seagate disker ja, den andre kabelen skal følge med i esken til disken (eller HK"et ditt), har du ikke fått den, så har du blitt "lurt"

Endret av gik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...