Gå til innhold

Standar desktop for alle brukere

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sitter og konfigurerer en laptop nå, som 2 eller flere kommer til å benytte, og de skal ha den samme desktoppen, altså, samme ikoner på desktop. Hva er enkleste måten å gjøre dette på? Samtidig skal hver bruker ha sin egen "mine dok"..... lar dette seg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis de bare skal ha samme snarveier kan du legge disse i All users\Desktop og ikke gi brukerne rettigheter til å ende denne mappen ;)

Bakdelen er at da får alle disse snarveiene og ikke bare de to, kan evt. legge inn snarveiene i hver bruker sin mappe og så fjerne rettigheter til å endre den mappa, men da blir det forsåvidt ganske begrenset...

Edit: Regner med at det er XP som OS?

Endret av phsyco
Lenke til kommentar

Da går det jo også an tror jeg (har ikke brukt win2k så jeg VET ikke), på systemdisken din, vanligvis c:, går du til documents and settings\all users\desktop og legger snarveiene som alle skal ha der (evt oversett til norsk ;) ) og så setter opp retighetene sånn at de to brukerne ikke kan endre eller slette i den mappen.

Virker dette?

Endret av phsyco
Lenke til kommentar

Nei forsåvidt ikke, men de får i hvertfall ikke sletta de som ligger i All users mappen.

Hvis de ikke skal ha mulighet til å legge til egne ikoner kan man jo fjerne rettigheter på brukerens egen desktop mappe og gjøre profilene til madatory (som DieBert nevnte før) ved rename hver brukers ntuser.dat til ntuser.man. Da er de helt fastlåst, men de vil jo også ha sin egen "mine dok".

En annen måte er å gå gjennom Group Policy lokalt og se om du finner noe som passer der, men det blir en ganske "high-tech" løsning i forhold til hva som er blitt forklart her :thumbup:

Lenke til kommentar

TAkker og bukker folkens, fikk svar på det jeg lurte på. Er ikke så farlig om de kommer inn og gjør endringer, tror ikke de som skal ha maskina skjønner noe særlig av det heller, entrepenører vettu :D

Men takker og bukker igjen folkens. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...