redrazor Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 Har nettopp oppgradert fra XP2000 til XP2800 Barton. Har satt FSB til 166 så maskinen gjenkjenner prosessoren. Ellers står alt på "auto" og default. Har også oppgradert RAM'en til PC2700 (333mhz), men ikke gjort noen endringer på instillingene. Har også oppgradert skjermkortet fra GF Ti4200 til 9800 Pro. Maskinen er stabil og tempraturen ligger på +/- 30 grader (Prosessoren er BOXED og jeg bruker orginalvifta). Jeg mistenker forøvrig at jeg ikke får fult utbytte av hardwaren. Jeg skal ikke overklokke, men jeg ønsker å være sikker på at BIOS-oppsettet er mest mulig optimalt. Kan noen fortelle meg hvilke instillinger jeg bør gjøre i BIOS, eventuelt fortelle meg hvor jeg finner god info om dette hovedkortet? redRazor Lenke til kommentar
Stian216 Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 er kortet ditt msi? i så fall kan dette være grunnen, men vet ikke om det skal ha så mye å si med 2800+. finnes sikkert en bios oppgradering som gjør at det kan gå. CPU • Supports Socket A (Socket 462) for AMD® Athlon™ XP/Athlon™/Duron™ processor • Supports 800MHz up to Athlon™ XP 2700+) processor Chipset • VIA® KT333 Chipset - FSB @200/266/333 MHz - AGP 4X and PCI Advanced high performance memory controller Lenke til kommentar
El-Hadji Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 du må sette multiplier på "12.5/13" da blir det 2800+ Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 Hadde selv det HKet... KJEMPEKORT! Støtter opp til XP3000+ (333MHz) med BIOS oppdatering (det har du vel gjort?). Set CAS latency (CL) til 2 og tweak de andre timingsene.... fant en fin guide på nettet en gan, men husker ikke hvor. Lenke til kommentar
redrazor Skrevet 2. april 2004 Forfatter Del Skrevet 2. april 2004 du må sette multiplier på "12.5/13" da blir det 2800+ Men prosessoren identifiseres riktig. Det eneste jeg har gjort er å stille FSB til 166. Alt annet står på auto. Må jeg mao gjøre tilleggsinstillinger for at prosessoren skal funke som en 2800? Og så RAM'en? Må jeg stille den inn på noen måte for at den skal jobbe riktig i takt med prosessoren? Jeg er temmelig grønn på dette, men det er jo kanskje åpenlyst Lenke til kommentar
redrazor Skrevet 2. april 2004 Forfatter Del Skrevet 2. april 2004 BTW - Jeg får en 3DMark 03 score på 5100. Høres det riktig ut? Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 BTW - Jeg får en 3DMark 03 score på 5100. Høres det riktig ut? ja, men det er fordi 3dmark03 er 95% skjermkort prøv å kjør 3dmark 01se istede du burde score ca 16000 tror jeg, min xp2500+ scorer ca 15500 uklokka, men med rammen på 2-2-2-6 Lenke til kommentar
redrazor Skrevet 2. april 2004 Forfatter Del Skrevet 2. april 2004 Scorer 14500 i 3DMark 01SE. Da er kanskje alt ikke som det bør være? Lenke til kommentar
Debauchery Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 Jo, det er helt normale scores. Jeg har selv et syndrom som gjør at jeg liksom aldri blir helt fornøyd med hardwaren min. Føler alltid at det må bli litt bedre. Bl.a. derfor jeg klokker Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 joda skulle tro det, 1000 poeng er ikke så mye er bare litt små ting som kan endres, som å sette timing på ram til 2-2-2-6 det burde øke med noen 100 poeng, så er det da ting som et reint system, jeg har akkurat formatert og lagt inn alt av nyeste drivere osv cpu'en din skal gå på 12,5*166=2083mhz husker du hva slags ram du kjører? hvis det er pc3200 eller høyere skal du klare 2-2-2-6 uten problemer uansett, legg inn alt av nyeste drivere (chipsett/HK, gpu, service packs, dx9 osv) gjerne med en formatering først for å få renska opp i gammel dritt Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 Jo, det er helt normale scores. Jeg har selv et syndrom som gjør at jeg liksom aldri blir helt fornøyd med hardwaren min. Føler alltid at det må bli litt bedre. Bl.a. derfor jeg klokker har du også det syndromet? skal vi danne klubb? 3dmark klubben Lenke til kommentar
redrazor Skrevet 2. april 2004 Forfatter Del Skrevet 2. april 2004 Takk for tilbakemeldinger. Om 5 minutter formateres harddisken. Kan like så godt legge inn WinXP på nytt. Tar det som en vårrengjøring. Lenke til kommentar
furrballfighter Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 (endret) Har hatt dette kortet selv engang i tiden, fungerte fint til sitt sammen med en barton xp2500. Kjørte den fint på 2400Mhz via multiplier, men fsb-klokking likte den av en eller annen grunn ikke. Men tilbake til minnet; www.viaarena.com har skrevet en fin artikkel om tuning av minnetimings, og bruker akkurat dette kortet som utgangspunkt i testen. Du burde lese artikkelen grundig da kt3-ultra, etter min erfaring og deres, nekter å kjøre veldig kvasse minnetimings, uansett om brikken er aldri så kvass... Håper det hjelper God Påske folkens.... Endret 6. april 2004 av furrballfighter Lenke til kommentar
Debauchery Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 Kan jo poste mine 3DMark resultater så du har noe å sammenligne med. Jeg har XP 2800+ og Radeon 9800 non-pro. Uklokket fikk jeg ca. 4800 poeng i 3DMark03, og ca. 14500 poeng i 3DMark01SE. Nå kjører jeg CPU på 2313 MHz, og skjermkortet på 430/344 MHz. Da blir resultatene henholdsvis 6063 og 17041. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 Har hatt dette kortet selv engang i tiden, fungerte fint til sitt sammen med en barton xp2500. Kjørte den fint på 2400Mhz via multiplier, men fsb-klokking likte den av en eller annen grunn ikke. Men tilbake til minnet; www.viaarena.com har skrevet en fin artikkel om tuning av minnetimings, og bruker akkurat dette kortet som utgangspunkt i testen. Du burde lese artikkelen grundig da kt3-ultra, etter min erfaring og deres, nekter å kjøre veldig kvasse minnetimings, uansett om brikken er aldri så kvass... Håper det hjelper God Påske folkens.... Er jo ikke "beregnet" til høyere enn 333 MHz da .... tweaka minnetimings bra jeg ... to forskellige twinmos brikker gikk fint Lenke til kommentar
El-Hadji Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Har hatt dette kortet selv engang i tiden, fungerte fint til sitt sammen med en barton xp2500. Kjørte den fint på 2400Mhz via multiplier, men fsb-klokking likte den av en eller annen grunn ikke. Men tilbake til minnet; www.viaarena.com har skrevet en fin artikkel om tuning av minnetimings, og bruker akkurat dette kortet som utgangspunkt i testen. Du burde lese artikkelen grundig da kt3-ultra, etter min erfaring og deres, nekter å kjøre veldig kvasse minnetimings, uansett om brikken er aldri så kvass... Håper det hjelper God Påske folkens.... hvordan klarte du det? Den høyeste multiplieren er jo 12.5 og da blir det 2088 mhz... du må jo ha klokket fsb da? Grunnen til at den ikke klokker fsb så bra er vel at det ikke har agp/pci lock i tillegg til via kt333 chipset... Vil ikke si at det er et kjempekort.. men men... Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 (endret) Har hatt dette kortet selv engang i tiden, fungerte fint til sitt sammen med en barton xp2500. Kjørte den fint på 2400Mhz via multiplier, men fsb-klokking likte den av en eller annen grunn ikke. Men tilbake til minnet; www.viaarena.com har skrevet en fin artikkel om tuning av minnetimings, og bruker akkurat dette kortet som utgangspunkt i testen. Du burde lese artikkelen grundig da kt3-ultra, etter min erfaring og deres, nekter å kjøre veldig kvasse minnetimings, uansett om brikken er aldri så kvass... Håper det hjelper God Påske folkens.... hvordan klarte du det? Den høyeste multiplieren er jo 12.5 og da blir det 2088 mhz... du må jo ha klokket fsb da? Grunnen til at den ikke klokker fsb så bra er vel at det ikke har agp/pci lock i tillegg til via kt333 chipset... Vil ikke si at det er et kjempekort.. men men... Jepp ! noe som ikke stemmer her..... KT333 kortene har 4bits FID som stopper på 12,5 hvis CPUèn ikke kan låse opp MP selv, ellers går det an og låse opp fysisk cpuène.... Og/men på de kortene kan du kjøre FSB på ca. 170-172 uten prob. Endret 7. april 2004 av jarmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå