Black Star Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Har gjort en del ting for å gjøre PC'n min så lydløs som mulig. Kom med innspill, tips om hva som kunne vært gjort bedre, forslag osv... Har nå : *Lian Li kabinett 6077. Aluminium. Sort. *Tatt vekk alle kabinettvifter (system temp allikevel 30-33 grader, og CPU 47-52) *Enermax Silent PSU (22-36dB) *En Seagate harddisk (25dB), og en WD (36dB). Begge hengt opp i strikkoppheng *Silent Twin 19dB CPU vifte *Passiv kjøler til GPU og Northbridge på hovedkortet Har bestilt : *Mist strømforsyning med 120mm vifte. Normalt 18-19dB (Bytte ut Enermax PSU'en) *Mist strøydempingsmatter kit, extreme. 23 og 13mm tykke. *Seagate harddisk 25 dB(bytte ut WD'n) Ved behov kan jeg sette inn en 12dB kabinettvifte eller to. Hva mener dere? Hva kan gjøres bedre, hva er dumt av det jeg har gjort og hva er smart? Lenke til kommentar
Olaaaaa Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 (endret) sov-i-ro og hørselvern Neida, ser ut som du har gjort mye for å få en stille pc. Sett pc'en opp til å skru av diskene etter x antall minutter uten aktiveitet eller prøv å få passiv kjøling på psu'en som i beQuiet. Siste er kansje litt vanskelig, med mindre du har noen seriøst schwære kjøleribber og bra airflow. Endret 1. april 2004 av Olaaaaa Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 2. april 2004 Forfatter Del Skrevet 2. april 2004 (endret) Passiv kjøling av PSU er vel egentlig ett dårlig alternativ, fordi jeg da må kompensere for den luften som en PSU med vifter trekker ut av kabinettet, og tror ikke det blir så mye roligere da. Har også hørt at det er visse problemer med passiv kjøling av PSU (blir vel for varmt vel?) og den blir visst veldig stor bak, noe jeg ikke har spesielt god plass til. Å skru av diskene er en dårlig ide... XP bruker diskene med jevne mellomrom, og veldig ofte, og da får jeg oppstartslyden til harddiskene (i det de spinner opp) hele tiden, samt at det sliter på diskene at de skal spinne opp så ofte. Men takk for forslagene... flere mottas med takk og :-) Endret 2. april 2004 av Afseth Lenke til kommentar
Diablito2k Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 diskene blir ikke slitte av å spinne opp og ned.. de er laget for det ffs! Lenke til kommentar
Prelude Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 undervolte og underklokke cpu'n. bytt ut ribba med en stor passiv ribbe (den flower saken fra Zalman eller kanskje Thermalright slk900 burde funke ok). nødvendig luftsikulasjon får du fra den 120x120 vifta i mist psu'n. har en tbird 1333 selv som jeg undervoltet og underklokket til 650mhz med 1.1vcore. på den så har jeg en stor gammel alpha ribbe uten vifte, får nødvendig sirkulasjon fra psu'n som har en 92x92 vifte i psu'n. idleer på 40c og load ligger på rundt 46-48c. eneste lyden den maskinen lager er en meget svak summing fra den gamle dårlige IBM disken Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 2. april 2004 Forfatter Del Skrevet 2. april 2004 Hmm... takk for interessant info. Men underklokking vil jo gå ut over ytelse, og det vil jeg jo ikke. En XP2400 blir vel såpass varm uansett, at den bør ha kjøling med hjelp av vifte? Jeg vil nemlig ikke at dB skal gå ned på bekostning av ytelse. Tror min Silent Twin, som er på 19dB, er ett mindre problem enn strømforsyningen min nå, en Enermax Silent series PSU. MIST strømforsyningen er på 18-19dB ved normal bruk, så da tjener jeg nok ikke særlig på å kjøle CPU passivt heller. Men ett par spørsmål, hvis dere kan svare : *Noen som har denne strømforsyningen fra Mist, som kan fortelle meg om erfaringer med den? Er den betydelig roligere enn min Enermax Silent PSU? *Støydempingsmatter vil vel ytterligere dempe suset fra PSU vifte, CPU vifte og harddiskene? *Jeg hadde originalt fire disker i maskinen, tre av de var Western Digital, men har nå to igjen, og bare en av de er Western. Denne byttes ut med Seagate. Den største av WD diskene skal jeg beholde som backup disk og koble til maskinen via firewire ved behov. Uansett... jeg merket stor forskjell når jeg fjernet to av diskene, så jeg håper jeg merker en viss forskjell bare ved å bytte ut den siste Western disken med en Seagate. Noen som vet? Lenke til kommentar
klikko Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 diskene blir ikke slitte av å spinne opp og ned.. de er laget for det ffs! det han mener er at diskene blir slitte av og skru seg av og på hele tiden.... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 2. april 2004 Forfatter Del Skrevet 2. april 2004 Vet ikke om det er en tilfeldighet, men jeg hadde en WD disk for en liten stund siden som hele tiden slo seg av og på som følge av strømsparingsmodus. Den gikk dukken ett par måneder etter jeg begynte med det, etter ett års tro tjeneste. Har siden hørt at en harddisk liker seg best når den får lov til å gå uavbrutt 24 timer i døgnet i stedet for å gå 12 timer i døgnet og skru seg av og på hvert 10.-15. minutt. Lenke til kommentar
Prelude Skrevet 3. april 2004 Del Skrevet 3. april 2004 underklokking og volting er greitt viss maskinen ikke skal gjøre noen store tunge jobber. den maskinen jeg har som er undervoltet og klokket har fem jobber, den ringer opp på isdn, den kjører en http proxy og ett http filter (Proxomitron web vasking), og den surfer nettet og spiller kabal (min mor....) så den nevnte maskinen trenger ikke å være noe spesielt rask. men viss maskinen er hovedmaskin og det blir spilt en del på den så vil jeg ikke annbefale en såpass drastisk metode da det har en del å si på ytelsen. ang. hd'er som starter og stopper. ja jeg og har hørt at en disk liker seg best med 24/7 aktivitet enn å starte og stoppe ørten ganger iløpet av en dag. mener å huske at oppstarten av en disk tar ~3-5 timer levetid av en disk. merk, dette _mener_ jeg på at jeg har hørt/lest, ikke ta det som ett faktum.. hva med å bygge hd'ene inni en støydempet boks inni kabinettet som også er støydempet? selvsagt ordne til lufting så diskene ikke koker inni boksen men etter min logiske sans så burde det fungere bra iogmed at diskene blir dobbelt støydempet. det skal litt til at lyd går gjennom to vegger kledt med støydempings-matter. den mist psu'n har en fordel. 120x120 vifte. en 120x120mm vifte jobber på ett mye lavere turtall enn en 80x80 vifte og flytter på mye mer luft enn en stille 80x80 vifte. sinnataggen av en 80x80 Delta vifte på 5700rpm flytter på 136 kubikk meter luft, noe som er helt på høyde med en 120x120, kanskje mer faktisk, men støynivået er ett helt annet diskusjonstema. jo lavere turtall jo mindre støyer det. Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 3. april 2004 Del Skrevet 3. april 2004 (endret) Så du vil ha stille PC (Du også) Maskineriet mitt består av 4 stk WD 120GB som gir 40DB støy hver. Kjøler AMD XP CPU'en med Mist Tsunami vannkjøling - Dette settet er lydløst. PSU er standard Chieftech 360W, den er veldig stille så jeg har ikke gjort noe med den enda. 3D Kortet mitt lager litt sus, men det skal snart monteres vannblokk der. Kabinettet jeg har lagd er bygd av 12mm sponplater, billig, veldig lett å kappe og forme. Det har egen "varme avdeling" der de tingene som samler/avgir varme er montert (PSU, Radiator, CD/DVD, Vanntank) I denne varme avdelingen er det en vindtunell som også fungerer som lyddemper for harddiskene. Den er firkantet og lang (Går fra front til bak på kassen) Harddiskene er plassert høvelig i midten med ca 1 cm mellomrom mellom hver HD. Åpningene er "blokkert" foran og bak med en 120mm Papst vifte som blåser kaldluft inn og en som blåser ut varmluft i andre enden, for at disse viftene ikke skal lage no spetakkel bruker jeg RPM regulator på dem. Hvor bredt og høyt dette vindtunnell/lyddemper røret bør være er individuelt, jeg lagde det sånn at harddiskene akkurat går inn i bredden og høyde sånn at jeg fikk inn alle haddiskene med mellomrom sånn at luften kommer seg forbi og gir kjølende effekt på alle 4 diskene. Jeg kunnne satt to og to disker etter hverandre inni røret, men det var bare en test så jeg skal bygge det litt om for å få det mindre. Så sponplater, vannkjøling og RPM regulatorer er mine "noise killers" nå gir PC'n støynivå på 18-20 DB, før gikk det ikke ann å ha den på mens jeg skulle se Simpsons på TV. Endret 3. april 2004 av Hoax Lenke til kommentar
Daron Skrevet 3. april 2004 Del Skrevet 3. april 2004 Personlig erfaring... WD diskene bråker..... Det er det neste på innkjøslisten min i kampen mot bråk. Hvis jeg slår maskinen over i hvile modus så kan jeg ikke høre maskinen i det hele tatt.. Tror jeg skal gå til innkjøp av en Samsung disk.. tror de skal være de stilleste på markedet for tiden... Fikk igjen 11k på skatten så har litt ekstra.. Må heller bruke dem før banken får fingra i dem Men det sikreste steget i kampen mot et stillere soverom... Hiv hele driten ut på stua!! Lenke til kommentar
oeb Skrevet 3. april 2004 Del Skrevet 3. april 2004 Seagate og Samsung disker er gode, og stillegående.. WD bør du holde deg unna om du ikke liker bråket Lenke til kommentar
Headmasta Skrevet 3. april 2004 Del Skrevet 3. april 2004 Har selv mist strømforsyninga og er utrolig imponert. Den er absolutt stille. Så det er et smart valg. Et problem med støydempngsmatter er at de heller ikke slipper ut varme. Så da må du nok kompensere med kabinettvifter. Men det skal ikke mer til enn et par 80x80 vifter på 12 dB. De er jo ikke hørbare.. Lykke til med resten av prosjektet Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 3. april 2004 Forfatter Del Skrevet 3. april 2004 Takker for alle svar. Regner med at det jeg kjøpte fra Microplex og Komplett på torsdag kveld kommer frem på mandag (ble sendt i går), så da får jeg se om Mist PSU, støydempingsmatter og å bytte ut WD'n med Seagate hjelper. Men vil gjerne ha flere gode tips. Har allerede fått noen, men jo flere jo bedre :-) Og i tilfelle dere lurer, så skal jeg skrive en mer fyldig rapport når jeg er ferdig med å forandre "stormen" under bordet mitt til en "mild bris" (forhåpentligvis). Inntil det... skriv gjerne mer rundt temaet støydemping. Jo mer hjelp jeg får fra dere, jo mer info kan jeg komme tilbake med også. Lenke til kommentar
MixMaster Skrevet 3. april 2004 Del Skrevet 3. april 2004 (endret) Du kan jo prøve med under-volting av cpu (er ikke sikkert den klarer så mye mindre), det vil nok kunne få tempen i cpu en god del ned. EDIT> Så ikke at undervolting allerede var foreslått.. Trodde bare underklokking var... Endret 3. april 2004 av MixMaster Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. april 2004 Forfatter Del Skrevet 4. april 2004 (endret) Vil ikke også undervolting redusere ytelsen? Evt. hva er ulempene ved det? Endret 4. april 2004 av Afseth Lenke til kommentar
Prelude Skrevet 4. april 2004 Del Skrevet 4. april 2004 bare undervolting har ingeting å si på ytelsen. det er kun temperaturen som går ned. men man må være litt forsiktig når man justerer vcore'n ned, da maskinen lett kan bli ustabil viss vcoren er for lav. annbefaler å justere ned i 0.5v hakk og kjøre torturtester i prime eller likn. testeprogram for å se om maskinen er stabil eller ikke. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. april 2004 Forfatter Del Skrevet 4. april 2004 Kan det føre til skade på PC eller komponenter om jeg setter vcore for lavt? Har nå presset den ned fra 1,650 til 1,500 og temperaturen på CPU har gått ned 2-3 grader. Merker ingen ustabilitet så langt. Hva er det Prime programmet du snakker om? Har du en link til dette? Og hvis det programmet tester ok, så er PC stabil og jeg kan sette vcore enda lenger ned? Lenke til kommentar
Prelude Skrevet 4. april 2004 Del Skrevet 4. april 2004 ingen komponenter i maskinen kan bli skadet av for lav vcore. det som kan/vil skje ved for lav vcore er at maskinen blir ustabil eller rett og slett nekter å boote. å senke vcore er ett meget fint triks på å senke temperaturen på cpu'en, spesielt når maskinen har svak kjøling, for å senke temperaturen. Prime95 finner du her når du har fått pakket ut og installert pakken, så er det bare å starte opp programmet, gå til options og velg tortur test. nå setter prime95 igang med en cpu intensiv test og viss cpu'en har den minste ustabilitet så vil prime95 merke det umiddelbart og avbryte torturtesten med en feilmelding. når du får den så vet at nå har nådd grensen av hva cpu'en tåler og du bør justere opp volten ett hakk og teste igjen for en lengre periode. personlig så mener jeg prime95 bør få stå og kjøre i minst 30-45minutt før jeg vil annonsere en middels stabil maskin, aller helst bør prime få kjøre i ett par timer for å forsikre meg at maskinen ikke trøbler da den har fått tiden til å varme seg opp skikkelig. PS. å senke vcore'n så kan man faktisk øke levetiden på cpu'en grunnet lavere volt. dette fordi man får en lavere elektron-migrering enn vanlig. faktisk, de som overklokker og volter mye (1.9-2.xV) for å presse ut de siste få mhz'ene ifra en cpu sjeldent har cpu'en i mer en 6mnd før de må bytte fordi deres gamle cpu slutter å virke pga for mye elektron-migrering. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. april 2004 Forfatter Del Skrevet 4. april 2004 Takk, Prelude. Skal prøve meg nå :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå