dex|ikt Skrevet 30. oktober 2001 Del Skrevet 30. oktober 2001 Hva er best? Raid 0 eller Raid 1? jeg skal sette opp mine to 40gb disker i raid for å få best ytelse. Hvilken av de raid metodene velger jeg da? Har satt dem i raid 1 nå, er det noe bedre ytelse da? merker nesten ingenting jeg. Har et abit kt7 raid kort. Hvis jeg setter opp i raid 0 blir all data slettet på begge hdene da? og hvordan funker det med å partisjonere? må jeg partisjonere før eller etter jeg har satt dem opp i raid? håper noen kan hjelpe meg med dette =) Lenke til kommentar
Clupus Skrevet 30. oktober 2001 Del Skrevet 30. oktober 2001 Sidan du skal ha best mulig ytelse må du setta hd'ane dine opp i RAID 0 (striping). I RAID 1 (speiling) vil du kun få bruka 40GB av dei to harddiskane, data blir skreve til begge to på ein gong (du får med andre ord 2 identiske diskar). Skrive ytelsen vil gå litt ned, men leseytelsen vil gå _litt_ opp, på grunn av at ei fil kan lesast frå begge diskane på ein gong. Sikkerheten med RAID 1 er at dersom ein disk krasjar har du fortsatt alle data på den andre disken. Med RAID 0 vil du få bruka alle 80GB, du vil og få ein auke i både lese og skrive hastighet. Begge diskane blir brukt til å lagra 1 fil (litt på den disken å litt på den :razz:) Ulempa med RAID 0 er jo at dersom ein disk ryk vil du mista all data... Eg køyrer nå RAID 0 med 2x60GB IBM 60GXP, og eg må sei at eg er ganske fornøgd med både ytelse og plass... Faktisk får eg dobbelt så høg score i SiSoft Sandra disk benchmark på RAID 0 arrayet som på min 30BG IBM 75GXP!! Eh.. får håpa det hjalp litt jalfall... Lenke til kommentar
Prelude Skrevet 30. oktober 2001 Del Skrevet 30. oktober 2001 vell.. Raid-0 er striping mens Raid-1 er mirror. Når du vil ha masksimal ytelse og størrelse så velger du striping, men vil du ha maksimal sikkerhet velger du mirror. i ditt tilfelle så har du mye vekk-kastet plass. sett opp diskene til Raid-0, du vil merke stor forskjel, ikke minst på størrelse :smile: Ja, du må formatere diskene. Nei, du kan ikke 'flytte' filene fra et raid-1 oppsett over til Raid-0, med mindre du bruker et mellomlagrings medium som annen HD eller CD(rw) Når det gjelder partitionering. Gløym det.. Raid-0 fungerer på den måten at du bruker to eller flere harddisker til _en_ disk. Men fortvil ikke, når du ser total ledig plass så vil du elske det. Jeg gjør.. Har selv fire Samsung 60GB disker i Raid-0, to og to og hvem vil ikke like to fullstappet disker på 120GB hver? (ps jeg kommer på TG ) Selv om diskene er Megatreige, 5400rpm og 512kb cache, så oppnår jeg faktisk 55Mb sekundet (testet med ZD Winbench99) og et raid sett er oppsatt som master + slave på en kabel. Win2k's Software raid rocker... :grin: En siste ting.. Raid stresser harddisker mye. Med et raid oppsett så kan du ikke forvente samme levetid på diskene som ved normal bruk. En annen sak er at Raid-0 har absolutt _INGEN_ feilmarginer. Blir en HD skadet eller død så er _ALT_ vekke, så husk å a backup! Lenke til kommentar
dex|ikt Skrevet 30. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2001 vil det si at jeg får en hd på 80gb. er det ikke mulig å ha en partisjon til win og en til divx når du kjører raid-0? Lenke til kommentar
Prelude Skrevet 31. oktober 2001 Del Skrevet 31. oktober 2001 Ja, det er fullt mulig å partisjonere et raid-0 stripe sett. men du kan ikke bruke fdisk til den operasjonen da den ikke takler større disker enn 65GB. Du må bruke andre program som f.eks partition magic eller liknende. du kan lese mer om raid-0 på denne siden http://www.viahardware.com/faq/kg7kr7/raid..._controller.htm Lenke til kommentar
dex|ikt Skrevet 31. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2001 takk skal dere ha for hjelpen...=) Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 31. oktober 2001 Del Skrevet 31. oktober 2001 Quote: On 2001-10-30 11:50, Prelude skrev:vell..Raid-0 er striping mens Raid-1 er mirror.Når du vil ha masksimal ytelse og størrelse så velger du striping, men vil du ha maksimal sikkerhet velger du mirror.i ditt tilfelle så har du mye vekk-kastet plass.sett opp diskene til Raid-0, du vil merke stor forskjel, ikke minst på størrelse :smile:Ja, du må formatere diskene.Nei, du kan ikke 'flytte' filene fra et raid-1 oppsett over til Raid-0, med mindre du bruker et mellomlagrings medium som annen HD eller CD(rw)Når det gjelder partitionering.Gløym det..Raid-0 fungerer på den måten at du bruker to eller flere harddisker til _en_ disk.Men fortvil ikke, når du ser total ledig plass så vil du elske det.Jeg gjør.. Har selv fire Samsung 60GB disker i Raid-0, to og to og hvem vil ikke like to fullstappet disker på 120GB hver? (ps jeg kommer på TG )Selv om diskene er Megatreige, 5400rpm og 512kb cache, så oppnår jeg faktisk 55Mb sekundet (testet med ZD Winbench99) og et raid sett er oppsatt som master + slave på en kabel.Win2k's Software raid rocker... :grin: En siste ting..Raid stresser harddisker mye.Med et raid oppsett så kan du ikke forvente samme levetid på diskene som ved normal bruk.En annen sak er at Raid-0 har absolutt _INGEN_ feilmarginer. Blir en HD skadet eller død så er _ALT_ vekke, så husk å a backup! LOL..... Raid 0 er faen ikke maximal sikkerhet... Får du en "ikke-fysisk" feil på en disk i RAID 1 så får du feilen på begge diskene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå