defzx Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Jeg har lenge lest at det snart kommer noe kalt pci-express, men det jeg ikke vet er om dette kommer til å bli revulusjonerende. Da har jeg lyst å få innspill av dere, fordi jeg har lyst på ny pc nå, men på en annen side så vill jeg vente. De nye grafikk kortene, kommer de til og bli mye bedre en dagens grafikk kort? Hvor mye vill de ca koste? Takker for alle svar! Lenke til kommentar
*Magnus* Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 tja.. blir kanskje 2 -3 ganger bedre tipper jeg Prisen trur jeg blir "skyhigh" Lenke til kommentar
defzx Skrevet 1. april 2004 Forfatter Del Skrevet 1. april 2004 tja.. blir kanskje 2 -3 ganger bedre tipper jeg Prisen trur jeg blir "skyhigh" Blir de virkelig så ekstremt mye bedre? Det hadde jeg ikke trodd.. Lenke til kommentar
*Magnus* Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 har hørt at rammen ( enten ati eller nvidia ) kommer til å blie 1000mhz eller så var det 1500 mhz... det er jo 2 ganger så my som dagens (uklokket) Lenke til kommentar
Merlin Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 har hørt at rammen ( enten ati eller nvidia ) kommer til å blie 1000mhz eller så var det 1500 mhz... det er jo 2 ganger så my som dagens (uklokket) Men ikke to ganger bedre desverre Lenke til kommentar
*Magnus* Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 har hørt at rammen ( enten ati eller nvidia ) kommer til å blie 1000mhz eller så var det 1500 mhz... det er jo 2 ganger så my som dagens (uklokket) Men ikke to ganger bedre desverre kommer an på hvilket kort du regner ut i fra men det er sant. kanskje ikke helt 2 ganger.. menn ikke langt i fra.. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 jeg forventer en 30-50% forbedring på de nye grafikk kortene som kommer, men da ikke på grunn av PCI-Express, men fordi selve korta er bedre.. når dagens kort ikke merker forskjell på 8x agp eller 4xagp, tviler jeg på at PCI-Express 16x vil ha noen merkbar ytelsesforskjell bare på grunn av porten. Fordelen med PCI-Express er vel snarere at det blir lengre til selve porten blir en flaskehals. De skal vel etter hvert erstatte alle portene med PCI-Express, og da blir det bra, vanlig PCI er jo som kjent en liten flaskehals men ikke forvent 2-3 ganger så bra skjermkort bare fordi det er PCI-Express, det er, i min mening, villt overdrevne forventinger, og jeg tror du kommer til å bli skuffet hvis det er dette du venter. Lenke til kommentar
defzx Skrevet 2. april 2004 Forfatter Del Skrevet 2. april 2004 Ja så du mener dette er den rette tiden å kjøpe pc, for en fyr som ikke skal kjøpe ny pc på noen år? Lenke til kommentar
ekarlso Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 har tatt en titt på et kort sammen med en venn, det stod etter hva han sa at det er et eller annet.... men ialfall så er det et dual vpu kort og hver vpu har 16 pipelines og 256gddr minne til hver... denne rammen kjører etter sida på 1800 mhz effektivt og kjernen på 1400 mhz.... og ikke for å nevne pipelines men det er til sammen 16 per vpu *2 = 32... viss dette er virkelig så vil det si at dette gket er S Y K T !!! Lenke til kommentar
bergangster Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 Ja så du mener dette er den rette tiden å kjøpe pc, for en fyr som ikke skal kjøpe ny pc på noen år? Det er selvsagt alltid ting man kan vente på når man skal kjøpe pc, men for en gangs skyld er det vel kanskje verdt å vente. Når jeg sier det har jeg socket 939/socket T (el hva den heter) i tankene, sammen med pci-express. Hvis du venter til alt dette kommer i ny revisjon og får luket ut alle barnesykdommene regner jeg med du får et system som varer i _mange_ år (i dataverdenen, selvsagt...). Personlig sitter jeg på gjerdet til i høst en el annen gang, ihvertfall. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 En test som var gjort i Japan som kunne leses her på hardware visste ikke bedre en 10-15% ytelse-økning fra dagens beste. Ang prisen vil nok den mest sannsynlig være nokså høy i begynnelsen i og med at dette er en ny "generasjon" hoved-kort og dermed vil det ta noe tid før det blir standard... dvs prisene senkes Lenke til kommentar
gspr Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 tja.. blir kanskje 2 -3 ganger bedre tipper jeg Prisen trur jeg blir "skyhigh" Alltid like gøy med slike totalt ubegrunnede påstander. Du "tipper på det"? Wow, virkelig bra! Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 skal du ha ny pc nå og ikke bytte på noen år, så bør du vurdere et A64 system med et skjermkort som ati 9800 pro, eventulet vente til socket 939 (fremdeles A64) kommer om ikke så lenge, siden de ser ut til å være meget bra HK, uten at jeg kan utale meg om pris på de HK da... skal du kjøpe et pci express med de beste korta når de kommer så bør du har en del penger... du får vanligvis mest for pengene ved å kjøpe det nest beste som er på markedet Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 tja.. blir kanskje 2 -3 ganger bedre tipper jeg Prisen trur jeg blir "skyhigh" Alltid like gøy med slike totalt ubegrunnede påstander. Du "tipper på det"? Wow, virkelig bra! Tja.. Erfaring sier jo at nye duppedingser er dyre når de kommer.. Så vill gjetting var det neppe... Lenke til kommentar
Merlin Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 tja.. blir kanskje 2 -3 ganger bedre tipper jeg Prisen trur jeg blir "skyhigh" Alltid like gøy med slike totalt ubegrunnede påstander. Du "tipper på det"? Wow, virkelig bra! Wow virkelig bra at du må kommentere disse "ubegrunnede" påstandene. Det er alltid lov å spekulere, ingenting som strider i mot det. Du har sikkert merket at det ikke er første gangen "ubegrunnede" påstander flyter på dette forumet Lenke til kommentar
_Furien_ Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 Tror PCI-Express prisen på nv 40 /r420 vil ligge ca. 200 kr over AGP 8x prisen, for det er vel ca. samme kortet, med ny "sokkel"? Ytelsen vil vel ikke øke noe så betraktlelig, siden vi så hvor liten betydning agp4x -> agp 8x utgjorde (max 5% hittil) Fordelen med PCi - Express er jo at den kan levere mye mer strøm, så vi ofte slipper den ekstra strømkontakten Lenke til kommentar
Te'om Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 Les http://www.tomshardware.com/graphic/20040310/index.html Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 Tror PCI-Express prisen på nv 40 /r420 vil ligge ca. 200 kr over AGP 8x prisen, for det er vel ca. samme kortet, med ny "sokkel"? Ytelsen vil vel ikke øke noe så betraktlelig, siden vi så hvor liten betydning agp4x -> agp 8x utgjorde (max 5% hittil) Fordelen med PCi - Express er jo at den kan levere mye mer strøm, så vi ofte slipper den ekstra strømkontakten Ekstra strømkontakt? Tenker du da på 4-pin til ENKELTE skjermkort? liten leif der også, socket (engelsk), ikke sokkel Lenke til kommentar
GoldlaXiE Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 Tror PCI-Express prisen på nv 40 /r420 vil ligge ca. 200 kr over AGP 8x prisen, for det er vel ca. samme kortet, med ny "sokkel"? Ytelsen vil vel ikke øke noe så betraktlelig, siden vi så hvor liten betydning agp4x -> agp 8x utgjorde (max 5% hittil) Fordelen med PCi - Express er jo at den kan levere mye mer strøm, så vi ofte slipper den ekstra strømkontakten Ekstra strømkontakt? Tenker du da på 4-pin til ENKELTE skjermkort? liten leif der også, socket (engelsk), ikke sokkel Sokkel på norsk vell? viss eg ikkje tek heilt feil.. Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 3. april 2004 Del Skrevet 3. april 2004 PCI Express utgaven av NV40 krever en ekstra strømkontakt, AGP utgaven krever to. Litt mindre krevende kort, som 9800PRO kan PCI Express sporet levere nok strøm til, så her slipper du (hvertfall i prinsippet) noen ekstra kontakt. Prisnivået kommer vel til å ligge fra 0 til 200 kroner over AGP, det er tross alt ikke snakk om noen "kostbare" forrandringer på skjermkortene, på sikt bør prisen bli lavere siden PCI Express x16 har færre databaner enn AGP 8X - som bør føre til fysisk enklere/mindre komplekse kort. PCI Express sin fordel over AGP er ikke først og fremst båndbredden, men heller ny funksjonalitet og lavere latency, både Intel, ATI og Nvidia mener det vil gi en merkbar ytelseøkning fra første stund (hvor mye av det som faktisk skyldes det nye grensesnittet gjenstår likevel og se). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå