Gå til innhold

Er det rart at mange er rasistiske


Anbefalte innlegg

:)

17. mai er eneste jeg kan komme på som er vår kultur, kommer du på noe mere HalTan?

Bunad er det 2. jeg tenker på siden dette brukes på 17. mai, men, jeg mener dette har vi som så mye annet også utenfra.

Samer er vel en del av vår kultur, men jeg kan ikke si at så mange nordmenn tar del i samene eller lar samene bli en del av 'vår' kultur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synes du det er flott at muslimme rbygger moskeer og starter med bønnerop i Oslo? Hva tenker turister som kommer til Norge da... Når de hører "allah akbar" syngende ut fra grønland?!

De tenker:

"At nordmennene ikke har låst disse heslige menneskene inn i lydtette bunkere og kastet nøkkelen for lenge siden, er over min fatteevne altså.."

 

Vel... det er i så måte hverken nordmenn eller moskeene som har et problem hvis så er tilfelle. Jeg for min del tåler godt at klosteret oppi gata hvor jeg bor hamrer løs på klokkene sine flere ganger pr dag, selv om jeg ikke er religiøs.

 

Hvordan kan du skrive noe sånt og fremdeles si at du vil ha integrering?

Slå opp i ei ordbok og finn ut hva det betyr.

Lenke til kommentar
### Topic redigert av moderator ###

 

 

 

 

 

Selv er jeg ikke rasist, mer motsatt.. Flere av mine venner er fra utlandet og syntes de er like snille som alle andre.. Men til tider er jeg enig i mormor.. Er det rart at mange er rasistiske og har fordommer når man ser slikt? : http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=221801

Trur ikke det er grunn i rasisme her i norge.

 

Rasismen i Norge går mer på vår egen evne til føle oss truet når andre flytter til landet vårt, og dem vi ser som innflyttere er dem med annen hudfarve.

 

Og så ser vi jo hva slags biler dem kjøre, samtidig som vi mener at dem ikke har jobb osv :yes:

 

 

Horror

Lenke til kommentar

For enkelte er det kanskje en skuffelse at utlendingene har forandret seg så lite som de har. Det er de som ivrer for integreringen, som mener at vi her i Norge har funnet den psykososiale versjonen av De Vises Sten, og at det bare må være et tidsspørsmål før resten av verden — og ihvertfall de som er i direkte kontakt med dette miraklet — oppdager det samme. Og blir norske.

 

Snart skal vi spise pølser, is og drikke øl, snart skal vi feire og tenke tilbake på en fortid da Norge var en etnisk og religiøst fullstendig homogen stat, da jøder og jesuitter ikke hadde adgang til riket. For eventuelle nykommere her: dette sto faktisk i den norske grunnloven, som vi feirer så voldsomt hver 17. mai.

 

En helt annen ting er at dersom man er nødt til å livnære seg som kriminell, må man ha et litt pragmatisk forhold til loven der man bor. Og i det spesielle klimaet vi har klart å piske opp, sammen med den relativt høye arbeidsløsheten, er dette en av de få utveiene som gis unge menn med rare navn og såkalt ikke-pålitelig utseende. Dersom du heter Abdullah blir du ikke kalt inn til konferanse på en norsk arbeidsplass. Dersom du oppgir navnet ditt til å være Nils, og dukker opp med svart hår og brune øyne, får du vite at stillingen allerede er besatt. Dette er det virkelige problemet, ikke hvorvidt man gjennom en spissfindig tolkning av Koranen kommer fram til at enkelte bestemmelser i norsk lov er uforenlige med hva Gud og Muhammed har villet.

 

Vi har igrunn oss selv å takke for at debatten har blitt så absurd som den har vært i de siste åra. Vi har bit for bit skapt oss et samfunn der politikerne skal løse alt, hvor ethvert problem er et politisk problem. Dersom du ikke får jobb, er det for eksempel ikke din egen skyld eller arbeidsgivernes skyld; det er politikernes skyld. Men det bør etter min mening være klare grenser for politikk. Politikk bør ikke og skal ikke handle om fobier og irrasjonelle følelser. Politikken skal avvise det irrasjonelle. Politikk basert på det irrasjonelle blir nemlig ikke samfunnsterapi, som enkelte later til å tro. Den blir fascisme. Og igrunn forbløffer det meg hvor lett det er å bortforklare fascismens retorikk, når den dukker opp i de mest stuereine sammenhenger. Dere har hørt den alle sammen. Kjernen i fascismens retorikk er alltid (sitat) "vanlige folk føler..." Vanlige folk føler ditt, vanlige folk føler datt, og vips — så har vi et folkemord på nakken.

 

Et ord som har dukket opp i det norske språket er "fremmedkulturell", eller "fjernkulturell" — de hippeste av idiotene foretrekker det nå. Skumle små ord, begge to. Særlig når man tenker på at mange idag har vansker med å skille begrepet "kultur" fra det mer befengte "rase". Nå har jeg lyst til å droppe de ulne begrepene til fordel for de mer spesifikke. "Fremmedfrykt" er stort sett aldri noe annet enn skepsis overfor islam. Som regel er det slik at "fremmedkulturell" egentlig betyr "muslim", akkurat som "funksjonshemmet" egentlig betyr "krøpling". Tingen er blitt for grufull til å sies. Men det har en litt skumlere virkning, for det man oppnår gjennom å bruke ordet "fremmedkulturell" om noen er å definere dem bort. Å definere folks språk, klesdrakt og spisevaner, deres sosiale og religiøse atferd, som noe vesensfremmed fra vår. Det beste man kan håpe på å fra slike folk, er å kunne -- nå kommer enda et skummelt ord -- å integrere dem.

 

Jeg er innmari skeptisk til selve forestillingen om integreringen, ikke minst fordi det ligger ganske mye forakt for andres levesett i den. Og for å komme tilbake til de stakkars jødene i Tyskland, var det neppe noen minoritet noe sted som var like godt integrert som dem — i samfunnslivet, i kulturlivet, i finanslivet, i vitenskapslivet. Hvor mye hjalp det dem når dritten — som amerikanerne sier — traff vifta? Altså: alt snakk om manglende integrering av innvandrere er bare en avsporing. Integreringen er i hvert fall åpenbart ikke til innvandrernes beste. Den gir dem ingen som helst beskyttelse mot overgrep. Det er tvertimot fristende å påstå at fremmedfrykten og rasismen er MINDRE nettopp fordi innvandrergruppene er marginalisert, ikke er konkurrenter på arbeidsmarkedet, ikke er aktuelle i høyere stillinger og så videre. Ingen kan påstå, med rett til å bli trodd, at de kommer hit og tar jobbene fra oss. Hvilket totalt helvete hadde blitt utløst dersom dette virkelig var en mulighet?

 

Idéen om integreringen, som enkelte altså mener er nøkkelen til fred og fordragelighet her i Norge, er på mange måter en pekefinger rettet mot nettopp muslimer. Den gir seg uttrykk i debatt om saker av totalt triviell karakter, som for eksempel trappevask eller om hvorvidt gutter og jenter skal ha svømming sammen, hvor man da mener at såkalte verdier støter mot hverandre, hvilket betyr at den minst akseptable av verdiene må gi etter.

Hva koster rasismen og fremmedfrykten? Til å begynne med, i kroner og øre; omtrent ingenting. Kulturelt og utviklingsmessig koster den i øyeblikket det norske samfunnet forferdelig mye, mistenker jeg. Vi har blitt en stillestående kulp der vannet råtner.

Lenke til kommentar
Det er de som ivrer for integreringen, som mener at vi her i Norge har funnet den psykososiale versjonen av De Vises Sten, og at det bare må være et tidsspørsmål før resten av verden ? og ihvertfall de som er i direkte kontakt med dette miraklet ? oppdager det samme. Og blir norske.

 

Idéen om integreringen, som enkelte altså mener er nøkkelen til fred og fordragelighet her i Norge, er på mange måter en pekefinger rettet mot nettopp muslimer. Den gir seg uttrykk i debatt om saker av totalt triviell karakter, som for eksempel trappevask eller om hvorvidt gutter og jenter skal ha svømming sammen, hvor man da mener at såkalte verdier støter mot hverandre, hvilket betyr at den minst akseptable av verdiene må gi etter.

Jeg tillater meg å påpeke at du roter med begrepene her.. Det virker som om du fremstiller integrering som en kampsak for etnosentrisme og kultursjåvinisme, men det er nettopp dét det ikke er;

 

"Med integrasjon menes deltagelse i samfunnets felles institusjoner, kombinert med opprettholdelse av gruppeidentitet og kulturelt særpreg."

Sitat: Thomas Hylland Eriksen.

 

Kort sagt så handler integrering mer om kulturrelativisme enn noen "Vis Sten" og er derfor meget forsiktig med å rette noen pekefinger mot kulturer og moralregimer.

 

Assimilering derimot, som FrP bl.a. egentlig mener når det snakker om integrering, er en annen sak. Assimilasjon er vanskelig når et samfunn har entropiresistente minoriteter, da dette lett fører til konflikter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
[...] innlegget er mest myntet på FrP sympatisører. ;)

Suverent. :thumbup:

FrP er de værste, og skamløse, misbrukerne av begrepet integrering.

Dog er det noen innvandrere som støtter Frp i håp om at innvandringen skal ta slutt... Da tenker jeg på f.eks pakistanere som støtter Carl.I for å slippe så utrolig mange flere pakistanere inn her i landet.

 

Fleip eller fakta? FAKTA!

 

Rart? JA! :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...