Gå til innhold

Er det rart at mange er rasistiske


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
JoachimR, er du klar over at du selv bedriver en like stor kulturimperalisme overfor Norge ved å bringe og jobbe for amerikansk kulturspredning her i landet, enn muslimer som tar med seg skikker fra sin kant. En enorm selvmotsigelse, som vanlig, fra din kant. Norges kultur utviklet seg ikke i takt med det sørlige Europa i antikken, og bygde opp kultur og tradisjoner individuellt uten stor påvirkning - vikingtoktene og handelskontakten med germanerne i århundrene etter rikssamlingen, og siden unionstiden med Danmark er avjgørende her. Amerika var ikke offisielt oppdaget, og statene hadde enda flere hundre år igjen, før de ble dannet.

 

Jeg mener det er flott at muslimer tar med seg sine tradisjoner og skikker til Norge, så lenge det ikke bryter med norsk lov - noe annet ville være et regelrett kulturovergrep. Vi må ta vare på europeiske kulturen, selvfølgelig, og den kulturen ivaretas særlig med den europeiske union, som så binder så mange europeiske land sammen - allikvel er det avgjørende å ikke frarøve de nye landsmenn sin kultur - den må bevares.

Jeg vil ikke akkurat kalle det det. Ja, jeg synes det hadde vært mye bedre om det var lettere å få Fox 8 via kabel enn Al Jazzera. Jeg synes det hadde vært mye bedre om vi hadde gode amerikanske restauranter, istedet for kebabkiosker. VI er blitt svært påvirket av den muslimske kulturen. Se f.eks. på etniske nordmenn som er bosatt på Tveita eller Holmlia. Hør på hvordan de snakker... De er blitt påvirket av innvandrere som ikke kan norsk, og snakker et utvannet norsk. Dete pga for dårlig integrering av innvandrere, eventuelt fordi alle innvandrene bosetter seg samlet.

 

Når vi nå fikk Mekka Cola FØR VI FIKK Dr. Pepper til Norge, mener jeg at amerikanske synspunkter må fremmes mer i Norge. Det er stadig flere unge som hiver seg på bølgen og blir "røde og kule" og går på Cafe Internationalen.

 

Den norske kulturen må bevares. Men vi er et vestlig land, og det er USA også. Pakistan er et ikke-vestlig land. Ergo passer den amerikanske og den norske kulturen bedre sammen, i utgangspunktet ihvertfall, enn den pakistanske og den norske.

 

Synes du det er flott at muslimme rbygger moskeer og starter med bønnerop i Oslo? Hva tenker turister som kommer til Norge da... Når de hører "allah akbar" syngende ut fra grønland?!

 

De nye landsmenn skal ikke frarøves sin kultur. men de må jammen godta når de får så mange goder av oss, og tilpasse seg. Og med det gi slipp på noe av sin kultur. Det er en del forskjeller på Norge og Pakistan

Lenke til kommentar

Jeg skal gi deg rett på noen punkter. Som en følge av amerikaniseringen passer selvfølgelig den norske og amerikanske kulturen bedre sammen, men det burde ikke hindre oss i å ta inn flere østlige tradisjoner. Bønnerop fra moskeer ser jeg som en del av den flotte religionsfriheten vi har her i landet. Se på Spania, hvor kristne, jøder og muslimer levde side om side i flere århundrer, uten store konfrontasjoner.

Lenke til kommentar
Når vi nå fikk Mekka Cola FØR VI FIKK Dr. Pepper til Norge, mener jeg at amerikanske synspunkter må fremmes mer i Norge. Det er stadig flere unge som hiver seg på bølgen og blir "røde og kule" og går på Cafe Internationalen.

 

Kallder du dette å argumentere? Synd at slikt skal ødelegge for en ordentlig debatt. Vi har da nok Cola-produkter i Norge som det er? :nei:

Lenke til kommentar
Se på Spania, hvor kristne, jøder og muslimer levde side om side i flere århundrer, uten store konfrontasjoner.

Du fikk ikke med hva som skjedde i Madrid for en liten stund siden?

Jeg snakker om den perioden i spansk historie da maurerne hadde kontrollen. Ikke bland inn terrorangrepet fra 2004.

Lenke til kommentar
Se på Spania, hvor kristne, jøder og muslimer levde side om side i flere århundrer, uten store konfrontasjoner.

Du fikk ikke med hva som skjedde i Madrid for en liten stund siden?

Jeg snakker om den perioden i spansk historie da maurerne hadde kontrollen. Ikke bland inn terrorangrepet fra 2004.

Her sier du at i Spania har muslimer, kristne og jøder levd fint side om side i hele historien, men et terrorangrep fra noen muslimer, det har ingeitng med saken å gjøre?

 

Heller ikke Franco formoder jeg?

 

Eller faller dette utenom dine "større konfrontasjoner"?

Lenke til kommentar
Jeg vil ikke akkurat kalle det det. Ja, jeg synes det hadde vært mye bedre om det var lettere å få Fox 8 via kabel enn Al Jazzera. Jeg synes det hadde vært mye bedre om vi hadde gode amerikanske restauranter, istedet for kebabkiosker. VI er blitt svært påvirket av den muslimske kulturen.

Om folk vil ha Al-Jazzeera, så må de få lov til å få Al-Jazzeera. Forresten er artig kanal. Man kan ikke sammenligne kebab og restauranter. For det første: Amerika er kongen av søppelmat, om vi skal ha noe tilsvarende kebaben, blir det burger på McDonalds, og det har vi MER en nok av. Fatter og forstår ikke hvorfor det skal være negativt at man tar med seg sine egen mattradisjoner inn i landet. "Mangfold" :)

 

 

Se f.eks. på etniske nordmenn som er bosatt på Tveita eller Holmlia. Hør på hvordan de snakker... De er blitt påvirket av innvandrere som ikke kan norsk, og snakker et utvannet norsk.  Dete pga for dårlig integrering av innvandrere, eventuelt fordi alle innvandrene bosetter seg samlet.

 

Jeg am american, jeg trives very good her in Norge. Jeg enjoy fiskefilet på en bed of green erter.

 

Når vi nå fikk Mekka Cola FØR VI FIKK Dr. Pepper til Norge, mener jeg at amerikanske synspunkter må fremmes mer i Norge.

 

Vil du ikke drikke Mecca Cola, ikke drikk Mecca Cola. Nå drar forresten dette alt for langt. Dette blir for dumt.

 

Det er stadig flere unge som hiver seg på bølgen og blir "røde og kule" og går på Cafe Internationalen. 

 

Jepps, verden går fremover ser det ut til. :)

 

Den norske kulturen må bevares.  Men vi er et vestlig land, og det er USA også. Pakistan er et ikke-vestlig land. Ergo passer den amerikanske og den norske kulturen bedre sammen, i utgangspunktet ihvertfall, enn den pakistanske og den norske.

 

Ulogisk. Hvorfor skal vi dilte etter en spesiellt kultur? Jeg synes det er bare positivt at vi i Norge får impulser fra alle verdens kanter i større og større grad. Det bidrar til å skape en større toleranse og et vidsyn blandt nordmenn. Både amerikansk og pakistansk kultur er velkommne.

 

Synes du det er flott at muslimme rbygger moskeer og starter med bønnerop i Oslo?

 

Ikke noe mer eller mindre flott en at man tvinger kristent "verdisyn" på folk. Moskeene er akkurat like velkommne som kirkene. Religionsfrihet.

 

Hva tenker turister som kommer til Norge da... Når de hører "allah akbar" syngende ut fra grønland?!

 

Det kommer an på den enkelte turisten, de aller fleste vil nok tenke at Norge er mindre innesperra og isolert en de trodde. De (eventuelle) überkristenkonservative amerikanske trangsynte turistene vil vel tenke at vi er terrorister hele gjengen, deres problem at de ikke har peiling.

 

De nye landsmenn skal ikke frarøves sin kultur. men de må jammen godta  når de får så mange goder av oss, og tilpasse seg. Og med det gi slipp på noe av sin kultur.

 

De skal ikke frarøves sin kultur men skal gi glipp på noe av den?

 

Selvmotsigelsesalarmen

 

Det er en del forskjeller på Norge og Pakistan

 

Og?

Lenke til kommentar
Jeg am american, jeg trives very good her in Norge. Jeg enjoy fiskefilet på en bed of green erter.

 

Ja takk. Jeg hsuker en bok fra Holmlia jeg... HVor de skulle avvise at de var så spesielle. fint dikt da, som handler om både "kidsa" og en del annet...

 

De skal ikke frarøves sin kultur men skal gi glipp på noe av den?

 

Selvmotsigelsesalarmen™

 

De velger selv å komme hit. Da får de følge våre regler. Og bli en del av VÅR kultur.

 

Det er en del forskjeller på Norge og Pakistan

 

 

 

Og?

 

Derfor er det vanskeligere for pakistanere enn for f.eks. amerikanere å bosette seg i Norge.

Lenke til kommentar
Jeg am american, jeg trives very good her in Norge. Jeg enjoy fiskefilet på en bed of green erter.

 

Ja takk. Jeg hsuker en bok fra Holmlia jeg... HVor de skulle avvise at de var så spesielle. fint dikt da, som handler om både "kidsa" og en del annet...

For det første: HÆ?

 

Poenget er uansett at en amerikansk innvandrer ikke nødvendigvis er en bedre innevandrer enn f.eks en pakistansk innvandrer. Det vil alltid være vanskelig å legge seg til et språk, spesiellt det norske språket.Jeg kjenner forøvrig en amerikansk familie (familien til en av mine beste venner), vil ikke si at disse er noe spesiellt godt integrerte. Men nei, dette må vi da gjøre noe med! :scared: TVING PÅ MED LUTEFISK OG LUSEKOFTE!

 

De velger selv å komme hit. Da får de følge våre regler. Og bli en del av VÅR kultur.

 

De får leve etter det norske samfunnets normer, enig i det. Dette innebærer å følge norske lover og regler osv. Ikke hvor de eter brødskiva/pitabrødet sitt.

 

Derfor er det vanskeligere for pakistanere enn for f.eks. amerikanere å bosette seg i Norge.

 

Sant nok, men det er ingen grunn til at de skal være slik.

Lenke til kommentar
Joakim, hvis en pakistaner hadde forholdt seg til pakistan, slik du forholder deg til USA, ville du ikke da kallt han lite integrert?

Poenget her går på ikke-vestlig og vestlig kultur. Det er det som skiller.

men du er da ikke integrert i det norske samfunn du?

og vet du hva, det driter jeg langt i...

 

eneste jeg krever av innvandrere, (og andre) er at de følger lovene og reglene vi har i Norge...

 

EDIT: lol@FRP

Endret av boy2star
Lenke til kommentar

 

De velger selv å komme hit. Da får de følge våre regler. Og bli en del av VÅR kultur.

eks. amerikanere å bosette seg i Norge.

DETTE likte jeg IKKE å lese.

Å argumentere for eller imot noe sånt blir bare FOR DUMT.

Jeg trodde ikke folk tenkte slik lengre :no:

 

Hvilken FOKKINGS kultur har vi som er VÅR?

 

....

 

Poteter? Julenissen?

Nå er jeg veldig spent på svar, selv om jeg tviler enormt på at det vil bli det minste vettugt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...