EivindK Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Gikk nylig til innkjøp av en harddisk fra Komplett.no, nemlig en Western Digital Caviar 160GB IDE 7200RPM Special Edition 8MB cache WD1600JB. Nå gjenstår det bare å få den inn... Egentlig skulle en datakyndig bekjent av meg stå for dette, men siden han for tiden er opptatt må jeg nok ty til egne evner, men jeg vet heller lite om installering av harddisker. Dette er harddisk nummer to og ikke en primær harddisk. Den skal settes inn i en PC som bruker Win XP Home Edition som operativ system. Hovedkortet er i ABIT NF7 serien, om jeg ikke tar feil. Det fulgte ikke med noen ledninger med harddisken, og jeg er usikker på om hvorvidt det var med skruer; jeg har ikke ønsket å ta ut harddisken av den antistatiske posen før jeg må, i frykt for at den kan bli ødelagt i mellomtiden. Så -- hvordan går jeg nå frem? Og er det nødvendig å gå til anskaffelse av et antistatisk armbånd? Ønsker jo ikke at harddisken skal bli ødelagt av at jeg kun tar på den -- eller skal det mer til for at vanlig datautstyr svikter enn at man tar på det uten antistatisk armbånd? All hjelp settes stor pris på. Lenke til kommentar
_Finch_ Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 når du er så grønn som det der, burde du få noen til å hjelpe deg. det er i grunn veldig enkelt, det er ingen grunn å være så redd å sette inn en hardisk. Lenke til kommentar
Manx Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 (endret) Du må jo ha en ide kabel noe du helt sikkert har og du må sjekke om det er en ledig plass på denne kabelen. Det er gjerne to kontakter på den, tre hvis du teller den som skal inn i hk. Den disken som du har OS på må stå som master og den nye disken din skal stå som slave. For å få til dette så må du flytte på jumperen som sitter på disken. Hvis du titter på disken så vil du se en tegning som forklarer hvordan de skal stå, veldig lett forstålig for å si det sånn. Og du må jo huske å sette inn molex/strømkontakten på disken får du starter opp. Så er det jo bare å ta en titt i windows å se etter om utforskeren finner disken. Nå må noen hjelpe meg hvis det er noe jeg har glemt Men som _Finch_ skrev hvis du er så grønn som det du virker så er det kanskje best om du hadde fått litt hjelp. Du trenger ikke antistatisk armbånd, men du trenger jo subbe rundt på et teppe før du skal sette inn disken Endret 1. april 2004 av MU26599 Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 hmm, trur jeg ville latt jumperne stått på cable select. Hadde veldig mye styr med to western disker da jeg brukte jumperne på master og slave... Lenke til kommentar
Manx Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 hmm, trur jeg ville latt jumperne stått på cable select. Hadde veldig mye styr med to western disker da jeg brukte jumperne på master og slave... Selv har jeg 3 wd disker, 1 s-ata og 2 p-ata og de to står som master og slave, har aldri hatt noen problemer med det. Hva er problemet? Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 hmm, trur jeg ville latt jumperne stått på cable select. Hadde veldig mye styr med to western disker da jeg brukte jumperne på master og slave... Selv har jeg 3 wd disker, 1 s-ata og 2 p-ata og de to står som master og slave, har aldri hatt noen problemer med det. Hva er problemet? Mitt problem var at maskinen ikke klarte boote, fant ingen harddisker. Bytta så til cable select på diskene, ingen problem med boot. Lenke til kommentar
Elensar Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 (endret) Ein harddisk blir ikkje øydelagt når du tar på den! Men viss du mistar den på golvet eller liknande, då er det verre! Endret 1. april 2004 av Zernick Lenke til kommentar
RC1 Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Ein harddisk blir ikkje øydelagt når du tar på den! Men viss du mistar den på golvet eller liknande, då er det verre! Så lenge du ikke tar på kretskortet på undersiden av harddisken Lenke til kommentar
EivindK Skrevet 2. april 2004 Forfatter Del Skrevet 2. april 2004 Hm, ingen som vet om noen gode nettsider som forteller hvordan man skal installere en harddisk? Og skal en harddisk bli installert på samme måte i de fleste nyere (fra 2000 og fremover) PCer, eller varierer metoden radikalt fra maskin til maskin, eventuelt fra nyere til eldre modeller eller alt ettersom f.eks. hovedkort eller operativsystem? Lenke til kommentar
RC1 Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 Kanskje denne artikkelen kan hjelpe deg: http://skolenettet.ls.no/imaker?id=57528&m...53&mal=artikkel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå