schmelck.no Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 (endret) Hei! Først: ja det var en dårlig topic, får ikke plass til å beskrive problemet, hvis en moderator har en annen passende topic så gjerne bytt! Er også veldig usikker på om jeg skulle poste denne i HK/CPU eller lagringsmedier, men siden det er selve kontrolleren på HK jeg lurer på så går jeg for HK/CPU kategorien, moderator kan gjerne flytte posten hvis den passer bedre inn under lagringsmedier! OK, jeg har et AOpen AK79D-400 MAX HK med nVidia nForce2 Ultra 400 chipsett. På mitt HK så er det to IDE kontrollere (IDE 1 og IDE 2) rett ved siden av hverandre, og en (IDE 3) som ligger rett ved PCI slotten (og rett ved siden av SATA kontaktene). Se bilde at HK her. Når jeg kobler på en disk på IDE 3 sloten så kommer den ikke opp under vanliga BIOS, men den blir funnet av SATA kontrolleren sin egen lille BIOS som loader rett etterpå... Det som er nøtten(?) er: Vil jeg kunne bruke alle tre IDE slotene OG SATA kontaktene, eller vil jeg kun kunne bruke 2 IDE sloter og 2 SATA kontakter? Finner ikke noe info på AOpen sine sider om dette går/går ikke ann. Noen andre som vet om SATA kontrollere takler både SATA disker og IDE disker tilkoblet samtidig? Jeg tror at det går med både SATA og IDE disker på samme kontroller, men er litt kjipt hvis jeg kjøper en SATA disk og det klikker. Har ingen venner som har en SATA disk jeg kan låne for å prøve. --- Kan godt være at dette ikke er en nøtt for drevne SATA brukere, bare jeg som ikke har noe peil på SATA (ennå)... --- OPPDATERT! Nå har jeg fått diskene 2x250Gb S-ATA, de og en 120GB disk er koblet til samme kontrolleren, funker fint! Disken kommer heller ikke opp i WinXP før jeg har installert SATA kontroller driveren. Endret 19. april 2004 av schmelck Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 6. april 2004 Forfatter Del Skrevet 6. april 2004 Jeg tar sjansen og bumper denne, da jeg virklelig trenger svar! Sitter her og er ca 2sekunder unna å bestille to 250GB S-ATA disker... Er litt kjipt hvis jeg ikke får brukt dem... Lenke til kommentar
LilleG Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 Skulle vel funke fett det. Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 6. april 2004 Forfatter Del Skrevet 6. april 2004 Det vriker jo sånn, men siden en av IDE diskene mine er på samme S-ATA kontrolleren, vil S-ATA diskene være noe raskere enn IDe diskene? Nok en gang, jeg har ikke mye peil på S-ATA... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå