Gå til innhold

ekstrem viftekjøling

OeO

Anbefalte innlegg

Hei

Hadde et prosjekt på skolen, og til det prosjektet brukte jeg en ganske kraftig vifte (kjøpt i modellflybutikk). Den drar noe sinnsykt, og bråker like mye.

Vurderer å sette den på en kjøleribbe, og se hva jeg får til, problemet blir festing og strøm.

Den kan kjøre på 6-9,5 V, og trekker sinnsykt mange A. (måtte parallellkoble 4 strømforsyninger på med 6A automatsikring for å kjøre den. Mulig å sette opp en gammel strømforsyning til denne? Mulig å hente 6-9V fra en strømforsyning, eller andre alternativer?

Kunne jo også brukt den som kabinettvifte, eller eventuellt en kjøpevifte for hele hovedkortet, rettet hovedsaklig mot prosessoren.

Noen tips eller forslag?

Trenger noen gode ideer før jeg setter igang, kan sikkert få lagt ut noen bilder etterhvert av vifta hvis dette er ønskelig, men har desverre lite info om denne.

:hmm:

edit: info om strømforsyninger.

Endret av boy2star
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilde(25).jpg

Bilde(24).jpg

Er sånn vifta ser ut, montert, kanskje mulig å montere den på en annen måte, men denne måten gir best effekt. Luften blir blåst ut på den siden motoren ligger...

Endret av boy2star
Lenke til kommentar

Det der ligner en **ducted fan motor** til kyosho's spesiele fly. De Spinner i en vannvittig hastighet....som gjør til at flyene går GANSKE fort.

Funker sikkert SUPERT til kjøling den der...men treker somsakt veldig mye strøm.

Edit:rettet på av meg selv.

Endret av Oseantic
Lenke til kommentar
ved litt kjapp regning tror jeg den trekker maks 250w ved 9V...

That's just sick! :scared:

Jeg trengte 4 strømforsyninger med 6A automatsikring. Så det blir vel 4*6*9=216

Og siden det holdt med 4 strømforsyninger blir det MAX 216W. Så tipper vel 180-200...

Har dog ikke kjørt den på 9,5V av forskjellige grunner...

Kan sikkert finne en gammel strømforsyningen, men mulig å trekke ut 6-9V fra en strømforsyning?

Lenke til kommentar
setter du + på 12volt+ og - på 5volt+ så får du 7volt

Sikker på at dette funker ordentlig?

Da får vi prøve det om ikke så lenge, bare finne en skrota strømforsyning først.

NB: kommer sikkert til å spørre om hvordan jeg kobler, får se hva slags strømforsyning jeg får tak i...

Endret av boy2star
Lenke til kommentar

Fett! Hvilken motor er det?

Funnet ut hvilken ribbe du skal ha?

Men hva med støy? De der bråker/rister jo ca som 5 deltaer.

(Offtopic:)

Litt offtopic men....de bruker en faktisk en bensin motor som igjen lager strøm til en motor elektrisk motor som driver propelen.

Nei, finnes ikke kyosho DF fly som virker sånn

Lenke til kommentar

Tenkte bare jeg skulle nevne at den motoren har børster, derfor ikke så lang levetid.

Er litt kjipt at den slutter å gå en gang du er vekke. :roll:

Men hvis det bare er for å prøve ut hvor mye du kan overklokke med heftig vifte, så kjør på. :thumbs:

PS! Husk å feste den skikkelig, sånn at den ikke kommer etter deg, hehe. :D

Lenke til kommentar

Har føyk opp i været en gang, ble skikkelig skremt, det ble også 5 stykker rundt meg...

Vet ikke om jeg klarer å koble den direkte på en kjøleribbe, men får se.

Bare til info: kommer aldri til å bruke denne i lengden, for den bråker noe jævlig!

Lenke til kommentar

Kansje ikke så rart med de rotesidene til kyosho, har trodd det samme jeg og..

Vet ikke om jeg klarer å koble den direkte på en kjøleribbe, men får se.

Er det ike noen skruefester eller noe?

Hva med en rull med gaffa teip? :D Da blir det kjempe pen kjøler :ermm:

Endret av Nitromarsjipan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...