Gå til innhold

Buffer problemer med plextor 40/12/40


Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt meg en Plextor 40/12/40. Når jeg brenner CD'er går bufferen opp og ned hele tiden. Burnproof fikser jo dette elegant, men det er vel ikke meningen at den skal være så ustabil. Dette må jo ta mye ekstra tid... Har fått over 110 tilfeller der burnproof har hindret buffer underrun på samme CD.

 

Får en feilmelding i BIOS der det står at 80 pin cable conductor not innstalled..eller noe liknende. Dette har sikker noe med IDE kabelen å gjøre. Har prøvd flere forskjellige kabler, bl.a. den som følgte med brenneren. Men det ser ikke ut til å helpe stort. Har lest noe om dette på en test av brenneren på dinside.no der de hadde noe av de samme problemene...

 

har btw. installert den nyeste firmwaren.

 

Håpern noen har svar på problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først til feilmelding i BIOS, 80 pins connector. Det tyder på at IDE-porten vil kjøre på ATA-66 og oppover. Den du har installert er en tradisjonell 40-leder kabel. Du trenger en 80-leder kabel som blir brukt til HDer.

 

Når det gjelder buffer som spretter opp og ned, skyldes det trolig at DMA ikke er aktivert på brenneren. Har selv opplevd dette med min 16x brenner uten DMA aktivert. Buffer spratt mellom 20% og 98% så å si hele tiden.

Lenke til kommentar

problemet ditt ligger faktisk i at pc'n din ikke er rask nok til å holde minnet på brenneren oppe til enhver tid. prøv å avslutt alle unødvendige programmer, og la pc'n stå i fred når den brenner, dvs, ikke bruk den. evnetuelt kjøp ny/oppgrader pc'n. Mer ram hjalp i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar

Takker for alle tips!! Som har ført til at min Plextor fungerer perfekt, slik jeg ønsket den skulle gjøre.

 

Da jeg skrev posten om at jeg hadde problemer med "bufferen" hadde jeg en annen maskin jeg lånte p.g.a. anledning TG02. Nå har jeg skiftet alt tilbake til min trofaste AMD 500. Under denne prossessen prøvde jeg det jeg var tipset om , bl.a. aktivering av DMA. (noe som jeg var litt usikker på hvordan skulle gjøres, inntil jeg fant ut at jeg måtte sette en jumper på CD-brenneren, for å aktiver dette. I tillegg til at dette måtte aktiveres via software, noe som allerede var gjort.

 

Når det gjelder 80 pins c... cable. Så var dette på de to IBM 30 GB harddiskene på Primary IDE. Og ikke CD-brenneren som jeg har på Secondary Master. Dette har jeg også rettet opp.

 

Nå brenner jeg CD'er på litt over 3 min, med 24x plater. Dette er meget bra!

 

mvh en fornøyd Plextor eier:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...