Gå til innhold

Problemer for 421 opphøyd i 95 gang

Magnus_S

Anbefalte innlegg

PCen min har vært igjennom et he***** ** **** av problemer, og nå er det likefør jeg finner fram en god og gammeldags stridshammer og tilfeldigvis mister den på hele driten.

Harddisken jeg hadde som master var kun 3 måneder gammel, og plutselig en dag jeg startet PCen nektet skjermen å skru seg på, den stod bare i hvile modus. jeg kunne høre datamaskinen jobbe litt, og det hørtes ut som den fungerte bra, men skjermen gikk ikke på. Jeg regnet med at det var harddisken, så jeg kjøpte en ny ( punget ut for top kvalitet ) og installerte den. Alt fungerte perfekt igjen, så jeg la inn alle nødvendige programmer, drivere osv.

Jeg installerte så et spill ved navn Far cry, som gikk heller sakte på min 2.8ghz, 256mb ram PC. Hakket ofte, mens på min brors PC 1,2ghz 256mb RAM gikk det helt suverent.

Loadinga tok så langt tid etter jeg hadde spilt spillet at jeg skrudde av maskinen. Når jeg skrudde den på igjen fikk jeg samme problemet igjen. En dement maskin ute av stand til å vise seg selv på skjermen. Jeg testet flere IDE kabler, dette var ikke problemet, så testet jeg forskjellige harddisker som jeg visste virket, men til ingen nytte. Er det noen her som kan si meg hva som kan være galt?! Alt står riktig koblet i, ikke noe tull med jumpere osv. personlig har jeg en mistanke om 3D kortet ( Gainward GeForce 4 som er ganske nytt ) eller kanskje Hovedkortet.

Noen som har noen tips? Eller bør jeg bare finne et bilknuseri og nyte destruksjonen av hva mange kaller topp teknologi?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du/hadde du DMA påslått på disken(e) din(e)?

Jeg har jo FarCry selv på min 2.8 og den er langt fra treig ihvertfall (selv om jeg har 8 ganger så mye RAM som du). At FarCry gikk litt tregt er nok enten relatert til at du har litt for lite RAM, men kan også være GF4- kortet ditt - litt etter hva slags type GF4 kort selvfølgelig..........

Når du har prblemer med at maskinen henger (oppleves som den er i hvilemodus) kan det ofte være et av følgende problemer:

Hvis du har enabla dvalemodus/strømsparing for disk/maskin, så slå dette av.

Noen ganger kan problemet også være relatert til en ustabil driver i nettverkskortet. Avinstaller dette kortet med drivere og hele greia. Napp kortet ut og restart maskina uten nettverkskortet i.

Deretter slår du av maskina på nytt, og setter nettverkskortet i på nytt - og installerer driverne på nytt.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Høres ut som samme problem jeg har/hadde. Med meg er/var det ram-brikkene som hadde skylda fordi de ikke taklet at timingsene ble satt for lavt. Optimal-timingsene på hk'et var default på 2-2-2-5 på den FSB'en som cpu'en kjører på. Da fikk jeg samme symptom som deg. Så prøv å bytt ram-brikke før du gjør noe annet.

Lenke til kommentar

Du kan prøve å høre etter lydsignal på boot, gir ofte beskjed om det er cpu, ram eller gfx. Det første jeg vil anbefale er å prøve annen skjerm og skjermkort. Tregheten i Far Cry kan være noe så banalt som at hdd står i PIO mode eller noe slikt tull. Virker ikke dette bør du kanskje prøve ny/annen ram, rett nok bør du ha minst 512mb nå til dags, men det skulle virke for det.

HK og CPU kan det selvsagt også være, men da tviler jeg sterkt på at du ville hørt noe spor av booting.

Lenke til kommentar

Det er en løsning, men den blir kostbar. Du trenger vannkjøling. Men du må ha væsken som er blå, IKKE GRØNN! Den grønne vil bare skape flere problemer til slutt.

Er du lur så kjøper du deg også et par neon lys, også blå. Dette hjelper den blå væsken til å fungere optimalt.

Lykke til. Håper dette hjelper.

EDIT: Tastefeil som vanlig.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Magnus_S her: Det kommer ikke ett boot signal i det hele tatt når jeg starter PCen. Jeg kan heller ikke høre at harddisken jobber i det hele tatt, uansett hivlke harddisk jeg skulle sette inn.

Da må det jo være RAM, prossor eller hovedkort?

Lenke til kommentar
Det er en løsning, men den blir kostbar. Du trenger vannkjøling. Men du må ha væsken som er blå, IKKE GRØNN! Den grønne vil bare skape flere problemer til slutt.

Er du lur så kjøper du deg også et par neon lys, også blå. Dette hjelper den blå væsken til å fungere optimalt.

Lykke til.  Håper dette hjelper.

Skjønner ikke helt hva blått vann og neonlys kan gjøre for og fikse pcen hans da men... :)

Nei, se og kast den rammen du har nå. Gå til innkjøp av 1 GB minne, helst 2 brikker på 512 MB hver. PC3200 fra enten Geil, TwinMOS, eller Corsair ville jeg valgt, men det ser du selv.

I tillegg sjekker du at nyeste drivere til både skjermkort og hovedkort (firmware) er på sin plass.

Lang loadetid på spill som feks FAR CRY, skyldes i 99% av tilfellene for lite minne (med unntak av din bror ser det ut til).

Og det at det hakket mye mer på din pc kan jo være at du kjører MANGE fler detaljer?? Er ikke sikkert GF kortet ditt klarer og holde følge.

Lenke til kommentar

øhhh? hva skal vannkjøling og noen lys hjelpe han med?

det var en unødvendig post.

Det kan jo være noe med driverne....

du kan prøve med annen ram eller et annet skjermkort og se om det hjelper...

EDIT: ok men det var ikke så morsomt uansett.....

Endret av TDK
Lenke til kommentar

øhhh? hva skal vannkjøling og noen lys hjelpe han med?

det var en unødvendig post.

Datoen i dag, mann, datoen.

Husk at vi har morsomme folk blant oss.

Lenke til kommentar

Magnus_S her: Får dessverre ikke sjekket om det er riktige drivere da PCen nekter og starte, men det er de samme driverne jeg har installert før da PCen funket fint.

Som sagt så jobber PCen ikke. Er dere sikre på at dette kan være ram`en? Virker som mange henger seg opp i at jeg har for lite Ram, og akkurat nå er dette problem 2.:) Sist jeg prøvde å starte en PC uten Ram peip den som ei katte som hadde slått halen i døra. Når prossesoren/hovedkortet har røket før har jeg fått det problemet at PCen verken jobber eller gir noe signal til skjerm.

Vil bare være på den sikre siden og spørre erfarene mennesker her.

På forhånd takk

p.s. Vann/gass/atom-avkjøling tror jeg er det siste jeg går til anskaffelse av...sorry.

Lenke til kommentar

Mitt svar om vannkjøling og neon lys var fordi jeg trodde tråden var aprilsnarr. Jeg tenkte at NÅ var min sjans å ikke bli lurt!!

Tok jeg kanskje feil da? hehe

Det virket i alle fall sånn med slike uttalelser som at skjermen ikke fungerte, så det måtte vært harddisken. Og at Far cry gikk bedre på en maskin som var i utgangspunkt så mye tregere.

hehe, herregud. Jeg går ikke med på noe som ikke en gang er aprilsnarr. Det var verre enn å bli lurt. :D

Endret av joebush
Lenke til kommentar
Ok, problemet fikset. Utrolig nok var det visst en malfunctioned skjøteledning. Da jeg fjernet den og plugget den rett i støpselet funket ikke power knappen i det hele tatt...men plutselig.:D
tenkte jeg skulle dele løsningen så den kanskje kan være til hjelp for andre.
takk for all hjelp forresten.
mvh toasteh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...