melli123 Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 (endret) går det ann å ha to forskjellige mouseovere? jeg bruker ikke frames... edit: jeg har en hjemmeside. denne jeg skal ha en mouseover i menyen, og en i selve brødteksten...de skal være forskjellige. ble det tydligere sorry... Endret 1. april 2004 av VgaR Lenke til kommentar
enden Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Den må du utdype. To ulike mouseoevers på samme element? Lenke til kommentar
melli123 Skrevet 1. april 2004 Forfatter Del Skrevet 1. april 2004 Etter å ikke ha fått så masse svar spørr jeg igjen. Jeg har en hjemmeside. jeg hadde tenkt meg en mouseover i menyen (linkene der), og en annen mouseover farge på selve brødteksten. det er denne web siden jeg mener. du kan jo se selv og se om du skjønenr hva jeg mener Lenke til kommentar
PT Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Hvis jeg forstod deg rett: Menyen: #meny a:hover { color: #fff; } Vanlige linker: a:hover { color: #000; } Slik? Med forbehold om råtten CSS Lenke til kommentar
cfenzo Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 (endret) 1. table-koden var IKKE bra å lese gjennom eksempel: tomme<a href=""> </a> elementer.. og hva det her gjør under menyen din.. det skjønner jeg ikke.. <p><br> </p> <p> <a href=""></a> </p> <p> </p> <p align="center"> </p> <p align="center"> </p> <p align="center"> </p> <p align="center"> </p> <p align="center"> </p> <p align="center"> </p> 2. å bruke tables til den designen der er ikke nødvendig, bruk gjerne <div>.. Så lærer du det riktig med en gang.. Se satyrium's tråd helt øverst ved webkafèen og pixelstreet for masse gode nyttige linker til å lære deg det.. (og spør gjerne her når du har lest gjennom om det er noe du ikke forstår..) 3. du bruker <font> mange steder, bruk heller <h1>, <h2>, <h3>, eller <span> for å sette fontstørrelse på overskrifter og lign.. 4. om du ABSOLUTT ikke vil lære deg <div>-basert design, , så sett id eller class på <td>'ene som inneholder menyen og innholdet, og sett egne link-farger til de forskjellige id'ene eller class'ene.. (#id a:hover {}, etc, eller .classname a:hover {}, etc..) men.. jeg vil absolutt anbefale deg å gå vekk fra table-basert design, og starte med <div>/css basert design... Endret 1. april 2004 av cfenzo Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 2. å bruke tables til den designen der er ikke nødvendig Tabeller er _aldri_ nødvendig for å få et design til å funke. Tabeller er ikkje laga for å lage layout i i det heile tatt - det er for å vise informasjon, statestikk o.l.! Anbefaler trådstarter til å skippe WYSIWYG "programmering", og heller lære deg HTML og CSS litt skikkelig Lenke til kommentar
cfenzo Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 (endret) tror jeg nok ordla meg litt feil der... "Å bruke tables på den sia der er ikke nødvendig" ville nok blitt mere riktig, da tables har sine bruksområder, men da ikke på "design", men heller innhold (lage skjematisk oppsett over data, etc, kan fort bli dritt ved bruk av div's, dog fullt mulig, men der skal man jo helst bruke tables (og css selvfølgelig)..) Endret 1. april 2004 av cfenzo Lenke til kommentar
melli123 Skrevet 1. april 2004 Forfatter Del Skrevet 1. april 2004 her var det mye jeg ikke skjønte, men det jeg kan prøve å følge noen av forslagene deres. men det jeg egentlig ville, var det at jeg lurte på om det går ann å ha to forskjellige mouseovers på en side. En i menyen, og en i brødteksten, fordi hvis du ser på mouseovern på menyen, så er det den fargen som er bak brødteksten som blir skrifet til. Og hvis jeg skal ha en link i brødteksten, og har de samme instillinge som i menyen, så syns ikke linken i brødteksten. her er et eksempel. gå inn her, og så "linker" i menyen. da vil du skjønne hva jeg mener med at teksten ikke synes når jeg holder musa over linkene. så hvis dere henger med på hva jeg mener, så er det jeg lurte på om det går ann å ha to forskjellige mouseovers på en side. PS: jeg vet det ble litt rotete, men enklere sagt. jeg skal ha to mouseovers på en side. går det ann? Lenke til kommentar
$k$ Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 ja det går an. se på det som PT sa og lær deg CSS hvis du ikke kan det, Arve87 har noen tuts som du kan lese Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 (endret) @ trådstarter.. det er samme mouseover effekten både i menyen og på innholdslinkene.. forskjellen er bare den at bak innholdet er det en annen farge.. om du tar musen over en av linkene i menyen vil du legge merke til at de fargen som kommer opp er (tilfeldigvis) akkurat den samme som bg'en bak innholdet. merkelig fenomen det der edit: men ja det lar seg gjøre å definere to (og flere) forskjellige mouseover effekter Endret 1. april 2004 av Smidt Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 tror jeg nok ordla meg litt feil der... "Å bruke tables på den sia der er ikke nødvendig" ville nok blitt mere riktig, da tables har sine bruksområder, men da ikke på "design", men heller innhold (lage skjematisk oppsett over data, etc, kan fort bli dritt ved bruk av div's, dog fullt mulig, men der skal man jo helst bruke tables (og css selvfølgelig)..) Nettopp. Tabeller er til for å vise skjematisk innhold, statestikk og denslags. Det er imot tabeller sin funksjon å bruke dei til layout/design. CSS og div's, span's e.l. er til for å lage strukturbasert design/layout. Lenke til kommentar
melli123 Skrevet 1. april 2004 Forfatter Del Skrevet 1. april 2004 (endret) oki. takk skal dere ha. jeg vet om denne sia. kan jeg lære fra den? men hva er egentlig forskjellen mellom HTML og CSS. (ser du , jeg kan ikke det en gang. ) og hvor mye mere kan man i web-design verden med å buke noe av det? edit: kan dere noen andre bra sider hvor man kan lære det? Endret 1. april 2004 av VgaR Lenke til kommentar
enden Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Css brukes for å lage et skille mellom innhold og design. (X)HTML skal kun brukes for å strukturere innhold, ikke for å presentere det på en spesiell måte. Det er her CSS kommer inn. Et stilark (det finnes andre typer enn CSS) brukes for å formatere utseendet på en spesiell måte. Fordelen med dette skillet er at en klient med spesielle forutsetninger (mobil klient med liten skjerm, ren tekstbrowser, klient som leser opp innhold for blinde) kan ta tak i kun innholdet fra (X)HTML fila og ikke behøve å bry seg om en masse formateringer. Kort og folkelig forklart, så får de som kan derre ta seg av den mer formelle framstillingen Lenke til kommentar
melli123 Skrevet 2. april 2004 Forfatter Del Skrevet 2. april 2004 (endret) Men blir det noe bedre side hvis man kan det. ( CSS, og HTML ) eller kan man gjøre alt det samme i f.eks. front page eller dreamweaver? Endret 2. april 2004 av VgaR Lenke til kommentar
enden Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 Siden kan bli seende like fin ut, men det bak teller en god del. Ingen her gidder å sette seg inn i fp kode bare for p hjelpe deg med noe småtteri Lenke til kommentar
melli123 Skrevet 2. april 2004 Forfatter Del Skrevet 2. april 2004 (endret) Ingen her gidder å sette seg inn i fp kode bare for p hjelpe deg med noe småtteri neinei, men jeg bare lurte på om det var absolutt nødvendig å måtte kunne det? for å få et fint design.? Endret 2. april 2004 av VgaR Lenke til kommentar
enden Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 (slettet dobbelposten din) Ja det er nødvendig å ha validerbar, semantisk riktig, men det har ingen synlig effekt for deg på dette stadiet. Det er det mest diplomatiske svaret jeg kan gi uten å rakke ned på folk som "ikke er flinke nok" Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 (endret) men jeg bare lurte på om det var absolutt nødvendig å måtte kunne det?for å få et fint design.? Design er ikke alfa omega, vet du. Vi snakker likt utseende for alle browsere, optimere siden for å få minst mulig upload fra server, så det går raskest mulig for klient, folk som bruker mobiler eller nettlesere med egne CSS skal kunne se det bra osv... Endret 2. april 2004 av Toolshed Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå