trMaG Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 (endret) Hei! Endelig en post som ikke handler om Radeon 9800pro/Geforce FX5900! Har en utfordring til hardwareinteresserte der ute: Leker itansvarlig hjemme om dagen og tenkte jeg skulle prøve å oppgradere den gamle Aptiva 2164-702 med litt mer ram og bedre skjermkort slik at det går ann å kjøre win xp home. Vi har raskere pc'er hjemme og jeg skal bare bruke noen hundrelapper og gidder ikke å gjøre større oppgraderinger Spesifikasjoner i øyeblikket: cpu: P3 450MHz hovedkort: Acer/IBM V66M (Skjønner ikke helt hvilken produsent) skermkort: Nvidia Riva 128/128zx minne: 128MB 100MHz sdram Tror jeg skal greie å finne 256MB med ram som passer, men har ikke greie på gamle skjemkort osv. Det jeg trenger å vite er hvilket skjermkort jeg burde gå for; Geforce3 Ti200, Geforce2, Vodoo2? Kjenner ikke disse kortene i det hele tatt..Kortet burde ikke koste mer en noen hundrelapper brukt. Fra Sisoft Sandra står det følgende om AGP-sloten: AGP Bus(es) on Hub 1 Version : 1.00 Speed : 2x 66MHz (132MHz data rate) Multiplier : 2/3x Side Band Enabled : No Side Band Support : Yes Aperture Size : 64MB Ser ut som om den er 2x, er skjermkortenen med AGP4x bakoverkompatibel med 2x? Tror også dette er 3.3 volts AGP, men vet ikke helt.. mvh magnus Endret 1. april 2004 av trMaG Lenke til kommentar
Straits Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 (endret) Hei!Tror jeg skal greie å finne 256MB med ram som passer, men har ikke greie på gamle skjemkort osv. Det jeg trenger å vite er hvilket skjermkort jeg burde gå for; Geforce3 Ti200, Geforce2, Vodoo2? Kjenner ikke disse kortene i det hele tatt..Kortet burde ikke koste mer en noen hundrelapper brukt. Fra Sisoft Sandra står det følgende om AGP-sloten: AGP Bus(es) on Hub 1 Version : 1.00 Speed : 2x 66MHz (132MHz data rate) Multiplier : 2/3x Side Band Enabled : No Side Band Support : Yes Aperture Size : 64MB Ser ut som om den er 2x, er skjermkortenen med AGP4x bakoverkompatibel med 2x? Tror også dette er 3.3 volts AGP, men vet ikke helt.. mvh magnus Hva med et GeForce 3 MX400? Eller GeForce 4 MX440? Er ikke dyrt, hvertfall ikke dyrt når du kjøper dem brukt. Sikkert en eller annen som sitter på et gammelt skjermkort som ikke blir brukt et eller anna sted.. Har forøvrig et gammelt skjermkort selv, Nvidia GeForce DDR står det på det, fulgte faktisk med en IBM Aptiva det også.. Pcutstyr selger Gainward GeForce4 MX440-8X 64MB DDR AGP, "PRO/600-8X TV" TV-Out, Retail ---> http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=121512 Endret 1. april 2004 av X-c@libR Lenke til kommentar
trMaG Skrevet 1. april 2004 Forfatter Del Skrevet 1. april 2004 (endret) [Hva med et GeForce 3 MX400? Eller GeForce 4 MX440? Er ikke dyrt, hvertfall ikke dyrt når du kjøper dem brukt. Sikkert en eller annen som sitter på et gammelt skjermkort som ikke blir brukt et eller anna sted.. Høres bra ut det, vet du hvor mye jeg maks burde gi for disse brukt? Takk for inspill! Vil gjerne ha flere.. magnus Edit 1: noen forandringer i tekst Edit 2: Vil disse kortene fungere uproblematisk med hovedkortet? Endret 1. april 2004 av trMaG Lenke til kommentar
Straits Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 (endret) Altså brukt priser tør jeg ikke tippe på, men rundt 200-300,-?? Weee post nr. 100... Endret 1. april 2004 av X-c@libR Lenke til kommentar
Ne_On Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 hvorfor ikke kjøpe et Geforce4 TI kort? vet iverfall at de er bakoverkompitable med AGP 2X hadde selv et gf4 TI4800SE på en gammel maskin som ikke hadde mer en 2X agp. så tror det skulle virke du kan jo få en billig Demovare. eller en billig brukt? Lenke til kommentar
Straits Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Du har ganske rett Ne_On men jeg tror det er større sjans for at han klarer å skaffe MX440 billig brukt enn et ti kort, fordi ti kortene holder seg bedre i pris.. Men dette er jo en vurderingssak da.. Lenke til kommentar
trMaG Skrevet 1. april 2004 Forfatter Del Skrevet 1. april 2004 Hvordan er GeForce 3 MX400 og GeForce 4 MX440 i forhold til et Radeon 9200, f.eks dette: radeon 9200se Prisen er jo ganske lik mener jeg.. Vil Radeon 9200se fungere med hovedkortet? Lenke til kommentar
trMaG Skrevet 1. april 2004 Forfatter Del Skrevet 1. april 2004 (endret) hvorfor ikke kjøpe et Geforce4 TI kort? vet iverfall at de er bakoverkompitable med AGP 2X hadde selv et gf4 TI4800SE på en gammel maskin som ikke hadde mer en 2X agp. så tror det skulle virke du kan jo få en billig Demovare. eller en billig brukt? Er ikke keen på å bruke allverdens av kroner for et nytt skjemkort.. Bare interessert i et kort som kjører xp home greit og som har 3d støtte. Kjøper helst brukt og da maks 350 kr. mag EDIT: Kan gå litt høyere for nytt kort... Endret 1. april 2004 av trMaG Lenke til kommentar
Straits Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Hvordan er GeForce 3 MX400 og GeForce 4 MX440 i forhold til et Radeon 9200, f.eks dette: radeon 9200sePrisen er jo ganske lik mener jeg.. Vil Radeon 9200se fungere med hovedkortet? Altså, kjøp heller 9200 enn 9200se.. Jeg vil tro at et 9200 kort vil fungere greit. Spørs jo hvilke krav man setter da, men det begrenser seg vel litt selv med resten av pc'en.. Lenke til kommentar
Ne_On Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Tror faktisk at Geforce 4 MX440 er jo en del bedre en 9200SE vil jeg tro! hvis du tviler så kan du jo bare sjekke ut noen tester på nettet! Lenke til kommentar
norrick Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 For å si det rett ut: Den maskinen er ikke verdt å koste på 5 øre (sorry men fakta, kan ikke brukes til DivX filmer uten hakking) og det hjelper ikke stort om du setter i mere minne eller nytt VGA kort. Spar heller litt og kjøp en Duron 1.6 og demobrukt nForce2 HK m/VGA + noe minne så får du en maskin som du kan gjøre litt med. Lenke til kommentar
roolf Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Jeg er ikke sikker på om Raden 9xxx serien støtter AGP 2x. Mener de bare støtter AGP 4x og 8x. Du bør i alle fall sjekke dette dersom du vurderer slike nye kort. Ellers er vel Geforce3 serien eller Matrox G400 et voldsomt løft i forhold til det du har i dag. Sikkert mulig å finne noen slike brukt til en billig penge. Lenke til kommentar
stigen1 Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 (endret) Jeg hadde samme maskin, fra 1998(7)? Dette hk kan ikke ta "vanlig"(4/8x) AGP format, det er av den gamle typen(2x), så du må få tak i et eldre kort. Ikke kjøp noe før du har prøvd det i maskinen evt. Snakker av erfaring! Minne får du lett tak i, men det HK tar ikke mer enn 3 stk 128mb RAM. Edit; så det er riktig: Radeon 9xxx passer ikke i. Endret 1. april 2004 av stigen1 Lenke til kommentar
trMaG Skrevet 1. april 2004 Forfatter Del Skrevet 1. april 2004 Hva med det her? Radeon 7000 med 64MB minne Hvordan er det i forhold til geforce3 MX400 og geforce4 MX440? mag Lenke til kommentar
Straits Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 (endret) Tror faktisk at Geforce 4 MX440 er jo en del bedre en 9200SE vil jeg tro! hvis du tviler så kan du jo bare sjekke ut noen tester på nettet! Tror faktisk jeg også.. Prisen på et nytt MX440 kort ligger litt i overkant av 400,- tåler man den prisen så får man seg et ok kort til en grei pris. Det er jo en 450MHz cpu, så det blir vel ikke snakk om noe spilling her?? Endret 1. april 2004 av X-c@libR Lenke til kommentar
trMaG Skrevet 1. april 2004 Forfatter Del Skrevet 1. april 2004 (endret) Jeg hadde samme maskin, fra 1998(7)? Dette hk kan ikke ta vanlig AGP format, det er av den gamle typen, så du må få tak i et eldre kort. Ikke kjøp noe før du har prøvd det i maskinen evt. Snakker av erfaring! Minne får du lett tak i, men det HK tar ikke mer enn 3 stk 128mb RAM. Ja, det hadde vært fint å finne ut hvordan AGP'en er.. I første post la jeg ved litt informasjon fra sisoft sandra.. Er det noe jeg kan gjøre for å finne ut mer om AGP-porten eller er det noen som kan tolke informasjonen ovenfor? mag EDIT: hvilke kort er det som støtter denne gamle typen? Og hva er egentlig forskjellen mellom gammel type og ny type AGP? Endret 1. april 2004 av trMaG Lenke til kommentar
stigen1 Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 (endret) Jeg hadde samme maskin, fra 1998(7)? Dette hk kan ikke ta vanlig AGP format, det er av den gamle typen, så du må få tak i et eldre kort. Ikke kjøp noe før du har prøvd det i maskinen evt. Snakker av erfaring! Minne får du lett tak i, men det HK tar ikke mer enn 3 stk 128mb RAM. Ja, det hadde vært fint å finne ut hvordan AGP'en er.. I første post la jeg ved litt informasjon fra sisoft sandra.. Er det noe jeg kan gjøre for å finne ut mer om AGP-porten eller er det noen som kan tolke informasjonen ovenfor? mag Du kan kun kjøpe et grafikk kort som støtter AGP 2, som sagt jeg hadde denne maskinen før selv. Edit; AGP2 er et annet format enn 4/8, la meg si det enkelt: du får ikke presset ned et nyere kort i AGP porten. Endret 1. april 2004 av stigen1 Lenke til kommentar
trMaG Skrevet 1. april 2004 Forfatter Del Skrevet 1. april 2004 Du kan kun kjøpe et grafikk kort som støtter AGP 2, som sagt jeg hadde denne maskinen før selv. Ja, men går det med kort som er bakoverkompatible med AGP2x eller må jeg ha et rent AGP2x kort? mag Lenke til kommentar
stigen1 Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Du kan kun kjøpe et grafikk kort som støtter AGP 2, som sagt jeg hadde denne maskinen før selv. Ja, men går det med kort som er bakoverkompatible med AGP2x eller må jeg ha et rent AGP2x kort? mag Du må ha et rent AGP 2 kort, jeg prøvde nemlig å oppgradere, uten å sjekke hvilket format jeg hadde, og det gikk ikke Lenke til kommentar
stigen1 Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Du kan kun kjøpe et grafikk kort som støtter AGP 2, som sagt jeg hadde denne maskinen før selv. Ja, men går det med kort som er bakoverkompatible med AGP2x eller må jeg ha et rent AGP2x kort? mag Du må ha et rent AGP 2 kort, jeg prøvde nemlig å oppgradere, uten å sjekke hvilket format jeg hadde, og det gikk ikke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå