Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Google lanserer gratis e-post?


Anbefalte innlegg

som et kortvarig postoppbevaringssted er ikke 1GB for mye..

Det var ikke snakk om kortvarig oppbevaring av epost. Poenget var at man skulle ha all eposten sin her over lengre tid, og gjerne aldri mer bytte.

Dersom du leser posten min engang til så ser du at jeg skrev:

"Dersom man ser på mailkontoen som en midlertidig lagringsplass for data og ikke som et kortvarig postoppbevaringssted er ikke 1GB for mye.

 

Altså, md 1GB kommer dette her til å bli utnyttet GROVT på den måten som jeg nevnte ovenfor. Hvis de skal hindre dette med å sette en utrolig lav downloadshastighet så vil så absolutt ingen folk engang gidde bruke Google. Ingen *trenger* 1GB mailplass og ingen kommer derfor bytte til Google fra hva enn de hadde før. Selv om jeg altså ser frem til en ny lagringsplass for data

Det er fullt mulig å innføre visse restriksjoner:

-maks 5 MB som vedlegg.

-ingen ftp.aksess

-maks transfer på f.eks 100MB i måneden, man må betale for høyere overføringsgrense.

 

Klart det er noen som trenger 1GB! Dersom man har en jobb der man mottar masse vedlegg er ikke 1 GB for mye. Det skal ikke så veldig mange pdf, Excel og Powwerpoint filer før man raskt er oppe i noen hundre MB. Dersom man i tillegg er med på 4-5 mailinglister med stor trafikk og ønsker å arkivere dette blir der raskt flere hundre MB. Kanskje ikke så mange som trenger 1 GB i dag, men innen et par år vil det være mange. Selv kommer jeg sikkert til å trenge 600-800MB inen et år.

 

I mange bedrifter er det en konstant kamp for å hindre at den tildelte kvoten på noen hundre MB ikke fylles opp slik at man går glipp av mail. Noe som igjen fører til at man må logge seg på midt i ferien for å slette og rydde opp i kaoset.

 

Med nok plass og mulighet for å søke igjennom ved hjelp av en søkemotor vil også email-vanene endre seg. Det blir da mindre aktuellt å slette alt ettersom det kan være kjekt å ha senere som arkiv.

Endret av Jattajatta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rent teknisk tror jeg google er svært godt i stand til å opprette en slik mail-tjeneste. De har jo enorme datamaskiner både for lagring og for sortering, pakking og uthenting av informasjon fra databaser.

 

Google kan sikkert fint bruke noen av de samme teknikkene de bruker for web-arkivet sitt på denne mailtjenesten:

  • Unngå dobbel-lagring, slik som kjedemail, vitser og andre ting som blir sendt eller mottatt av svært mange brukere. Da lagred meldingen bare en gang, men er linket fra hver enkelt bruker.
  • Det samme gjelder store og små vedlegg. Alle filer som finnes fra før i systemet blir ikke lagret på nytt, men bare linket fra hver bruker sin epostkonto. På denne måten kan de sikekrt redusere den brukte lagringsplassen per gjennomsnittlig bruker til ca 1/4 av opprinnelig.
  • I tillegg har de fantastiske databaser med komprimering. Mengder av tekst kan komprimeres til rundt 1/10 av opprinnelig plass.
  • En gjennomsnittlig bruker vil kanskje bruke 20GB av dette berget med lagringsplass, dermed er det plass nok til de som trenger det, men likevel uten at det koster all verden i maskinvare.

Med disse teknikkene er jeg ganske overbevist om at google vil være kapabel til å tilby en slik enorm mail.

 

Jeg venter ennå på at aprilspøk-usikkerheten legger seg før jeg tror at de faktisk gjennomfører dette. Håper også beta-testingen blir ferdig snart. (fikk ikke registrert meg)

Lenke til kommentar
Dersom noen trenger 1 GB maillagringsplass på jobb, ja da har de egen mail gjennom jobben. Bedrifter er neppe målgruppen for denne tjenesten.

Selv om ikke bedriftskunder er hovedmålgruppen så er det nok mange som kommer til å opprette en konto, også i jobbsammenheng. I mange bedrifter har man "policy" på at mailkontoen skal være så og så stor og det er ofte vanskelig/tidkrevende/umulig/byråkratisk og få større kvote. Dersom man har gamle data og lagringssystemer spises jo megabytene raskt opp. Derfor er det mange adminer som er litt "nazi" når det gjelder tildeling av plass.

 

Og grensene mellom jobb og privat er flytende. Det er mange som er sin egen herre og da er ofte jobb og privat mailkonto den samme. For ikke å snakke om allle de som har jobben som hobby, eller hobbyen som jobb.

 

Det største hinderet for at man kan benytte en slik konto i jobb (og privat) sammenheng blir nok mer at man ikke ønsker at Google skal scanne igjennom mailen.

Lenke til kommentar

Som nevnt ovenfor en plass, så gir NRK deg en gratis 100MB-konto på nrkpost.no. Etter hva jeg skjønner er dette samme tjeneste som runbox driver, men forskjellen er at NRK ikke krever avgift (de har jo lisensen :)

 

Google-løsningen er ikke mer enn 10 ganger mer plass enn dette.

Dessuten - ved å begrense størrelsen på den enkelte mail til f.eks. noen MB så er vel ikke plass det store problemet. De skal jo dra reklamekroner av det uansett.

 

Hvem har bruk for dette? Sikkert ingen, men hvem har bruk for bil i Oslo? Egentlig ganske få, men hjelper det å si det? Neppe...

Det dreier seg om kunstige behov som alltid ellers.

 

Hvor mange ganger i uka får du mail på en MB eller mer? Mange.....hvis du tenker på videosnutter og annet tull som dumper inn støtt og stadig. Hvis f.eks. en sånn videofil sprer seg til 1000 brukere (bare på google-mail) så vil heller ikke dette fylle 1000 ganger den ene fila siden den kun vil bli lagret en gang og først bli slettet når alle har 'sletta' den fra sin konto. Intelligent database-styring sørger for at dette er enkelt. I prinsippet vil den bli liggende evig så lenge den er massespredd sånn som sånt gjerne blir.

 

Men likevel - det er peanuts for en kjempe som google. Spørsmålet er om man skal la de få så til de grader overtaket på deg. Mange er i dag litt anti-Bill Gates.

Tror man også bør være litt anti-alle_de_store. Google er en bra sak, men ikke bli for avhengig. Det er selvfølgelig helt unødvendig å si sånt, det hjelper lite på de millioner av yngre nettfreaks som snart er i besittelse av en gmail-konto.

Det er neppe aprilsnarr (det er vel avkreftet nå).

 

 

Boot

Endret av Blib
Lenke til kommentar

Det er bare bra at noen gjør det vanskelig for google Gmail å kunne legge ut e-mailen til folk som lesestoff for alle, det er jo idioti, skjønner ikke hva de tenker med når det kommer til dette

 

Dessuten så er all reklamen som man kommer til å få totalt unødvendig, den kunne de heller hadd på ei startup side som f.eks hotmail bare med reklame...

Lenke til kommentar
Det er bare bra at noen gjør det vanskelig for google Gmail å kunne legge ut e-mailen til folk som lesestoff for alle, det er jo idioti, skjønner ikke hva de tenker med når det kommer til dette

Tror du bør lese litt nøyere. E-postene blir selvsagt ikke lagt ut noen som helst plass.

 

Hele saken er bare helt latterlig, og Google gjør ingenting galt.

 

Hadde e-postene blitt lest manuelt hadde saken vært en annen, men hvem pokker bryr seg om et brev blir scannet av en datamaskin?

 

Reklamen til google er faktisk helt genial også. Håper det er slik fremtidens reklame blir.

Lenke til kommentar

En ting er reklame basert på det du selv oppgir at du er interessert i, slik som man gjør i Opera for eksempel. En annen ting er når man gjør det på denne måten. Om jeg bruker ordet anal i en mail betyr ikke det at jeg ønsker reklame for all verdens buttplugs. Jeg og mange andre ønsker ikke at mailleverandøren skal blande seg inn i innholdet av mine mail på noen som helst måte.

 

Dette blir ikke noe å bruke for "ordentlig mail", dette blir en bra konto å ha for "søppelmail", litt sånn som jeg bruker Hotmail i dag, bortsett fra at der må jeg inn og slette mail i ett sett for at ikke den ekstremt lave plassen skal brukes opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...