Gå til innhold

Hjemmelaget Flow Control

Anbefalte innlegg

Lurte på om det er noen genier som kan klare å hjelpe meg med å "finne opp" hjemmelaget flow control ;) De som er/var å få kjøpt er sterkt overpriset.

fliessanzeige.jpg

I mitt store hode med heller mindre inni, kan jeg klare å tenke så langt; Du trenger 2 (3) små plaxiglass plater (Tykkelse blir smaksak) 2 nipler som passer slangen du har. En form for pakning eller sillikon (Lim). En lang tynn skrue som går gjennom den ene plexi platen og inn i den andre der det må jenges opp hull som passer skruens jengemønster. Skruen skal "holde" selve indikatoren, men hvordan og hva lager man indikatoren av? Poenget er jo å SE den så den bør ha sterk kontrast mot plexiglasset.

Det andre problemet er hvordan skal man hule ut plexien så markøren får plass og blokkene blir fine? Kan jo bruke 3 lag plexi og borre midterste plate opp i stor diameter og de to andre platene små hull til skruen som holder markøren

Markøren må være lett og snurre, må være nokk å bare se på den, for å ikke bremse kjølevæsken, så å sage ut av no plast bør funke. Den bør ha X eller Y form og vannet som treffer indikatoren må treffe litt på en av sidene. For de som måtte like LED's, borr ettpar hull i ytterkanten av denne blokken med indikator i og putt LED's inni, så lyser hele dingsen :cool:

Endret av Hoax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har lest litt her på forumet om folk som har brukt ein lignandes sak, dei meinte at det var litt mykje motstand i ein slik målar.

Her er mine forslag, som eg sjøl aldri har testa ut, naturligvis.

Du kan festa ein liten tråd, helst av syntetisk materiale, ved tankinnløpet, eller noko slikt. Er det bevegelse i vatnet vil då tråden bevega seg.

Ein litt kulare metode er å bruka et venturirør.

Då treng du ei innsnevring og, naturligvis, det motsatte av ein innsnevring.

F eks du har 3/8" slange i systemet ditt, då kan du ha et lite stykke med 1" slange. Vannet vil då bevega seg seint i 1" delen og hurtig i 3/8". Ligg dette horisontalt og ikkje noko slags anna forstyrrandes element vil det bli ein trykkforskjell mellom dei to slangedimensjonene. 1" vil få høgt trykk og lav hastighet og 3/8" vil få lavt trykk og høg hastighet.

Dermed kan du sette ein tynn, minst mulig, slange mellom dei to slangane på oppsida av der dei er kobla på. Ein slags parallellkobling, men det skal ikkje gå noko vann igjennom denne slangen. Denne tynne slangen skal være halvfull med luft før du set i gang pumpa. Før du du set i gang pumpa vil luftnivået vere det samme på begge sider. Når du set igang pumpa vil lufta bli sugd mot der det er mindre trykk altså mot 3/8" delen.

Venturislangen bør nok monterast under tanken din eller kan det bli litt kluss.

Forskjellen mellom luftnivået i venturirøret representerer trykkforskjellen og dermed hastighetsforskjellen. Det som er saken her er at du kan rekne ut hastigheten til vatnet uten å ha særlig trykkfall.

Lenke til kommentar

Den beste propellen/impelleren man kan få, er nok fra en liten akvariepumpe. Få fatt i et repset til en slik for en 50-lapp, (dyrebutikker har slike) evt finn noe brukt. Her vil du finne både aksling og gummiforinger i rett dimensjon. Det er nemmelig litt viktig at alle delene passer perfekt, ellers vil du få mye (u)lyd fra denne flow indikatoren, og det er vel neppe ønskelig.

Hvis jeg skulle laget noe slikt ville jeg ha brukt to litt tykke plexi plater, rundt 6-8 mm. I midten av disse ville jeg har boret en forsenkning som gummiforingen til impellerakslingen hadde passet i, men ikke boret hull i gjennom. Det er vann vi snakker om, så det er best med minst mulig hull. Når trenger du en rund "vegg" til og føye det hele i sammen. Det enkleste ville være og få kappet et plexirør i rett dim, og bore to hull i dette for nipler. Det hadde også vært mulig å dreie dette ut av en hel plexibolt, en veldig tykk plate, eller annet passende materiale. Lim sammen med spesiallim for plexi. Nå vil denne flow indikatoren nesten ha samme utseende som den på bildet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

142,- kr for denne kan vel ikke kalles direkte dyrt?

Har brukt langt mere penger på teitere ting enn dette....

Si at du skal lage noe sånt sjølv... Hvor mye tid (=penger) og penger og frustrasjon koster nå ikke det??

Lenke til kommentar

Si at du skal lage noe sånt sjølv... Hvor mye tid (=penger) og penger og frustrasjon koster nå ikke det??

Betaler da faen ikke 150,- for en plastknott, det kommer jo frakt og sikkert ekspedisjonsgebyr i tilegg så det blir fort 200,- og hvis du synes det er fornuftig pris så er det noe som mangler en plass...

Lenke til kommentar

Ein slange har du råd til.

hmal.png

- Ka som er punkt 1 og 2 og vannretningen har ingenting å bety.

- Formel gir hastigheten i punkt 1.

- P1-P2 er trykkforskjellen mellom 1 og 2. Mål forskjellen på vannsøylene i cm og multipliser det med 10.

- Rho, den rare p-en, er densiteten i kg/m^3. A er arealet av tverrsnittet i m^2.

- Svaret som du får er i m/s.

Svaret multipliserer du med tverrsnittarealet, då får du volumstrømmen i m^3/s. Dette kan du multiplisera med 3,6 million for å få liter per time.

Ved 4,6 cm forskjell mellom dei to søylene blir hastigheten ca 100 l/t.

- Med forbehold om feil. -

Endret av Kvakksalveren
Lenke til kommentar

Betaler da faen ikke 150,- for en plastknott, det kommer jo frakt og sikkert ekspedisjonsgebyr i tilegg så det blir fort 200,- og hvis du synes det er fornuftig pris så er det noe som mangler en plass...

Jeg heller gidder jo ikke å betale 142kr for noe sånt...

Men hvis jeg absolutt ville hatt en sånn sak, så er valget mellom å lage den selv eller legge ut 200 lusne kroner på å få den ferdig laget...

Men enkelte er villige til å betale, og da handler det vel om tilbud og etterspørsel...

Alternativt så kan du jo gjøre som kvakksalveren sier, lage din egen målesløyfe og regne det ut selv...

Hvis jeg skulle hatt noe sånt, ville jeg gått for noe sånt som eventuelt kunne koblet opp med denne! Men da hadde jeg vært villig til å betale for det og...

Edit: Leif

Endret av Plukk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...