mrmattis Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Hei Min pc har følgende konfigurasjon : Harddisk 120 gb tilkoblet via S-ata (cable select) DVD-brenner koblet til ide 1, brenneren står som slave. Jeg ønsker å montere inn en 80 gb. harddisk som jeg har liggende. Hvordan må jumperen på denne harddisken stå, samt hvor kobler jeg den til ? Prøvde å koble 120 gb som master, og 80 gb som slave på ide 2. Pc`en ville da ikke starte windows, pga noe med bootdisk ?!? Prøvde da å koble 120 gb som cable select, og da kom jeg inn i windows. Fikk beskjed om at ny enhet var funnet, og at jeg måtte restarte maskinen. Før jeg restartet maskinen sjekket jeg harddiskene, og alle partisjonen var listet opp Når jeg så restarter maskinen, så vil ikke windows starte Drar jeg ut kontaktene på den nye harddisken, så starter windows uten problem. Mistenker at dette kan ha noe med bios innstillinger å gkøre, men på det området er jeg helt grønn Kan noen hjelpe meg ? mrmattis Lenke til kommentar
Pansergnom Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Skit boot rekkefølge i biosen serial ata kontrolleren først.. Lenke til kommentar
mrmattis Skrevet 1. april 2004 Forfatter Del Skrevet 1. april 2004 Hei Takk for tipset, maskinen startet nå som den skulle Jeg har nå koblet på følgende måte: 120 gb hd s-ata, cable select dvd-brenner, slave, ide 1 80 gb hd, slave, ide 2 Virker det som en fornuftig løsning ? Det ser jo ut til å fungere utmerket, så kanskje jeg skal la det være å tukle med det mrmattis Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Når du ikke kan noe om Master og Slave konfigurasjon, er det like greit å bare la det være slik når det virker. Men du kan jo prøve å få en Master og Slave på samme IDE, bare husk hvordan det var før du tuklet med det . Lenke til kommentar
Pansergnom Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 (endret) Tror harddisken bør stå som master for at alt skal fungere prikkfint, med mindre man har 2 hddèr på en ide controller... see? Og så er d ikke bra for diskhastigheten å være på samme kabel som en cd/dvd device... Wee, inlegg nr 100 Endret 1. april 2004 av MetiCx Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 (endret) Om harddisk er på Master eller Slave er totalt irrelevant, fungerer 100% likt uansett. Gjelder også i kombinasjon med andre enheter enn harddisker, som CD/DVD-rom osv. Når det kommer til kabel og ytelse, så kommer harddisken til å få samme ytelse selv om CD/DVD-rommen er tregere (ATA33 eller lignende), er harddisken da ATA100, så forblir den på ATA100. Endret 1. april 2004 av Basus Lenke til kommentar
Kasp Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Dette skal funke bra: CD-ROM: Primary master (IDE 1) HD med OS: Primary Slave Andre HD: Secondary master (IDE2) sett jumpern på master.... Tror maskina skal boote raskere med CD-ROM som booter først Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå