Gå til innhold

Installere ekstra harddisk

Anbefalte innlegg

Hei

Min pc har følgende konfigurasjon :

Harddisk 120 gb tilkoblet via S-ata (cable select)

DVD-brenner koblet til ide 1, brenneren står som slave.

Jeg ønsker å montere inn en 80 gb. harddisk som jeg har liggende. Hvordan må jumperen på denne harddisken stå, samt hvor kobler jeg den til ?

Prøvde å koble 120 gb som master, og 80 gb som slave på ide 2. Pc`en ville da ikke starte windows, pga noe med bootdisk ?!?

Prøvde da å koble 120 gb som cable select, og da kom jeg inn i windows. Fikk beskjed om at ny enhet var funnet, og at jeg måtte restarte maskinen. Før jeg restartet maskinen sjekket jeg harddiskene, og alle partisjonen var listet opp :yes:

Når jeg så restarter maskinen, så vil ikke windows starte :dontgetit:

Drar jeg ut kontaktene på den nye harddisken, så starter windows uten problem.

Mistenker at dette kan ha noe med bios innstillinger å gkøre, men på det området er jeg helt grønn :hmm:

Kan noen hjelpe meg ?

mrmattis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Takk for tipset, maskinen startet nå som den skulle :thumbs:

Jeg har nå koblet på følgende måte:

120 gb hd s-ata, cable select

dvd-brenner, slave, ide 1

80 gb hd, slave, ide 2

Virker det som en fornuftig løsning ?

Det ser jo ut til å fungere utmerket, så kanskje jeg skal la det være å tukle med det :blush:

mrmattis

Lenke til kommentar

Tror harddisken bør stå som master for at alt skal fungere prikkfint, med mindre man har 2 hddèr på en ide controller... see? :thumbs:

Og så er d ikke bra for diskhastigheten å være på samme kabel som en cd/dvd device... ;)

Wee, inlegg nr 100 :love:

Endret av MetiCx
Lenke til kommentar

Om harddisk er på Master eller Slave er totalt irrelevant, fungerer 100% likt uansett. Gjelder også i kombinasjon med andre enheter enn harddisker, som CD/DVD-rom osv. Når det kommer til kabel og ytelse, så kommer harddisken til å få samme ytelse selv om CD/DVD-rommen er tregere (ATA33 eller lignende), er harddisken da ATA100, så forblir den på ATA100.

Endret av Basus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...