diss Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Heisann! Idag har jeg endelig fått min nye laptop i hus, har gledet meg som en unge, så dette er som en liten julaften for meg. Laptopen har innebygget wlan, så det skal være fullt mulig å koble seg opp på et trådløst nettverk. Men da begynner jeg å lure.. Jeg har bredbånd fra nextgentel og bruker cisco routeren som fulgte med. Etter routeren har jeg satt en switch og via en nettverkskabel så følger deretter min stasjonære pc. Men med tanke på laptopen, så hadde det vært veldig fint om jeg kunne benytte meg av wlan muligheten, så jeg kan koble meg opp fra hvor som helst i leiligheten (den er ikke så stor). Finnes det noen form for adapter som man kan sette i en port på switchen som sender ut et trådløst signal slik at laptopen kan koble seg opp via wlan? Så slipper jeg iallefall å bytte ut hele nettverket mitt.. Ser litt på denne fra komplett, men jeg aner rett og slett ikke hva det er jeg egentlig ser på.. Lenke til kommentar
OleJ Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 (endret) Ta en titt på komplett.no under Nettverk > Trådløst aksesspunkt http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10281 Den du har linket til er vel en sak som gjør at du kan bruke et vanlig nettverkskort som trådløskort. edit: Linken til komplett gikk til feil sted. Endret 31. mars 2004 av OleJ Lenke til kommentar
diss Skrevet 31. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2004 Joda, jeg ser på de produktene, men jeg vet ikke hva jeg skal ha av dem. Jeg har allerede en router og en switch. Og jeg vil helst slippe å måtte bruke så altfor mye penger. La meg se om jeg kan forklare det bedre; Fra uttaket i veggen går det kabel til routeren. Fra routeren går det kabel til switchen, og fra switchen går det kabel til min stasjonære pc. Jeg vil gjerne beholde det slik, og håpet på at det fantes en slags "sender" med antenne som jeg bare kunne sette i en av portene til switchen. Dette istedet for å betale nye 1000kr for en ny switch som er trådløs. ? Lenke til kommentar
mar Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 (endret) Joda, jeg ser på de produktene, men jeg vet ikke hva jeg skal ha av dem. Jeg har allerede en router og en switch. Og jeg vil helst slippe å måtte bruke så altfor mye penger. La meg se om jeg kan forklare det bedre; Fra uttaket i veggen går det kabel til routeren. Fra routeren går det kabel til switchen, og fra switchen går det kabel til min stasjonære pc. Jeg vil gjerne beholde det slik, og håpet på at det fantes en slags "sender" med antenne som jeg bare kunne sette i en av portene til switchen. Dette istedet for å betale nye 1000kr for en ny switch som er trådløs. ? Du kjøper et slikt aksesspunkt og kobler det til switchen. Enkelt og greit. edit: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=121269&view=detailed den er jo billig. Endret 31. mars 2004 av mar Lenke til kommentar
diss Skrevet 31. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2004 (endret) (diss @ 01/04/2004 : 00:43) Joda, jeg ser på de produktene, men jeg vet ikke hva jeg skal ha av dem. Jeg har allerede en router og en switch. Og jeg vil helst slippe å måtte bruke så altfor mye penger. La meg se om jeg kan forklare det bedre; Fra uttaket i veggen går det kabel til routeren. Fra routeren går det kabel til switchen, og fra switchen går det kabel til min stasjonære pc. Jeg vil gjerne beholde det slik, og håpet på at det fantes en slags "sender" med antenne som jeg bare kunne sette i en av portene til switchen. Dette istedet for å betale nye 1000kr for en ny switch som er trådløs. ? Du kjøper et slikt aksesspunkt og kobler det til switchen. Enkelt og greit. Så enkelt altså? Takk skal du ha. Edit: Ikke så dyrt som jeg først hadde trodd Endret 1. april 2004 av diss Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Det finnes vel også noe liknende med 22Mbps eller 54Mbps hvis du er avhengig av så store hastigheter.. Lenke til kommentar
diss Skrevet 1. april 2004 Forfatter Del Skrevet 1. april 2004 Høy hastighet er alltid velkommen, men jeg antar at det straks blir mye dyrere da? Desssuten, det blir nok vanlig surfing osv. Ved overføring av store mengder data, så plugger jeg bare i en nettverkskabel Lenke til kommentar
diss Skrevet 1. april 2004 Forfatter Del Skrevet 1. april 2004 Mpx.no ser ut til å ha et bra ukens tilbud. I barbara.no så får jo jo switchen grei omtale også. Er dette et bra tilskudd til et allerede kabelbasert nettverk? Som accesspoint? Lenke til kommentar
Supervisor Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Du trenger ikke dette komplettet siden du allerede har innebygd nettverkskort. (Jeg har den og den er OK) Kjøp bare aksesspunkt. Lenke til kommentar
diss Skrevet 1. april 2004 Forfatter Del Skrevet 1. april 2004 Du trenger ikke dette komplettet siden du allerede har innebygd nettverkskort. (Jeg har den og den er OK) Kjøp bare aksesspunkt. Sant nok. Men det innebygde nettverkskortet på laptopen støtter bare hastigheter opp til 11mbps (11.b såvidt jeg husker). Den 3com switchen støtter både 11.b og 11.g (54mbps), og er dessuten ikke særlig dyr, iallefall ikke når det følger et 11.g pcmia kort med. Når et 11.b aksesspunkt ikke er så veldig mye billigere, så tenker jeg at jeg liksågodt kan kjøpe det 3com settet fra mpx.no. Så har jeg også muligheter til å oppgradere resten av nettverket etterhvert. Lenke til kommentar
Supervisor Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Jeg kjøpte den på ukens tilbud for 1295kr. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=124297&cks=PRL Lenke til kommentar
diss Skrevet 1. april 2004 Forfatter Del Skrevet 1. april 2004 Jeg kjøpte den på ukens tilbud for 1295kr. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=124297&cks=PRL Er du fornøyd med den? Er det slik at jeg kan koble denne til min allerede eksisterende switch og bruke den som et rent aksesspunkt? Et dumt spm, den trådløse switchen har jo 4 porter.. Hva brukes disse til? Den er jo trådløs.. En inngang til å ta imot kabelen fra telefon/bredbåndskontakten er jo natrulig.. Men hva brukes resten av portene til? Lenke til kommentar
Skikongen Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Anbefaler denne guiden for noviser, jeg fikk i hvert fall brukt for den. Har nettopp satt opp trådløst med 3Com mot NextGenTels Netopia router og det var desverre ikke så enkelt som først antatt. Plundret faktisk noe j*. Trådløs Frihet Hjemme For min del var ikke oppsettet like enkelt som beskrevet her. Lykke til. Lenke til kommentar
Supervisor Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 For meg var det akkurat slik som det står på relativt.net 1. Plugg kabelen fra Netopiaen/Ciscoen til en LAN port på din trådløse ruter (altså ikke uplink, wan, el.l) 2. Slå av DHCP på den trådløse ruteren Enkelt og greit..... Lenke til kommentar
Supervisor Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Er du fornøyd med den? Er det slik at jeg kan koble denne til min allerede eksisterende switch og bruke den som et rent aksesspunkt? Et dumt spm, den trådløse switchen har jo 4 porter.. Hva brukes disse til? Den er jo trådløs.. En inngang til å ta imot kabelen fra telefon/bredbåndskontakten er jo natrulig.. Men hva brukes resten av portene til? Ja, jeg er fornøyd. Har 3 PCer koblet som trådløs og en som er koblet med kabel. Du kobler kabelen fra router i en av de 4 porter og kan bruke andre 3 til å koble PCer som har vanlige nettverkskort. Lenke til kommentar
diss Skrevet 1. april 2004 Forfatter Del Skrevet 1. april 2004 Har lært en del nå. Tusen takk for hjelpen Et siste spørsmål. Jeg har allerede en kabelbasert switch med 4 porter, og nå har jeg bestillt en trådløs switch med 4 porter. Noen ganger har 4 porter blitt litt lite, så jeg lurer på om det går an å ha begge switchene koblet i nettverket, slik at jeg kan bruke 8 porter? Det blir på denne måten: Bredbåndskontakt:---------> Kabelswitch (4 porter). I switchen plugges 2 kabler: 1) Nettverkskabel til stasjonær pc. 2) Nettverkskabel til Trådløs switch (4 porter) ------------> wlan til laptop. Vil dette fungere? Da har jeg teknisk sett 4 ekstra tilkoblingsporter til nettverket mitt.. Lenke til kommentar
Supervisor Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Jeg leste ikke så nøye men må si at jeg brukte både D-Link switch og router og alt funket bra så jeg tror at dette vil også være OK. Egentlig, prinsippet er det samme med trådløs utstyr). Jeg tror ikke du skal ha alle portene tilgjengelige fordi du må koble switch og trådløst punkt sammen og der mister du 2 porter. Vet ikke om det er helt riktig men andre kan rette meg hvis jeg tar feil. Lenke til kommentar
Skikongen Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 For meg var det akkurat slik som det står på relativt.net 1. Plugg kabelen fra Netopiaen/Ciscoen til en LAN port på din trådløse ruter (altså ikke uplink, wan, el.l) 2. Slå av DHCP på den trådløse ruteren Enkelt og greit..... Rart - jeg har også 3Com Office Connect (802.11g) Lenke til kommentar
Supervisor Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Rart - jeg har også 3Com Office Connect (802.11g) Hva måtte du gjøre annerledes da? Lenke til kommentar
Pansergnom Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Mitt : NGT router ---> switch ---> lan uplink ---> wan router (som access point) 54 mbit er vel kanskje litt oppskrytt, jeg kommer som oftest opp i rundt 20-24mbps Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå