Gå til innhold

Forhold mellom spenning og hastighet.

Anbefalte innlegg

For det første så må jeg bare konstatere at jeg vet ovehodet ingenting om elektronikk, men har omsider forstått at det er en viss sammenheng mellom ulike spenningsnivåer og hastighet. Jeg er heller ikke lidenskaplig opptatt av overklokking så dette blir antageligvis ikke så mange besøk på dette forumet.

Det som har ført meg hit er derimot at jeg har brukt mye penger på en maskin som på langt nær ser ut til å fungere optimalt. Så Jeg tenkte jeg kunne spørre noen eksperter på overklokking.no om råd angående diverse strømbaserte instillinger.

Jeg har en Athlon 64 FX prossesor, også kalt Hammer. I BIOSoppsettet kan jeg velge mellom frekvenser fra [x4 800 MHz] helt opp til [x14 2800MHz]. Hvorfor det står skrevet med en multiplikator først og antall MHz etterpå vet jeg ikke. I en annen meny like under har jeg muligheten til å justere spenningsnivået

som går fra 1.550 V til 1.175 V. Spørsmål: Hvordan vet jeg hvilket spenningsnivå som passer sammen med en bestemt prosessorhastighet?

Så over til det som betegnes som jumperfree configuration i BIOS:

Her finner jeg CPU FSB frequency som går fra 200 MHz til 260MHz med ett trinn av gangen.

Her har jeg også noe som calles VCORE offset: [none][100mV][200mV][300mV]

Hva dette er dette til? Når trenger jeg å justere den?

Videre så er det noe som kalles DDR Voltage som har følgende muligheter:

[Auto][2.6V][2.7V][2.8V]

Neste meny er AGP voltage der jeg enten må bruke 1.5V eller 1.7V

Til slutt finner jeg V-Link Voltage som også har to muligheter, 2.5V eller 2.7V.

Jeg antar spørsmålet er: Hva er alt dette? Hvordan henger det sammen? Jeg har

også en performance mode meny i bios som går an å sette til standard ,turbo1,turbo2 og Safe. Hvis jeg prøver noen av turbo instillingene så får jeg ikke startet maskinen igjen og må ta ut batteriet for å resette biosn.

Nok om det. Over til skjermkortet, dette har også flere opplysninger angående strømnivå. Jeg har et Radeon 9800XT fra ASUS. Smartdoctor verktøyet som

fulgte med skjermkortet overvåker kortets tilstand og gir muligheter for å justere

flere instillinger. Jeg vil først og fremst vite hva disse betegnelsene står for:

VCC

VCORE

AGP VDDQ

FB VDDQ

Jeg har også muligheten til justere Engine og Memory med forskellige...hmm...

hastigheter antar jeg. Hva betyr dette?

I blant får jeg beskjed av Smartdoctor programvaren at "VGA card is not supplied with a reliable voltage from the motherboard", mens VCC står å blinker på 0.50 Volt. Men etter noen få sekunder hopper den opp på 3.21+- igjen. Er dette skummelt?

Regner med at mye av dette er kunnskap som folk på overklokking.no tar for gitt. Håper noen kan dele denne kunnskapen med meg. Det rare er at manualen til hovedkortet stor sett bare gjentar de instillingene som er i menyene i biosoppsettet uten å forklare hva de betyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...