Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er din(e) drømmebil(er)?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eg tviler på at en Evo eller M5 hadde hatt kontakt lenge med en Enzo, eller for den sags skyld en gammel F 40 på en bane. Muligens at den evosaken kun er noen tideler seinere fra 0-100, men det er fremdeles en ombygd familie bil med fire dører. Dvs at den har et mykere karroseri og høyere tyngdepunkt enn en reindyrka sportsbil, eller supersportsbil.

 

Trur nok rett og slett at klasseforskjellen er for stor.

Nå bør det nevnes at den "vanlige" evo VIII slo Lambo Murcialago i topgear sin test...det var snakk om en hundredel raskere, men allikavel. Tror IKKE jeg ville tatt en F40 ut på en grusvei og lekt med den der...

 

Enzo var bare nevnt som ett kjent eks. på hva du må opp i for å kjøre fra den, kunne like gjerne nevnt Mclaren F1 LM som gjør 0-100 på under 3sek.

 

Ellers bør vel SLR nevnes hvor man omtrent har løfta interiør og komfort ut av en SL og slengt det i et mclaren chassis, det går unna det og selv med automatgir...

Tja jeg kan jo nevne Caterham R500.

Tipper den fillekjører den Evo'en og den har ikke noe fancy elektronik som hjelper deg og holde deg på veien heller.

 

OT, og ikke så mye med saken å gjøre så har R500 0-100 på 3,4 sek med gatedekk og kjøreklar bil.

De bruker en 1,8l Rover motor som de har tatt ut 230HK...alt dette fra fabrikk.

Den nye CSR 260 bruker 3,1sek 0-100 og CSR200 bruker 3,7sek på samme øvelsen.

Caterham 7 JPE klarer 0-160-0 på 12.6sek, dvs 3 sekunder raskere enn en Ferrari F40 klarer.

 

Caterham 7 Competition R gjør 0-100 på 3,3sek og har en rally rigget 2.0l Opel 16V motor på 320HK(med KKK turbo) og er den eneste Caterhamen som noensinne har hatt turbo. Ble dog bare laget 25stk av den....

 

Er ikke skrekkelig mange biler som klarer de tidene der...

Det kaller jeg sportsbil!

Lenke til kommentar

Catheram R500 er den raskest testa bilen fra 0-100-0 mph, og slår Mclaren F1

 

Men hvilken bil som er raskest fra 0-100 eller 200 for densaks skyld er ikkje den som er raskest på bane.

En F 40, Enzo eller R500 er bygd for rein kjøreglede og for å kjøres fort og hardt, og stiller i en heilt anna klasse når gjelder styrefølelse enn en svær og tung familjebil med masse elektronikk som M5, AMG taxier osv.

 

Men at familiebiler med masse hk er raske er en anna ting, nest beste bil på den lokale banen er en familjebil. Sierra Cosworth med 300hk++ og sterkt modernisert understell, den desidert raskeste er denne med 135 hk:

http://www.trim-4-eldre.com/images/treff/2...g%20Reve067.JPG

 

DET er forskjell på en rask familieracer og en sportsbil.

Lenke til kommentar
Veyron finnes ikke, så ikke ta den med i diskusjonen.

:hmm: hva mener du med det ?

Jeg tror ikke Top Gear kødder når de sier at den ikke er ute for salg. Dessuten så har den jo ikke blitt offisielt utgitt da.

den er ikke ute for salg enda, men den er ute fysisk :p da regner vi med den :mrgreen:

Lenke til kommentar
Det er MANGE biler som slår både Enzo, Koenigsegg, F1, Veyron. Men det som er det spessielle er hvis de er serieproduserte, og ikke noe tunet galskap e.l som Catherham'en er. Den blir sikkert produsert under 20 av hvert år, og lages sikkert spesielt til den som trenger en ;P

Så du mener det er mange biler som slår Enzo og F1 på bane, tipper det omtrent ikke finnes biler som slår så kompromissløse kjøremaskiner på bane...

 

Husker ikke hvor mange år siden det er jeg så et program på Discovery channel med bla. McLaren F1, helt siden da har den vært den mest uoppnåelige drømmen og den er det fremdeles.

 

Iflg. Supercars.net om 1995 F1 LM:

0-60mph(100) 2,9sec

0-100-0mph 11,5sec, 828feet

 

Med andre ord den er LITT raskere enn en Caterham...riktig nok kan du telle antall eksemplarer på ganske få fingre og prisen gjør at du bør være milliardær for å kjøpe den, 1250000$....tenk deg avgiftene på den bilen... :dribble:

Lenke til kommentar

Det er i hvertfall Catherham som har den offesielle rekorden fra 0-100-0 mph.

Om det er testa en løpstilpassa Mclaren så bør vel den heller samenlignes med Rune Ytstebøs Lingerfeld Twinturbo. Noen og nitti model Corvette med rett under 1000 hk og med 1600 Nm, 0-200 på 6,2 sekund og ser heilt orginal ut:)

Lenke til kommentar
Det er i hvertfall Catherham som har den offesielle rekorden fra 0-100-0 mph.

Om det er testa en løpstilpassa Mclaren så bør vel den heller samenlignes med Rune Ytstebøs Lingerfeld Twinturbo. Noen og nitti model Corvette med rett under 1000 hk og med 1600 Nm, 0-200 på 6,2 sekund og ser heilt orginal ut:)

Finnes vel strengt tatt ingenting å sammenlikne Mclaren på når det kommer til prisen. Den nevnte modellen er ikke i produksjon lenger, ble laget 5 eller noe sånt. GTR utgaven er vel og den som har blitt brukt i Lemans...

Men kan vel ikke sammenligne corvette med Mclaren uansett, men med tanke på akserellasjon så finnes det corvetter som parkerer allt på hjul, alt fra caterham til hayabusa holdes følge med... :cool:

 

Fremdeles så finnes det svært få biler som i det hele tatt kan nærme seg F1 på noen måter, Enzo er en av få. Tenker da ikke på 0-100 tider og toppfart, men som kompromissløse kjøremaskiner for banebruk. Det som og er impornerende er at F1 etter såpass mange år ikke har mange konkurrenter på noen områder.

Lenke til kommentar

Endelig en som har skjønt det, det er ikkje akstidene som avgjør om en bil er en potent sportsbil.

Det er vel stortsett kun 911 GT1 (trur det var GT1 i hvertfall), Enzo, Endonis og TVR Speed 12, viss den har blitt produsert i tilstrekkelig antall. Muligen og Monteverdi Hai F1 fra samme tid som Mclaren.

Lenke til kommentar

Så fort man snakker om drømmebiler så blir det fort å liste opp de raskeste og dyreste. Men det som teller om man skal ha en rask bil er banebruk.

For Mclaren sin del har jeg lest at det faktisk er mer å gå på i motorn, men utslipps grenser og det faktum at motoren bør holde en stund i en bil som koster ca 1million$ i england.. gjør at de ikke kan kjøre den opp på 8500-10000rpm. Tror ikke Mclaren ser på noen svensker som konkurrenter med tanke på kjøreegenskaper...

 

Av familie racere så kunne jeg godt hatt en svart V70R, sota ruter og noen antenner på taket..:) Du får kjøre relativt alene i venstre fila..

 

Den nye Dodge Power Wagon for min del noe så sjeldent som en overkommelig drøm om ikke altfor lenge..

 

Det finnes og dem som mener at Porsche Cayenne Turbo kan defineres som sportsbil...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...