MaxCPU Skrevet 29. mars 2002 Del Skrevet 29. mars 2002 har nå følgende partisjonsoppsett: c:, d:, e:, f: Tot= 80gb. jeg kjører nå windows xp prof. men er litt keen på å teste linux for morro skyld og har lastet ned mandrake 8.2 (bredbånd...). så er spørsmålet... hva må jeg nå gjøre og hvordan? skal jeg flytte alt på f: til e: for å bruke f: til linux? har lest noe om boot sakene omkring dualboot men det har ikke inkludert windows xp. noen tips? Lenke til kommentar
ligebli Skrevet 29. mars 2002 Del Skrevet 29. mars 2002 Brenn mandrake til cd ISO Så kan du boote fra cd. Du må ha ca 3 gb ledig til linux. Lage en egen partisjon tildette. Så kan du partisjonere denne til linux format når du installerer. Min erfaring er at hopp over lilo og andre boot program. Boot linux fra diskett, dvs lag oppstartsdiskett, det er en del av installasjonen. Hopp over lilo. Lenke til kommentar
MaxCPU Skrevet 29. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2002 Quote: On 2002-03-29 14:51, ligebli skrev:Brenn mandrake til cd ISOSå kan du boote fra cd.Du må ha ca 3 gb ledig til linux.Lage en egen partisjon tildette.Så kan du partisjonere denne til linux format når du installerer.Min erfaring er at hopp over lilo og andre boot program. Boot linux fra diskett, dvs lag oppstartsdiskett, det er en del av installasjonen.Hopp over lilo. f: er på 20 gb... trenger kanskje ikke så mye nei. kan jeg dele denne i to igjen eller blir det tull i windows når man har partisjonert 1 disk i 5 partisjoner? har allerede brent ut iso filene så alt er klart på cd. skal jeg da bare velge f: under linux installasjonen for så å formatere til linux format når den spør om det. hvordan blir det da senere hvis jeg ikke ønsker linux lengre.. bare å formatere tilbake til ntfs uten å fucke resten av hd?? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 29. mars 2002 Del Skrevet 29. mars 2002 En ting du bør vite om linux før du begynner å installere er at linux ikke bruker bokstaver slik som windows på partisjonene. Det er ett filsystem som kan inneholde flere partisjoner. For linux trenger du minst to partisjoner; en /, og en SWAP. / må være på minst 2 GB, og SWAP bør være det dobbelte av den fysiske RAM'en din. du kan også ha f.eks en /home som inneholder filene din og en /tmp om inneholder midlertidige filer. Lenke til kommentar
MaxCPU Skrevet 29. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2002 ok, men kan jeg da legge / swap og /home osv. på f:?? eller ? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 29. mars 2002 Del Skrevet 29. mars 2002 F: må dø :razz: Bruk f.eks partition magic og slett partisjonen, eller del den eller hva du nå har tenkt å gjøre, slik at du får MINST 2GB med ledig plass (les: upartisjonert plass.). Jeg tror Mandrakehar en funksjon som automatsisk partisjonerer for deg. Så hvis du har noen gigs med upartisjonert plass når du starter installasjonen, så velg automatisk partisjonering. Lenke til kommentar
forum1234 Skrevet 29. mars 2002 Del Skrevet 29. mars 2002 De med dobbelte av ram er feil.... har du 786 som i mitt tilfelle trenger du **** de ikke 1,5Gb swap... Jeg mener at swap + Fysisk ram = 1gb er noelunde passe... (jeg har 256 mb swap..) noe som jeg ALDRI har brukt i linux..... Ps. Gå for å bruke LILO.. gjør det masse enklere..... Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 29. mars 2002 Del Skrevet 29. mars 2002 Du har kanskje rett i det med SWAP'en :wink: Lenke til kommentar
CFD Skrevet 14. april 2002 Del Skrevet 14. april 2002 Jeg er totalt Linux Newbie ,men jeg har LILO og jeg får opp en meny om jeg vil boote: linux Linux mandrake Failsafe Windows1 Windows2 (Sikkert noe mer somjeg ikke husker. Linux=windows mandrake 8.2 Windows1= oppstartsmeny om jeg vil ha Win98WInXP. Er totalt Newbie i linux ,men hva er så galt med LILO. Alle sier at man må ha grub ,eller noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå