Gå til innhold

Klokker XP2500+ på MSI KT3V

Anbefalte innlegg

Hei!

Mine specs finner dere HER

Jeg får ikke FBS på mer enn 166 Mhz, da jeg har PC2700 RAM. Men multiplieren på mitt HK vil ikke fungere høyere enn 12.5/13! Når jeg multiplier med 14 eller mer, stiller den seg ned på en 850 Mhz CPU! Hva er galt? :dontgetit:

EDIT: Må legge til at CPU'en lå på 58*C :scared: etter 30 min med Far Cry nå... Ikke bra, noen gode løsninger? Har EKL Blade XP3200+... :thumbdown:

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg får ikke FBS på mer enn 166 Mhz, da jeg har PC2700 RAM. Men multiplieren på mitt HK vil ikke fungere høyere enn 12.5/13! Når jeg multiplier med 14 eller mer, stiller den seg ned på en 850 Mhz CPU! Hva er galt? :dontgetit:

EDIT: Må legge til at CPU'en lå på 58*C :scared: etter 30 min med Far Cry nå... Ikke bra, noen gode løsninger? Har EKL Blade XP3200+... :thumbdown:

Prøv å still volten opp litt på cpuen eller minnebrikkene.

Har du husket goop?(kjølepasta)

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg får ikke FBS på mer enn 166 Mhz, da jeg har PC2700 RAM. Men multiplieren på mitt HK vil ikke fungere høyere enn 12.5/13! Når jeg multiplier med 14 eller mer, stiller den seg ned på en 850 Mhz CPU! Hva er galt?  :dontgetit:

EDIT: Må legge til at CPU'en lå på 58*C  :scared: etter 30 min med Far Cry nå... Ikke bra, noen gode løsninger? Har EKL Blade XP3200+...  :thumbdown:

Har bare brukt det som satt på vifta når jeg kjøpte den, det så ut som et vanlig lag kjølepasta...

Men seriøst, høyere volt på CPU og RAM = lavere temperatur? Trodde dette var litt omvendt... :blush:

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg får ikke FBS på mer enn 166 Mhz, da jeg har PC2700 RAM. Men multiplieren på mitt HK vil ikke fungere høyere enn 12.5/13! Når jeg multiplier med 14 eller mer, stiller den seg ned på en 850 Mhz CPU! Hva er galt?  :dontgetit:

EDIT: Må legge til at CPU'en lå på 58*C  :scared: etter 30 min med Far Cry nå... Ikke bra, noen gode løsninger? Har EKL Blade XP3200+...  :thumbdown:

Har bare brukt det som satt på vifta når jeg kjøpte den, det så ut som et vanlig lag kjølepasta...

Men seriøst, høyere volt på CPU og RAM = lavere temperatur? Trodde dette var litt omvendt... :blush:

Tror du ikke skal spille spenningen på cpuen din, sorry.

Men hvis du kanskje stiller spenningene på få kanskje du kommer lengre med minnet.

Lenke til kommentar
Hei!

Tror du ikke skal spille spenningen på cpuen din, sorry.

Men hvis du kanskje stiller spenningene på få kanskje du kommer lengre med minnet.

Sånn ja... Der er jeg mer enig. Tok av lokket på PC'en, og laget god luftstrømmig gjennom. Fremdeles ligger den på 50-51*C idle!

Hva er da galt? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Det er vel en sperre på Xp prosessorer som gjør at du enten kan velge multiplier melolom 5.5 og 12.5, eller 13 til 18 (eller noe sånt)

For at du skal kunne velge de høye multiplierne, kan du kutte L3(?) broen.

Tror det er en guide til hvordan du gjør det inne på ok.no et sted...

Bare så du vet det, så har jeg også over 50 grader ganske ofte...

Lenke til kommentar
Det er vel en sperre på Xp prosessorer som gjør at du enten kan velge multiplier melolom 5.5 og 12.5, eller 13 til 18 (eller noe sånt)

For at du skal kunne velge de høye multiplierne, kan du kutte L3(?) broen.

Tror det er en guide til hvordan du gjør det inne på ok.no et sted...

Bare så du vet det, så har jeg også over 50 grader ganske ofte...

Så 53-54*C idle, og 57-58*C load er ikke så farlig? Strider litt med det jeg har lært... :ermm:

Lenke til kommentar

Vil det hjelpe på tempen om jeg prøver å rense litt støv av vifta kanskje? ;)

EDIT: Operasjon "Bort med støvet" fungerte litt tror jeg... Jeg tok i bruk en snekker løsning og tok ut hele CPU-viften, deretter tok jeg støvsuger'n og klinte til. Det virker som om jeg gikk ned til 48-50*C idle! :thumbup:

Ellers la jeg merke til at det var lite kjølepasta akkurat på chip'en. Alt var på en måte skviset ut til sidene. Går det greit om jeg tar litt av kjølepastaen på CPU-viften (virker som om det er urørt) og smører på akkurat der chip'en og vifta møtes? :hmm:

Vil gjerne ha svar litt fort, skal kanskje reise bort i morgen ettermiddag ;)

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar
Vil det hjelpe på tempen om jeg prøver å rense litt støv av vifta kanskje? ;)

EDIT: Operasjon "Bort med støvet" fungerte litt tror jeg... Jeg tok i bruk en snekker løsning og tok ut hele CPU-viften, deretter tok jeg støvsuger'n og klinte til. Det virker som om jeg gikk ned til 48-50*C idle! :thumbup:

Ellers la jeg merke til at det var lite kjølepasta akkurat på chip'en. Alt var på en måte skviset ut til sidene. Går det greit om jeg tar litt av kjølepastaen på CPU-viften (virker som om det er urørt) og smører på akkurat der chip'en og vifta møtes? :hmm:

Vil gjerne ha svar litt fort, skal kanskje reise bort i morgen ettermiddag ;)

ja, du trenger bare å smøre på selve chipen på cpuen.

Lenke til kommentar
Vil det hjelpe på tempen om jeg prøver å rense litt støv av vifta kanskje?  ;)

EDIT: Operasjon "Bort med støvet" fungerte litt tror jeg... Jeg tok i bruk en snekker løsning og tok ut hele CPU-viften, deretter tok jeg støvsuger'n og klinte til. Det virker som om jeg gikk ned til 48-50*C idle!  :thumbup:

Ellers la jeg merke til at det var lite kjølepasta akkurat på chip'en. Alt var på en måte skviset ut til sidene. Går det greit om jeg tar litt av kjølepastaen på CPU-viften (virker som om det er urørt) og smører på akkurat der chip'en og vifta møtes?  :hmm:

Vil gjerne ha svar litt fort, skal kanskje reise bort i morgen ettermiddag  ;)

ja, du trenger bare å smøre på selve chipen på cpuen.

Ok, takker! :thumbs:

Lenke til kommentar

Har samme HK som deg. (MSI KT3V) Ser at du har en XP 2500+ og ja den er nok låst, (intel er ikke). Har selv en XP 2200 som jeg vil klokke litt. Vet ikke om den er låst, men noen her snakket om å kutte L3-broen for å låse opp MP.

Når det gjelder FSB og du kommer ikke høyere opp enn 166, burde du kanskje vurdere bedre kjøling på den lille kjøleribba som sitter på NB.

Det er ikke AGP/PCI lås på HK?, så da blir vel agp og pci overklokket??

Lenke til kommentar

Huffa meg, nå gjorde jeg det store! Den gamle pastaen var tørr og klumpete, som kitt, bare tok litt av den på CPU'en. Så leser jeg at om ikke laget er syltynt kan det bli dårlig kontakt mellom CPU og kjøler, og dermed veldig høy temperatur!!! :scared:

Er dette riktig?

EDIT: Trenger svar fort, men etter 3 min på med PC i idle, har jeg gått ned enda 3*C... Merkelig! :hmm:

Dette kan selvsagt bli varmere etter hvert!!

...Og det ble det. PC har vært på i kanskje 10 min, nå er temperaturen bitte litt under den i sted -ca 47-48*C!

Tror jeg må kjøpe Artic Silver 5... :yes:

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

Vil ikke bumpe, men posten over ble veeeldig lang...

Noen gode steder å kjøpe Artic Silver 5? Ser Microplex, men der blir det hele 224 kr for en 3,5 grams tube etter Posten har lekt seg!

Noen bedre steder?

EDIT: Legger bare til at jeg spilte 30 min Far Cry igjen, og da var tempen 52*C. Det som derimot var skummelt, var at temperaturen i chassis var 39*C! Og det med åpen dør! :scared:

PS! Mye viktig info i posten over...

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

Kjøpte noe cooler master guffe på komplett, det kosta mindre. Jeg la merke til det samme når jeg skiftet kjøler på min xp2500, lå bare rundt på siden. Uansett, du tar ett kredittkort og kliner utover på kjøleren der prosessoren treffer, ikke for mye.

Hvis din går til helvete skal jeg selge min, men da med hovedkort og litt ekstra ;) Si ifra :thumbs:

Lenke til kommentar
Kjøpte noe cooler master guffe på komplett, det kosta mindre. Jeg la merke til det samme når jeg skiftet kjøler på min xp2500, lå bare rundt på siden. Uansett, du tar ett kredittkort og kliner utover på kjøleren der prosessoren treffer, ikke for mye.

Hvis din går til helvete skal jeg selge min, men da med hovedkort og litt ekstra ;) Si ifra :thumbs:

Hehe, får da ikke håpe det...

39 i kabinettet er for mye, enten har du maskinen stående i badstu

eller du mangler noen kabinettvifter.

Tja, vet ikke jeg, den står på rommet mitt hvor det e vanlig romteperatur, med døren oppe til og med! Har 2 kabinettvifter, begge går så det mildt sagt suser...

39 i kabinettet er for mye, enten har du maskinen stående i badstu

eller du mangler noen kabinettvifter.

Artic Silver var dyrt (!), i posten fra Microplex hele 224 kr! Noen bedre steder å kjøpe? :ermm:

Lenke til kommentar

hovedkortet ditt støtter ikke alle munti, uten modifikasjoner.. det der derfor cpuen blir stilt ned til 850mhz.

Har du tatt på kjølern og kjent at det er blitt virkelig så varmt?

hvis du har det så ambefaler jeg på kjøpe en god goop, Artic Silver 5 eller noe.

I tillegg ikke øk vcore noe over default.

Har du kabinettvifte? står pcn kanskje inne i et skap?

Hvis den står i et skap så ber du om det, kontorpullt etc.

Du bør ha en kabinettvifte som blåser inn ny luft ved cpu kjølern. :-)

Lenke til kommentar
Må legge til at CPU'en lå på 58*C  :scared: etter 30 min med Far Cry nå... Ikke bra, noen gode løsninger?

Har hatt KT3V selv,og det er ikke sikkert at den temp'n er riktig...

Da jeg flashet BIOS,fra 1.8 til 1.9,gikk tempen ned med nesten 10 grader!

Det er en temp-bug som er fiksa i 1.9 biosen. :yes:

Lenke til kommentar
Må legge til at CPU'en lå på 58*C  :scared: etter 30 min med Far Cry nå... Ikke bra, noen gode løsninger?

Har hatt KT3V selv,og det er ikke sikkert at den temp'n er riktig...

Da jeg flashet BIOS,fra 1.8 til 1.9,gikk tempen ned med nesten 10 grader!

Det er en temp-bug som er fiksa i 1.9 biosen. :yes:

Riktig, riktig... Vet om det, har flashet til 1.9 for lenge siden...

Har du tatt på kjølern og kjent at det er blitt virkelig så varmt?

hvis du har det så ambefaler jeg på kjøpe en god goop, Artic Silver 5 eller noe.

I tillegg ikke øk vcore noe over default.

Har du kabinettvifte? står pcn kanskje inne i et skap?

Hvis den står i et skap så ber du om det, kontorpullt etc.

Du bør ha en kabinettvifte som blåser inn ny luft ved cpu kjølern.

Skal vi se... Jeg har tatt på kjøleren, og ja, den er ganske varm. Skulle kjøpe Artic Silver 5, men så var det to ting som jeg ikke likte. Prisen, 224 kr etter Postens avgifter, og at pcen måtte stå på i 48 timer etterpå.

Jeg har to kabinettvifter, den ene står ved CPU-kjløeren, den blåser luft ut. Den andre står nederst foran, og den blåser luft inn. Kanskje det ville være lurt å bytte om på disse? :hmm:

Pcen står nå på en hylle, men det er en del luft rundrt den, i alle fall foran og bak.

Ville du byttet omkabinettviftene Orak? Forresten, takk for at du tok deg tid! Du vet hva jeg mener... :thumbup:

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

Har nå byttet om på kabinettviftene inn/ut, men ser liten forskjell i temperatur. Det som derimot skjer er at kabinettet blir veldig varmt inni, er på 37*C nå. Bytter tilbake, helt klart! Kanskje jeg skulle skru opp rpm'en deres litt? :hmm:

EDIT: Det var ingen god ide å sette opp rpm, da hørtes pcen ut som et fly. Klarer ikke å høre på det... Dessuten var det _liten_ forbedring, noe som er meget merkelig. :hmm:

Noen med ideer? :ermm:

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...