LarsFromasj Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Får prøve på nytt, siden den forrige ikke var nok INFORMATIV! Topic er som følger; Var ute en tur, og når jeg kommer tilbake står PC'en i DOS, og under "Verifying DMI pool data" eller no står det, Cannot boot from ATAPI CD-ROM, disk boot failure. Og det skjer uansett. har plugga ut disker og alt, resatt BIOS osv... men det skjer! Den finner diskene, både i BIOS og oppstartsskjermen. Er disken gåen, eller er det noe jeg kan ordne? Har liksom ikke råd til ny disk nå!!! Vær så snill, trenger hjelp! Lenke til kommentar
consilium Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Ta ut CD'ene du har i CD/DVD-ROM'en. Restart maskinen etterpå. Lenke til kommentar
god_online Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 (endret) Mangler enda litt for å være informativ posten din... Var ute en tur, og når jeg kommer tilbake står PC'en i DOS, Mener du her at maskinen ikke kommer forbi POST (Power On Self Test)? Meldingen du får tyder på det. Og det er høyst sannsynlig at det er problemer i BIOS som forårsaker dette. Meldingen mer enn antyder også at maskinen prøver å boote fra CD-ROM og at ingen andre enheter (les: harddisk) er spesifisert til å bootes fra. Hvis dette ikke er hensikten må du gå inn BIOS og endre rekkefølgen på oppstartsenhetene. Hvordan dette gjøres blir vanskelig å forklare uten at du oppgir bl.a. hva slags hovedkort du har i maskinen (modell, typebetegnelse osv). Hvis du har en maskin av typen Compaq, IBM, Dell, har disse spesialskrevne BIOS, som er spesielle for hver produsent. Men, det betyr også at det ikke skulle være så vanskelig å lete seg frem til, siden denne type BIOS'er er veldig forenklede. Verifying DMI pool data Når det gjelder dette, har dette et eller annet å gjøre med at BIOS'en skal innholde en slags database over enheter/ressurser på og tilknyttet hovedkortet, noe den tydeligvis har problemer med, noe som jeg igjen tror har sine årsaker i ovennevnte . (DMI = Desktop Management Interface) Endret 31. mars 2004 av god_online Lenke til kommentar
LarsFromasj Skrevet 1. april 2004 Forfatter Del Skrevet 1. april 2004 Hm, vet ikke om den har kommet forbi "POST" jeg? Der den stod er skjermen etter den første oppstartsskjermen, og på den første står det at den finner diskene, det samme står i BIOS. I BIOS står det også at den skal boote fra Floppy, LS**120 (Hva nå enn det er), og HDD* Ingen CD-ROM med andre ord... Hovedkort er et ABIT KG7 Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Sett harddisken (HDD) til å boote først Lenke til kommentar
LarsFromasj Skrevet 1. april 2004 Forfatter Del Skrevet 1. april 2004 Har prøvd det også, men neida... Lenke til kommentar
LarsFromasj Skrevet 1. april 2004 Forfatter Del Skrevet 1. april 2004 Okey, jeg har testa begge diskene i en annen PC. Slave disken fungerte helt feil. Windows detekterte den og jeg fikk tilgang. Deretter prøvde jeg master disken (Ikke som master på denne PC'en selvsagt), og Windows detekterte den, men den dukka ikke opp på "My Computer". Burde jeg prøve å formatere den eller er den gåen? Lenke til kommentar
LarsFromasj Skrevet 1. april 2004 Forfatter Del Skrevet 1. april 2004 Har fått et nytt problem... Den disken som funka har jeg formatert og skal installere windows på. Jeg må sette den som Master, og brukte da jumperen fra den andre disken (Western Digital). I oppstart står "Detecting IDE ***osv." lenge, og til slutt kommer "Secondary Master: _eft^r84wbo lallaal", bare masse tegn og sånn. Om jeg fjerner jumperen står den som Slave, og hele navnet vises. Er en maxtor disk. Hva er problemet? Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Kjør den som slave, med bare den ene disken i maskinen, tror det skal gå greit. Si fra dersom jeg tar feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå