Dius Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Hei Har akkurat begynnt å prøve ut Linux (Red Hat 9.0). Men har støtt på et stort problem, for meg hvertfall, jeg finner bare ikke ut hvordan man åpner .bin filer i Red Hat (om det er mulig, men har lest div. faq's og slik, og funnet ut at det er mulig, men finner ikke ut hvordan man gjør det...) Er det noen som kan komme med en veldig veldig nøyaktig beskrivelse av hvordan man gjør det (siden jeg ikke har brukt linux i mer enn 24 timer, vet egentlig ingenting om det ennå) Takker for alle svar... Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 .bin filer kan være så mangt. For å finne ut hvilken fil type det er skriver du file <navnettilfila>.bin trolig så går det greit å kjøre sh <navnettilfila>.bin Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Eller det kan være film. Da kan mplayer spille av filen direkte. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 noen ganger er det et program. da er det ./navnet.bin (muligens med chmod u+x filnavn først) Lenke til kommentar
Dius Skrevet 2. april 2004 Forfatter Del Skrevet 2. april 2004 Det er et program, bare så det er sagt. Men jeg skjønner ikke helt hvor jeg skal skrive "chmod u+x".....? I konsolen??? Lenke til kommentar
huf Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 Ja, det er i kosollen du skal skrive komandoer. Lenke til kommentar
Dius Skrevet 2. april 2004 Forfatter Del Skrevet 2. april 2004 prøvde å skrive chmod u+x filnavn.bin (filnavn = navn på fila). Men det skjedde ingenting, konsolen bare "hoppa" ned en linje uten noen form for kommentar.... (eller at det poppet opp et vindu slik som windows) Er det riktig, eller har jeg gjort noe feil.. eller har innholdet i filen blitt lagt til et spesielt sted eller noe slik? Er veldig blank på dette (som dere sikkert skjønner), så kan noen være så snill og si hva jeg skal gjøre etter at jeg har skrevet kommandoen i konsolen? Lenke til kommentar
Arntfinn Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 prøvde å skrive chmod u+x filnavn.bin (filnavn = navn på fila). Men det skjedde ingenting, konsolen bare "hoppa" ned en linje uten noen form for kommentar.... (eller at det poppet opp et vindu slik som windows) Er det riktig, eller har jeg gjort noe feil.. eller har innholdet i filen blitt lagt til et spesielt sted eller noe slik? Er veldig blank på dette (som dere sikkert skjønner), så kan noen være så snill og si hva jeg skal gjøre etter at jeg har skrevet kommandoen i konsolen? nå har du endret tilgangen til filen så eieren kan kjøre den. gå til katalogen den ligger i og skriv "./filnavn.bin" Lenke til kommentar
jaskorpe Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 prøvde å skrive chmod u+x filnavn.bin (filnavn = navn på fila). Men det skjedde ingenting, konsolen bare "hoppa" ned en linje uten noen form for kommentar.... (eller at det poppet opp et vindu slik som windows) Er det riktig, eller har jeg gjort noe feil.. eller har innholdet i filen blitt lagt til et spesielt sted eller noe slik? Er veldig blank på dette (som dere sikkert skjønner), så kan noen være så snill og si hva jeg skal gjøre etter at jeg har skrevet kommandoen i konsolen? Eit godt tips er å ikkje kjøre noko du ikkje veit kva er. Om du lurer er det berre å skrive man chmod også sprett det opp nesten all infoen du treng. Dette gjeld nesten alt, du skriv man mv og får vite kva mv gjer og korleis du bruker den. prøv deg gjerne fram litt, det vil definitivt gjere deg meir egna til å bruke linux. Lykke til vidare med GNU/linux Lenke til kommentar
ratix Skrevet 3. april 2004 Del Skrevet 3. april 2004 chmod u+x fil.bin && ./fil.bin Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 3. april 2004 Del Skrevet 3. april 2004 chmod u+x fil.bin && ./fil.bin Det var ikke et særlig pedagogisk tips. En typisk nybegynner vil ikke skjønne bæret, men ta til takket med å kjøre hele den kommandoen hver gang han skal starte programmet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå