FreeBSD Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Det ligger mye psykologi i bildet. En vanskelig oppvekst er så absolutt en viktig årsak. Noen nevner fremmedfrykt, og det er selvfølgelig også riktig - en som viser stor fremmedfrykt har gjerne hatt et vanskelig sosialt liv, "innestengt", og problemer med å vende seg til andre sosiale grupperinger. Skillet mellom ytterliggående fremmedfiendlige, høyreekstreme partier og nasjonalsosialistiske partier er små i dag. Det nynazistiske miljøet i Norge har etter krigen hatt noen tusentalls medlemmer, mange av NS-generasjonen. 44.000 ble dømt for landssvik i 1945. Nasjonalsosialismens inntog i Tyskland i 1933 skyldtes først og fremst den svært vanskelige forfatning landet befant seg i, med hyperinflasjon og økonomisk depresjon - en enorm prisstigning hovedsaklig forårsaket av en høy pengemengde trykket opp etter 1. verdenskrig. Det var lett for de ytterliggående grupperingene å farge sin propaganda, og oppnå innflytelse. Sånn sett, kan man si at det er vanskelig for at dette skal skje igjen. Lenke til kommentar
OeO Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 En jente jeg kjenner sier hun misliker utlendinger, og da snakker hun om gutter. Grunnen til dette er fordi hun har dårlig erfaring med utlendinger. Jeg spurte da om hun pleide å henge med utlendinger, og hadde utenlandske gutter som venner, svaret var da nei. En liten konklusjon jeg trakk av dette, som jeg tror kan stemme for en del mennesker er: Siden hun ikke henger med utenlandske gutter møter hun da bare de som tar kontakt med henne. Dette er de som er innpåslitne og kan være ubehaglige for henne. Hun møter ikke de snille, de som holder seg for seg selv, ikke plager andre, og oppfører seg med normal folkeskikk, og møter hun dem så setter de neppe stort inntrykk. Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Nettopp, boy2star, nettopp! Dette var en viktig forklaring på fremmedfrykt. Tenk deg hvor lett det kan være å manipulere denne jenta til å tro litt av hvert om dem hun ikke liker? Her er vi ved kjernen. Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 (endret) Siden hun ikke henger med utenlandske gutter møter hun da bare de som tar kontakt med henne. Dette er de som er innpåslitne og kan være ubehaglige for henne. Hun møter ikke de snille, de som holder seg for seg selv, ikke plager andre, og oppfører seg med normal folkeskikk, og møter hun dem så setter de neppe stort inntrykk. Det ligger noe i det du sier der. Jeg kan ikke snakke for andre enn mine "rasistiske" venner, men de har faktisk nesten daglig omgang med utlendinger, noen på jobb andre på skole (høgskole-nivå). De vet å ikke dra alle under en kam, men de blir fremdeles oppfattet som rasister selv om deres uttalelser kun gjelder den gruppen du sikter til, altså de "innpåslitne", voldelige og truende. EDIT: den siste setningen generaliserer for mye, men tror de fleste forstår hva jeg mener. Endret 31. mars 2004 av stian-hg Lenke til kommentar
vifteovn Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 (endret) *host hark* Såg ikkje at det var blitt 2 sider. Endret 31. mars 2004 av The_Creator Lenke til kommentar
OeO Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Det dekker ikke alle selvfølgelig, men det dekker en del. Har flere utenlandske venner, og flere av de, hvis de var norske hadde sikkert blitt stemplet som rasister. Alt kommer vel ann på sammenhengen, og seriøsiteten til det folk sier. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 En av grunnene til at folk blir med i nazigruperinger er at de faller utenfor alle andre sosiale gruperinger, bli mobbet und zu weiter. Nazitryna plukker da opp disse individene, gir de omsorg og tilhørighet i en gruppe. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 *spekulere* En årsak kan være at vedkommende har personlig fått føle såkalte "kulturberikelser" på kroppen, f.eks kan søstra ha blitt voldtatt eller noe lignende. Vedkommende kan ha mistet troen på rettsstaten og rettferdighet. Her er en rykende fersk berikelse, og hold på hatten; JA det var en innvandrer denne gangen også. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article765734.ece Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Nynazistene i dag skiller seg en del fra de nazistene som var i krigen, er dere ikke enige? Hitler og folka hans var jo besatt av å utrydde jødene helt, og selvsagt ta kommunistene og sosialistene. Og dagens nynazister lever jo seg opp til det meste av dette. Men de går som oftest etter "pakkisene", "homsene", og "blitzhusfolk"( slik jeg selv har lest/sett på tv/film). Nynazister er noe helt for seg selv! Må bare gjøre det helt klart Litt offtopic: Noen som har sett filmen "American History X"? Utrolig skildring av hat og rasisme... Fikk nesten tårer i øynene jeg Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Nasjonalsosialismen var en bred folkebevegelse, som sto i en enda bredere fascistisk tradisjon, som tilsammen omfattet mange titalls millioner mennesker. Ny-nazismen er små grupper, preget av elitisk tenkning. Det de har av ideologi har de arvet mer fra SS og Waffen SS enn fra NSDAP. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 (endret) hvorfor tror dere de blir nazister? Noen svært intelligente mennesker ble tiltrukket av den elitistiske tenkningen, Heidegger og Hamsun bl.a. Men som Nietzsche sa "Mening gjør lidelsen lettere å bære", i dette tilfellet er det sikkert befriende for visse mennesker å drikke øl, høre på Screwdriver og når man virkelig skal ha det morro høre på Hitlers taler i dobbel hastighet. Endret 1. april 2004 av Nisje Olm Lenke til kommentar
tomf_88 Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Hvor hhar det blitt av nazisten? Er du her enda Adolf? Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Hvor hhar det blitt av nazisten? Er du her enda Adolf? Han har blitt banna fra forumet av moderator grunnet rasistisk propaganda... Lenke til kommentar
tomf_88 Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Godt. Det er jo bare helt sykt at mennesker har slike synspunkter. Hadde ikke gjort no godt å diskutere med han uansett. I alle innleggene sine fortalte han kun om at Jesus var arier og at arierne var overlegene Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 Mye bra som er blitt sagt her. Enkelte ungdommer har lett for å falle utenfor. Demagoger som Tore W. Tvedt rekrutterer slike ungdommer bevisst, beskytter dem, og gir dem et felleskap hvor de betyr noe. Deretter blir de fóret med norrøn mytologi (noe som i og for seg er harmløst) og nazi-propaganda som "Holocash" (en tanke om at Holocaust er oppfunnet av jødene for å skape sympati og profitt). Skremmende. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Hadde en kompis engang som var små rasistisk (ja faktisk mens vi var venner) og han hadde dårlig oppvekst og foreldrene og faktisk hele familien var ganske så rasistiske. Det endte med at eg ikke var med han lenger fordi han ble litt for rasistisk mot andre utlendinger enn meg selv og eg syntes det var rart (var 12-13 i den tiden) Anyways fyren ble så messed up (ble slått av faren sin og greier) og var ultra rasistisk. Eg byttet fra skolen og møtte han aldri igjen og ett år senere kom politiet til den skolen som eg gikk på og spurte meg mye om han fyren da og kor vi pleide å gå og greier, Vel saken var det viste seg at han solgte seg for penger (noe eg husker var rart for hver gang vi trengte penger til kino så gikk han opp til en fyr) og han tok senere selvmord med overdose. Tror han hadde blitt en "fin" ny nazist hvis de hadde plukket han opp. Tror det mye har med oppvekst. Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 (endret) Vel, jeg mener at de får for mange sjanser, og utnytter Norge litt, synes det er mange "gangstere" i byen, og helst "mange" av dem er kriminelle. Altså dette går jo for norske folk også. Men dette misliker jeg... edit: hvis dere forsto meg rett ser dere at jeg ikke er nasist... Endret 8. april 2004 av ballemann Lenke til kommentar
VeXx Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 En av grunnene til at folk blir med i nazigruperinger er at de faller utenfor alle andre sosiale gruperinger, bli mobbet und zu weiter. Nazitryna plukker da opp disse individene, gir de omsorg og tilhørighet i en gruppe. Minner meg om kristendommen her i Norge, men men det er jo bare meg Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 Minner meg om kristendommen her i Norge, men men det er jo bare meg Ikke bare deg. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 Minner meg om kristendommen her i Norge, men men det er jo bare meg Ikke bare deg. At dere vaager dere paa en slik tolkning. AA sammenligne kristendommen med nazisme er det värste jeg har hört! Dette rapporteres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå