Den Røde Tsar Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Saklig her, ikke om hva de mener, men hvorfor tror dere de blir nazister? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Framandfrykt enkelt og greit. Dei vil verne om det som er kjent for dei og presse unda alle som kan være bedre en seg sjølv på enkelte felt. Lenke til kommentar
tomf_88 Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Det burde ikke være mulig, må være mennesker med en grusom barndom. Men nå har hele dette forument gått over til å handle om nazisme, hva med å komme oss tilbake til temaene vi snakket om så får nazisvinet si hva han vil. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Hvorfor blir folk komunister? Kødda, kan på en måte forstå det, ikke det at jeg vil bli det. Det er nokk fremed frykt ja. Hvorfor ellers skulle de hate andre raser. Kan også være at de er outsidereog at de ikke føler at de har blit akseptert av samfundet. Hvis de blir hengt lit på utsiden så kan nokk nazismen, sammen med andre slike orginasasjoner virke fristene. Lenke til kommentar
NSDAP-Adolf Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 (endret) Kan også være at de er outsidereog at de ikke føler at de har blit akseptert av samfundet. Hvis de blir hengt lit på utsiden så kan nokk nazismen, sammen med andre slike orginasasjoner virke fristene. Det at de er outsidere gjør dem nok til enkle mål for Ny-Nazistene. Dette skal jeg være enig i. Dog tar jeg sterk avstand fra slike skinhead-idioter. Selv om jeg kaller meg NSDAP-Adolf, og har Hitler som avatar er nok Knut Hamsun mitt store forbilde. ##Brukeren har blitt permanent bannet fra forumet for rasistisk trolling## Endret 31. mars 2004 av Blib Lenke til kommentar
Jonki Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 dårlig oppvekst og fremmedfrykt Lenke til kommentar
OeO Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Kan også være at de er outsidereog at de ikke føler at de har blit akseptert av samfundet. Hvis de blir hengt lit på utsiden så kan nokk nazismen, sammen med andre slike orginasasjoner virke fristene. Det at de er outsidere gjør dem nok til enkle mål for Ny-Nazistene. Dette skal jeg være enig i. Dog tar jeg sterk avstand fra slike skinhead-idioter. Selv om jeg kaller meg NSDAP-Adolf, og har Hitler som avatar er nok Knut Hamsun mitt store forbilde. Hamsun var ikke bare en nazist, han var dum og ingorant. Til slutt fikk han derimot åpnet øynene sine. Lenke til kommentar
tomf_88 Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Kommunismen er på linje med nazismen en uaktuel ideologi å bruke i praksis idag. Forskjellen er at kommunismen framstiller idealsamfunnet, det er en drøm om det perfekte samfunn og en dag kanskje drømmen blir virklighet. Men ikke i mine levedager, og ikke med mindre ideologien blir ført på globalt plan. Nazismen er et mareritt om et grusomt samfunn hvor en er nødt til å majoriteten av verdens beflokning for at ideologien skal oppfylles Lenke til kommentar
tomf_88 Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Riktig. Hamsun var ikke nazist. Han var blitt manipulert av kona si som var det. Men han skriver bra da, det skal han ha Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Generell hjernefeil? ... Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Nazisme blir nok skapt av en eller flere av følgende faktorer: Fremmedfrykt, ønske om samhold, ønske om å være noe bedre, idealistiske tanker på gale veier, uvitenhet - men ikke nødvendigvis dumhet, dårlig oppvekst, vonde opplevelser Egentlig så skjønner jeg ikke poenget med å diskutere hvorfor folk blir nazister. Skal dere bli mor theresa og redde alle fremtidig nazister? Forresten så synes jeg det er viktig å skille mellom nynazisme og nazisme Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Folk som blir nazister er ofte lette å hjernevaske, det blei utført et forsøk på ein amerikansk high school i 1967 som visste at det er lett og gjere folk om til nazister utan at dei sjølv veit om det ein gang. Det blei forresten laga ein film basert på dette forsøket også "The wave" http://www.imdb.com/title/tt0083316/ Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Jau. Det der er litt overdrevet da. De ble ikke nazister. Nazister tror på mye mer enn bare at blå øyne er bedre enn brune. Lenke til kommentar
vifteovn Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Når eg var i Tyskland sist veka var eg på disko i Gera, Gera er ein by med 100'000 innbygare og ligg midt i aust. Der kom det etter kvart 15+ skinheads inn, min første tanke var å senda ei øl-flaska i skallen på ein og stikka. Men han (lokal tysker) eg var med såg at eg reagert og ba meg ikkje gjer noken ting. Det enda med at me gikk før planlagt. Etterpå fortalte han meg grunnar til at folk i Gera blei ny-nasistar. Grunn 1: arbeidløysa i Gera er på 20%. 2: For eit par år sidan var det gjenger med invandrere som lagde kvalm i Gera, "nazistane" følte si plikt til å slå tilbake. 3: Pga av skulesystemet i Tyskland er det mykje lettare og måtte gå ein klasse om igjen. Mange fell då utforbi, og dei kjekk tøffe nazistane er raske til å plukka dei opp. Dette handla vel meir om ny-nazisme, men det gir kanskje eit perspektiv på nazisme i "nazismens høyborg" Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Mange føler nok at det er urettferdig at "utlendinger", "svartinger", "muslimer" og diverse andre "fremmede" kommer og stjeler av deres goder. Ta f.eks jøder. Nazistene hater jøder fordi jøder var flink med økonomi, og nazistene mente at de var for slue og "onde". Når mennesker lever i vanskelige kår så har de veldig lett for å lete etter en syndebukk. "Utlendinger" er da et lett bytte. Nazisme er et felleskap for mange, og gir en trygghet og en god følelse. Etter hvert blir de nok mer og mer sikker på at dette er det rette. Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Mange gode poeng, The_Creator! 2: For eit par år sidan var det gjenger med invandrere som lagde kvalm i Gera, "nazistane" følte si plikt til å slå tilbake. Dette er forresten derfor vi enda finner rasisme her i landet. I mine øyne er "fremmedfrykt" et utdatert utrykk i forklaringer om rasisme, hvertfall blant ungdom. Jeg kjenner flere som i de fleste miljøer ville gått under betegnelsen "rasist", dette på grunn av dårlige erfaringer med innvandrere. Nazister kunne de aldri blitt på grunn av ideologien tar for seg så mye mer "styggedom". Hadde mine nevnte venner ikke hatt venner og hadde blitt kjent i et nazistmiljø så kunne de for så vidt endt opp som... ja, nazister. Dårlige formuleringer, jeg vet det, men det jeg vil fram til er at alle kan bli nazister. Det trengs bare litt rasisme, trist hverdag, samt en inngangsport til et miljø. Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Mange føler nok at det er urettferdig at "utlendinger", "svartinger", "muslimer" og diverse andre "fremmede" kommer og stjeler av deres goder. Ta f.eks jøder. Nazistene hater jøder fordi jøder var flink med økonomi, og nazistene mente at de var for slue og "onde". Når mennesker lever i vanskelige kår så har de veldig lett for å lete etter en syndebukk. "Utlendinger" er da et lett bytte. Nazisme er et felleskap for mange, og gir en trygghet og en god følelse. Etter hvert blir de nok mer og mer sikker på at dette er det rette. De fleste jeg vet om som er rasister eller "ikke-begeistret" over innvandring og fremmede raser har vært offer for vold og trusler. De færreste har noen formening om Norges trygdeytelser etc. til innvandrere. Oftest er vel dette på grunn av arbeidsløshet som igjen er en kombinasjon av dårlige norsk kunnskaper, kulturkræsj og ja, kanskje rasisme. Synes selv at arbeidsgivere er for arrogente i forhold til innvandrere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå