Gå til innhold

Overklokking av 9800 Pro

Anbefalte innlegg

Hardware:

P4 2.6 @ 3.1

Abit IC7-MAX3

1 gig Geil PC3500 RAM

Sapphire Radeon 9800 Pro (128) Ultimate

Skjermkortet er i utgangspunktet vifteløst med en kjøler fra Zalman, men jeg har satt på viften som kan sees på det nederste bildet, da jeg hadde en som lå og slang (ikke spør om hvorfor). Sammen blir de til kjøleløsningen Sapphire har stappet på 9800xt Ultimate. Dette klarer faktisk å holde kortet lunkent (omtrentlig kroppstemperatur... fingertemperatur) selv på full load, så jeg mener bestemt det skulle være muligheter her...

Nåh.. til saken.

Jeg har NULL erfaring med overklokking av skjermkort, og enda mindre (om mulig) med modifisering av dem (kjøleløsninger etc.). Jeg har ikke tenkt å bytte ut kjøleløsningen som er på kortet nå. Spørsmålene er så:

* Kan dette kortet "flashes" til 9800 xt?

* Hva trenger jeg i så fall for å gjøre dette?

* Er det noen praktiske programmer jeg bør rive tak i for å overklokke dette kortet?

* Erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan flashe det til XT, men da må du passe på at det kan overklokkes til 412/365, helst litt høyere også, uten artifacts.

For å overklokke bruker man programmer ja, feks. RivaTunder, Rage3d Tweak, Radlinker, Powerstrip osv...

Du MÅ ikke ha massevis av kjøling for å overklokke, men da vil du få bedre resultater. Er bare å sette i gang å skru opp frekvensen med et program, for så å sjekke om du får noen artifacts i feks. 3DMark01 eller 03...

Lenke til kommentar

ah

holder på å teste klokkefrekvenser nå

håper på at ATItool kan gjøre jobben, selv om jeg hører at en del har problemer med det

det har stått på over natten og sier nå at 416.81 MHz på core har kjørt stabilt i 72 minutter.

...hvor lenge må den holde den frekvensen før ATItool sier seg fornøyd? Hadde planlang å kjøre minnet mens jeg var på skolen, men det får jeg visst ikke gjort

Lenke til kommentar

hm... lurer på om jeg virkelig tør dette her

etter å ha lest DETTE, som forøvrig er en fin guide, er jeg litt i tvil

fyren snakker om nye artifacts, problemer med gal bios og masse rot..

tror kanskje jeg holder meg til å overklokke til det ATItool har lyst til å kjøre.

*skremt* :scared:

Lenke til kommentar

Flashe bios kan ikke ødelegge noe...

Det værste som kan skje er at du må flashe tilbake i "blinde", altså uten å se noe på skjermen, noe som kan være litt ekkelt...

Men det er nok like greit å holde seg til vanlig klokking ja :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...