Gå til innhold

Call to Arms

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
NSDAP - Nationalsozialistische Deutsche Arbeiderpartei

self-explanatory

Ærlig talt. Tror jeg starter Det Norske Liberalistiske Undergrunns Parti jeg, men fremmer kommunismen. Er jeg fremdeles liberalistisk?

NSDAP kan ha vært så "sosialistisk" det bare orket, det var fremdeles det tyske borgerskapets verktøy for å utvide og ta over andre markeder. Er ingen motsetning det.

Lenke til kommentar
NSDAP - Nationalsozialistische Deutsche Arbeiderpartei

self-explanatory

Ærlig talt. Tror jeg starter Det Norske Liberalistiske Undergrunns Parti jeg, men fremmer kommunismen. Er jeg fremdeles liberalistisk?

NSDAP kan ha vært så "sosialistisk" det bare orket, det var fremdeles det tyske borgerskapets verktøy for å utvide og ta over andre markeder. Er ingen motsetning det.

NSDAP ble stiftet av sosialister med sterk nasjonalistisk profil. Den sosialistiske fløyen i partiet tapt ovenfor den mer moderate med Hitler i spissen, og ble helt tilsidesatt etter Hitlers likvidasjon av SA ledere som Røhlm i 1934. Borgerskapet fryktet de fleste små revulosjonære partier på 20-tallet, og stemte stort sett på de tradisjonelle store partiene. Først under valgkampen i 1932 fikk Hitler støtte av storkapitalen, da han var en potensiell vinner og hans budskap nå var spiselig for store deler av middelklassen og bondestanden.

Lenke til kommentar
NSDAP ble stiftet av sosialister med sterk nasjonalistisk profil. Den sosialistiske fløyen i partiet tapt ovenfor den mer moderate med Hitler i spissen, og ble helt tilsidesatt etter Hitlers likvidasjon av SA ledere som Røhlm i 1934. Borgerskapet fryktet de fleste små revulosjonære partier på 20-tallet, og stemte stort sett på de tradisjonelle store partiene. Først under valgkampen i 1932 fikk Hitler støtte av storkapitalen, da han var en potensiell vinner og hans budskap nå var spiselig for store deler av middelklassen og bondestanden.

Fra rundt 1930 begynnte storkapitalen å støtte NSDAP moralskt og økonomisk, Hitler mottok enorme personlige økonomiske gaver etc. Det var omtrent på dette tidspunkt NSDAP vokste seg store, før dette var de det minste partiet i riksdagen. Etter valget var de det 2. største partiet, bare skrullinger, rasister og mentalt tilbakestående hadde stemt NSDAP før 1932. Men partiet var det perfekte redskap for borgskapet til å utvide markedet sitt og ta over nye markeder, derfor støttet de Hitler. Planen gikk dog lukt åt helvete etter at millioner av menneskeliv var tapt, enorme ressurser misbrukt og store deler av europa i ruin.

At borgerskapet stemte NSDAP sier vel igrunn sitt om hvilken klasse partiet var ett redskap for.

Endret av olsen
Lenke til kommentar

Er det ikke sånn at flere og flere forskere forkaster teorien om mennesklige raser? Og i såfall, er jo nazismen og andre ideologier som baseres på "raselære" på tynn is.

Man beviser jo gang på gang at de faktorer som spiller inn på et individ i oppvekstfasen, er de ytre faktorene og den nærmeste sosiale kretsen. Vokser man opp i Norge, går på skole, har en trygg og stabil familie, vil man selvfølgelig bli "vellykket" og mer "intelligent" (score høyere på tester osv) enn andre som vokser opp mindre heldige steder. Uansett religion, rase osv.

Vokser man derimot opp i slummen i Jakarta, sier det seg selv at det er vanskeligere å gjøre noe med livet sitt.

Adoptivbarn er et glimrende eksempel på at en "rase" ikke er overlegen andre "raser".

muligens avsporing, men det får no heller være

EDIT : Nazismen er ikke basert på raselære, men raselære er en del av nazismen

Endret av monzilla
Lenke til kommentar
Hvorfor ble han bannet? Jeg kan ikke se at han har sagt noe rasistisk..enda.

Les i denne tråden: Link

Jeg rotet litt sent i går kveld...skjønner at han ble bannet, men skjønner ikke hele begrunnelsen (som bl.a. inneholdt rasistiske utsagn). Jeg klarer ikke finne de rasistiske utsagnene...

men..who cares?

Endret av lodott
Lenke til kommentar
Ikke for å spore av, men jeg synes det er rimelig frekt at jeg sammenlignes med en nazist. På vegne av Seixon tror jeg også at dette er heeeeelt galt.

Jeg er medlem av Unge Høyre, og er for "Frihet - Mangfold - Toleranse"

Ingen fortjener det nei, mange som har støttet deg og Seixon der...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...