Gå til innhold

Anbefalte innlegg

tråden blei låst mens jeg skrev dette inlegget, men føler at vi ikke er helt ferdige ennå..

her kommer fortsettelsen:

Nei, fordi denne softwaren ber ikke om at du gjør det. Det gjør derimot spill, og endring av kode i disse spillene, er endring av opphavsrettighetsbeskyttet materiale. Hvilket ikke er lov.

Dersom du først skal komme med glupe sammenligninger, bør du ihvertfall sørge for at de er _litt_ glupe, og ikke fullstendig meningsløse.

endring av opphavsrettighetsbeskyttet materiale er vel å litt hardt i, grunnen til at jeg sammenligna var for å illustrere at man ikke trenger å putte inn en cd for å bevise at man sitter med orginalen.

No-CD "patcher", craks, fix, eller hva dere kaller det føyer seg inn i "The Digital Millenium Act", hvor det står at dette IKKE er ulovlig, alt disse patchene gjør er å forandre byte-mønsteret i den orgianle exe fila, og dette har INGENTING med å forandre den orginale kompilerte versjonen av exe fila. Dvs. selvom fila er modifisert/tilpasset, så er det INGEN endring i kildekoden. Å "modde" et spill er nesten tilsvarende. Det finns INGEN lov som sier at dette er ulovlig.

Bare sjekk det selv hvis du vil..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

så du mener at siden spillprodusentene selv ikke legger ut cracks på nettet, er det ikke lovlig? jaja...

en grunn er at kanskje de ikke vil hjelpe piratkopiererer(eller noe sånt, altså mennesker som driver med piratkopiering) ved å ha cracks enklere til stede. så er det det med at da kan jo flere bruke akkuratt samme cd'n. alle legger inn spillet med en cd, og cracker det etterpå. det tenkte du ikke på, ^Th0mas^

det er lovlig i den form at du kan cracke ditt eget privat innkjøpte spill.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

@dga1

du endrer en fil for å unngå en kopisperre, og dermed endrer du programmets funksjon, hvilket er ulovlig.

Jeez, noen skjønner det bare ikke. Selvom du har lyst, er det ikke lov.

Lenke til kommentar

Jeg tillater meg å quote første siden til verdens største crack side og har vært det i omlag 6 år. Første man kan spørre seg er hvordan denne siden kan være oppe og funskjonell i 6 år hvis den har ulovelig material.

xxxxxxxxxxx  only supplies Information and Tools necessary to make a PERSONAL BACKUP of legally owned Game CD's.

xxxxxxxxxxx in no way links or makes it possible to download any copyrighted game.

xxxxxxxxxxxx cannot be held responsible if any of the information and/or files contained on this site is used in the pursuit of illegal activities such as copyright infringement or piracy.

Keep the following in mind when making a backup of an Original Game CD:

You are LEGALLY ALLOWED to make a personal backup of an Original Game CD as long as you are the owner of the Original Game CD.

You are NOT ALLOWED to sell, rent or give away any backups of copyrighted Games CD's, as this is not allowed by Copyright Laws.

You MUST DESTROY any backups when you don't legally own the Original Game CD anymore (e.g. selling or giving it away)

Before making a backup, check in the supplied manual or on the back of the CD, if there are special conditions for making a personal backup.

You are ONLY allowed to ENTER xxxxxxxxxxxxx if you need information to make a backup of an Original Game CD of which you are the legal owner. By Clicking the  ENTER button you agree with the above Notice!

Regner med at dette er hva siden beskytter seg bak.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Det var da voldsomt til slike tråder med folk som var for disse crackene.

Om de hadde vært så lovelig så hadde da spilleprodusentene lagt de ut på nett, cracks er jo grunnlaget til piratkopier.

blir som å si at internett er grunnlaget for piratkopier, eller at harddisken er grunnlaget.

no-cd crack er et glimrende verktøy for de som har bruk for det, men som verktøy flest på pc, så kan det misbrukes.

no-cd crack blir misbrukt i form av at de er et verktøy for å kunne spille piratkopierte spill.

på samme måte er daemon tools et utmerket verktøy, det har reddet meg utallige ganger pga cder som har vært ripet opp, men som akkurat har vært i god nok tilstand til å få lagt inn et image på maskinen, slik at jeg kan kjøre det via daemon tools.

det blir rett og slett idiotisk å komme med at no-cd cracks er grunnlaget for piratkopier.

Endret av Slettet-80wCWpIM
Lenke til kommentar
@dga1

du endrer en fil for å unngå en kopisperre, og dermed endrer du programmets funksjon, hvilket er ulovlig.

Jeez, noen skjønner det bare ikke. Selvom du har lyst, er det ikke lov.

Kan ikke du bare godta at NO-CD FIX ER LOVLIG!

(selv om du kanskje i din lille verden liker å tro at det ikke er lovlig)

Du endrer ikke programmets funksjon ved å fjerne CD-sjekken, det er jo det som er hele poenget i denne debatten

og hvorfor skal ikke vi få lov til å diskutere dette her???

hva er vitsen med forum hvis man ikke kan diskutere noe??

Lenke til kommentar

og en ting til (føler meg skikkelig kverrulant idag.. :D )..

den forrige tråden ble stengt fordi jeg nevnte en side som tilbyr no-cd patch til programmer (åå jeg holder meg selv igjen for ikke å skrive den en gang til bare på trass), fordi jeg ville hjelpe en som hadde problemer med at cd-stasjonen hans stod bare å surra i flere minutter pga cd-sjekken.

Og administartoren sensurerte linken...

Vet ikke om jeg skal le eller grine, men hvis det er ulovlig å nevne en side som kan tilby hjelp til de som har problemer med programvaren sin fordi programmet kan misbrukes, da vil jeg i samme slengen liste opp denne tråden på dette forumet som beskriver åssen man konverter BIK filer til mp3.

Dette programmet kan ihvetrfall misbrukes iflg. åndsverksloven!

Og det skulle ihvertfall vært helt fullstendig forbudt å bare nevne programmer som eDonkey, Kazaa, eMule (oi.. kanskje det er ulovlig :cry: vel, vel.. får ta sjansen)

Alt kan misbrukes, det er snakk om moral, og ved bruk av en NO-CD patch slipper man slitasje på CD'ene sine, man slipper å dytte inn CD'ene hele tida, man får raskere oppstartstid av spillet og man slipper og lage backup-kopi av programmet (JA, det er også faktisk lov!)

Det som IKKE er lov, er å distribuere programmet/spillet videre til andre enn seg selv, og det har ikke jeg nevnt med et ord før en eller annen måtte påpeke at "man kan bruke no-cd til å distribuere dataspill".

Endret av dga01
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med deg dga01!

Jeg fikk ferie i en måned fordi jeg mente at en no-cd patch og det å chippe om konsollen sin var det samme. Det var tydeligvis ikke admin'ene enige i.

(Pluss at jeg provoserte med å linke til en side som hadde disse patchene da...)

Lenke til kommentar

hvorfor kan ikke folk bare slutte og diskutre no-cd ditt, no-cd datt.......isteden?

Det kommer ALDRI noe positivt ut av det.

Greit at folk har sine egne meninger men utallige tråder som tar opp det samme om og om og om igjen uten noen form for enighet im det er lovlig eller ikke fører ingensteds hen

Lenke til kommentar
hvorfor kan ikke folk bare slutte og diskutre no-cd ditt, no-cd datt.......isteden?

Det kommer ALDRI noe positivt ut av det.

Greit at folk har sine egne meninger men utallige tråder som tar opp det samme om og om og om igjen uten noen form for enighet im det er lovlig eller ikke fører ingensteds hen

jeg kommer ihvertfall ikke til å gi meg så lett, hvis jeg har ting på hjertet, så liker jeg å få det ut, og da er et forum som dette et perfekt medium.

Så hvis du ikke liker topicen, så ikke les den, for ikke å snakke om å legge inn en ny post.

Utrolig hvor mange i dette forumet som skal leke moderatorer, og skal fortelle folk hva dem skall/ikke skall skrive.

Lenke til kommentar

det er blant annet litt poster som dette som gjør at søkefunksjonen på forumet blir ræva dårlig så det du har på hjertet påvirker forsåvidt alle, og når det har vert uendelig mangen tråder om det samme før, det samme har blitt sagt og diskutert om og om igjen, hva er vitsen og ta det opp ENDA en gang fordi du ikke liker utfallet av en gammel tråd om det samme emnet når du VET at det ender opp i samme båt?

Lenke til kommentar

Jeg VET ikke at dette havner i samme båt.

Problemet er at jeg blir så frustrert når en tråd stenges fordi jeg linka til en slik side, og det betyr at moderatorene i dette forumet (i dette tilfelle B|Real) ikke vet hvilke lover som gjelder.

Jeg prøver å kaste NYTT lys på saken slik at kanskje andre også endrer oppfatning på dette emnet.

Lenke til kommentar

da må jeg få spørre, har tidligere tråder lykkes med det?

At tråden blir steng pga det er linket til en no-cd patch side eller lignende har også litt med forum reglene og gjøre ikke bare norske lover

Hvis ikke hw.no netverket vil ha slikt på sine forum så skal det heller ikke forekomme uansett om loven sier det er lov eller ei

Lenke til kommentar
ok, kan du refere til det punktet i rettningslinjene som sier at det ikke er lov til å refere til sider som tar for seg no-cd patcher av programmer?? Og hvis du refererer til punkt 8 så har du ikke forstått en d#### av denne topicen.

Rart du ikke tok hintet da den forrige tråden ble stengt. :roll:

Men dersom du ønsker litt "ferie" så for all del fortsett....

Lenke til kommentar

jeg har forstått at du tydeligvis ergrer deg over at en tråd hvor du linket til en side med no-cd patcher et ble stengt, hva står det i punkt 8?

"........Det er forbudt å gi spesifikk informasjon om hvor en kan laste ned musikk, film, programvare etc."

Altså ergrer du deg over at en av dine tråder som brøt retningslinjene ble stengt.

Men det var ikke det som var poenget med mitt første svar.

jeg vil bare ha slutt på alle de diskusjonene som popper opp om no-cd this, no-cd that, hvorav ingen kan vise til et bra utfall.

Forøvrig burde denne tråden også vert stengt for lenge siden med topicen "NO-CD" :roll:

En siste komentar, du har selv sett at det er uenighet i denne tråden mellom alle, slik har det vert i ALLE de trådene som er like denne så og si at du ikke vet de havner i samme båt er bare tull.

Siste ord fra min side anyways så får folk tro hva de vil

Lenke til kommentar

Jeg støtter dga01 av prinsipielle grunner. No-CD-patcher er sikkert for noen i et moralsk grenseland, men er per definisjon ikke ulovlig, og kan definitivt være et godt hjelpemiddel om man har problemer med cder, eller rett og slett er lat. Kan heller ikke huske å ha sett reaksjoner (correct me if I'm wrong) på folk som har nevnt Daemon-tools, et program som ofte MÅ brukes dersom du har et ulovlig kopiert spill du trenger no-cd-patch til...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...